مدتی است انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان کتاب‌های این انتشارات را برای استفاده بهتر روشندلان گویاسازی کرده است. کتابخانه گویای اصفهان از سال ۸۴ تأسیس شده و تاکنون ۱۸ هزار نسخه کتابِ گویا شده را در سایت نابینایان در دسترس این شهروندان قرار داده است.

 بفرمایید کتاب بشنوید!

  این کتابخانه از سال ۹۲ به کتابخانه عمومی فاطمه‌الزهرا(س) انتقال پیدا کرده است و پس از این انتقال کار گویاسازی کتاب برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان روشندل را همچنان انجام می‌دهد.

 آذر علوی، مسئول امور کتابخانه فاطمه‌الزهرا(س) در صفحه امروز راجع به خدمات‌رسانی کتابخانه‌ها به افراد روشندل و چگونگی گویاسازی کتاب‌ها و مشکلاتی که در راستای صوتی شدن کتاب‌ها با آن دست به گریبان هستند، صحبت کرده است که می‌خوانید.

برای صوتی شدن کتاب‌ها چه مسیری طی می‌شود و چه نوع کتاب‌هایی گویاسازی می‌شود؟

 کتابخانه گویا در سال ۸۴ تأسیس شده ولی از سال ۹۲ به کتابخانه حضرت زهرا(س) منتقل شده است. این کتابخانه ۱۷۰ عضو فعال نابینا دارد و ۵۶۵ عنوان کتاب گویا هم از تولیدات کتابخانه ماست. یعنی کار گویاسازی تمام این کتاب‌ها توسط ما انجام شده است که هم در دسترس اعضای کتابخانه‌های عمومی قرار دارد و هم به نابینایان عزیز ارائه می‌شود. البته تعداد کل کتاب‌های صوتی و گویای ما ۱۸ هزار نسخه است که از این بین ۵۶۵ نسخه تولیدات خود کتابخانه است. پیش از اینکه من به این کتابخانه بیایم برای تولید هر کتاب صوتی باید از ناشر مجوز گرفته می‌شد، حتی برای کتاب‌های تولیدی خود شهرداری اصفهان. با پیشنهاد بنده و قبول آن توسط معاونت فرهنگی قرار بر این شد که از این پس برای استفاده از کتاب‌های تولیدی خود سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیاز به مجوز نباشد. همین مسئله کمک کرد ما بتوانیم به مناسبت‌های مختلف کتاب‌های تولیدی شهرداری را برای روشندلان گویاسازی کنیم. مثلاً در ایام عید نوروز سه کتاب «آثار و ابنیه تاریخی اصفهان»، «بافت قدیم نصف جهان» و «اصفهان گردشگری» که از تولیدات خود معاونت فرهنگی بود گویاسازی شد و در هفته اصفهان به نابینایان عزیز و مردم اصفهان ارائه دادیم. همچنین در سالگرد شهادت دکتر بهشتی کتاب «مردی در ‌هامبورگ» را با گویندگی خانم سیاح گویاسازی کردیم و در دسترس قرار دادیم. برنامه‌ریزی ما با همکاری شهردار منطقه این است که کتاب‌های صوتی تولیدی را هم به نابینایان ارائه دهیم و هم به مردم.

این کتاب‌ها به لحاظ کیفی در چه شرایطی قرار دارند مثلاً از صداهای ماندگار یا صدای هنرمندان هم استفاده شده است و چقدر می‌تواند با کتاب‌های صوتی خوب بازار رقابت کند؟

 ما برای صوتی کردن این کتاب‌ها از مراجعان و اعضای خودمان استفاده کرده‌ایم. کسانی که صدای خوبی دارند و می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند، با ما همکاری می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توانم بگویم در روند تولید کتاب‌های گویا از هنرمندان استفاده کرده‌ایم اما از این افراد تست گویندگی گرفته‌ شده است. آقای عابدی، مسئول این بخش که خودشان هم روشندل هستند این گوینده‌ها را انتخاب کرده‌اند و کار انجام می‌شود. در حال حاضر با چهار گوینده فعال همکاری می‌کنیم و سعی داریم نسبت به موضوع و فضای کتاب از گوینده‌های مختلف استفاده کنیم. البته بسیاری از شهرهای بزرگ ایران چنین کتابخانه‌های گویایی دارند و سال‌هاست که در حال فعالیت هستند و ما تولیداتمان را با هم تبادل می‌کنیم.

کتاب صوتی در حال حاضر تبدیل به کالای جذاب و عمومی شده است و تولید آن مستلزم یک کار حرفه‌ای و دقیق است اگر قرار است این کتاب‌ها از این پس در دسترس مردم قرار گیرد چقدر بر تولید باکیفیت و رقابتی بودن این آثار توجه داشته‌اید؟

از این جهت که استفاده از کتاب دیگر ناشران نیاز به مجوز و صرف هزینه‌های مختلف دارد، ما هنوز وارد این حوزه نشده‌ایم و شهرداری هنوز زیر بار تولید این کتاب‌ها نرفته است. البته در بین کتاب‌های تولیدی ما و دیگر مراکز در کشور کتاب‌های شاخص و پرفروش هم وجود دارد، ولی این کتاب‌ها فعلاً فقط در دسترس نابینایان قرار دارد و انتشار عمومی آن‌ها مجاز نیست.

چه کتاب‌های شاخص و پرفروشی را تبدیل به کتاب صوتی کرده‌اید؟

 کتاب‌های «شرق بهشت» و «زمستان» از جان اشتاین بک، «ریشه‌های آسمان» و مجموعه داستان‌ «قلابی» از رومن گاری، «عشق ویرانگر» از براد جانسون، «تاریخ اسلام» از عبدالحسین زرین‌کوب و «محدودیت صفر» از جو ویتالی.

جامعه نابینای ما چقدر از کتاب صوتی استقبال می‌کنند و آیا در راستای گویاسازی کتاب‌ها برای روشندلان با ناشران دیگر هم رایزنی کرده‌اید؟

 کشور و جامعه ما به سرعت در حال حرکت به سمت الکترونیکی شدن است. دوران شیوع کرونا هم به این حرکت شتاب داده است و این نیاز واقعاً در همه اقشار احساس می‌شود. این کتاب‌های صوتی استفاده راحت‌تری هم دارند و می‌توانند برای افراد مختلف مفید باشند.

توصیه من به ناشران این بوده است که کتاب‌های پرمخاطب و پرفروششان گویاسازی و تبدیل به کتاب صوتی شود تا هم نابینایان از آن‌ها استفاده کنند و هم مردم. استقبال‌ جامعه روشندل از این آثار بسیار زیاد است و به دلیل درخواست‌های مکرر این عزیزان نیاز به تنوع محصول و کتاب گویا هم هست. ما حتی برای بعضی از نابینایان کتاب‌های گویا را با پست ارسال می‌کنیم و این نشان‌دهنده میزان استقبال آن‌هاست.

آیا شهرداری اصفهان حاضر است به ناشران شاخص کمک کند تا آن‌ها بتوانند کتاب‌های پرفروششان را با هزینه کمتر و کیفیت بیشتری تبدیل به کتاب صوتی کنند؟

 من می‌دانم که شهرداری‌ها از تولید کتاب گویا استقبال می‌کنند. ما سالی ۴ هزار صفحه کتاب را تبدیل به کتاب گویا می‌کنیم که تمام هزینه‌های آن توسط شهرداری منطقه یک اصفهان پرداخت می‌شود. مطمئناً این کار قابلیت گسترش دارد و امیدوارم این اتفاق رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.