رئیس جمهور روسیه که برای تبریک به جو بایدن چند هفته منتظر اعلام رسمی نتایج ماند، برای تبریک به سیدابراهیم رئیسی حتی چند ساعت هم صبر نکرد و پیش از اعلام رسمی نتایج توسط وزیر کشور، پیام تبریک فرستاد.

استقبال شرق از دولت جدید

ساعاتی بعد از آن رئیس جمهور چین و پس از آن هم شمار زیادی از عالی‌ترین مقامات سیاسی کشورهای مختلف این کار را تکرار کردند. اعلام آمادگی برای همکاری گسترده با دولت جدید ایران از جمله پرشمارترین مفاهیمی بود که در پیام‌های تبریک مقامات مختلف دنیا دیده می‌شد. ماجرا به اینجا ختم نشد و مقامات عالی چند کشور از جمله روسیه، هند و عراق نیز برای رئیس جمهور جدید ایران نامه‌هایی ارسال کردند و حتی وزیر خارجه هند پیش از آنکه رئیسی رسماً کار را برعهده بگیرد، به ایران آمد و پیام نخست وزیر کشورش را تقدیم او کرد. برای هفته‌های اول کارِ رئیسی نیز چند میهمان خارجی در صف دیدار ایستاده‌اند که رئیس جمهور عراق و وزیر خارجه ژاپن از جمله این میهمانان هستند. این حجم استقبال از رئیسی در فضای بین‌المللی برای برخی تحلیلگران غافل‌گیرکننده بود. با گذشت چند هفته از برگزاری انتخابات بهتر می‌توان واکنش مقامات مختلف کشورها را با کارشناسان حوزه‌های مختلف بین‌المللی به ارزیابی نشست.

فؤاد ایزدی: پیام‌های تبریک مطابق شیوه‌نامه‌های دیپلماتیک بوده است

دکتر فؤاد ایزدی کارشناس سیاست خارجی معتقد است استقبال‌ها از پیروزی رئیس جمهور جدید در ایران طبق شیوه‌نامه‌ها و یک روال مرسوم در دنیاست. وی در این‌باره به قدس می‌گوید: «در همه جای دنیا مطابق دستورالعمل‌های موجود، برگزاری انتخابات و پیروزی فرد برنده را تبریک می‌گویند و به نظر نمی‌رسد اتفاق خیلی ویژه‌ای افتاده باشد».

اصغر زارعی: هم مشارکت، هم فرد منتخب و هم رفتار او نگاه بین‌المللی را تغییر داد

اما اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است تحلیل این رخداد را باید با توجه به فضای ایجاد شده پیش از انتخابات انجام داد. وی با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه قبل از انتخابات، تبلیغات گسترده‌ای مبنی بر مشارکت پایین مردم در انتخابات، مهندسی بودن انتخابات و رأی بسیار ضعیف فرد پیروز تدارک دیده بودند، می‌گوید: انتخابات در ایران باوجود مشکلات، شرایط کرونایی و حتی اشکالات تکنیکال در زمان رأی گیری، با نصاب و به شکل قابل قبولی برگزار شد و همین مسئله موجب تغییر نگاه کشورهای مختلف شد.

زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ادامه داد: پس از برگزاری انتخابات هم، نوع تعامل آقای رئیسی با جریانات داخلی و حتی رقبای خود این پیام را داد که نوعی عقلانیت سیاسی و رفتاری در کشور حکمفرما شده است. در واقع هم حضور مردم، هم انتخاب آن‌ها و هم نوع تعامل رئیس جمهور منتخب در مواجهه کشورهای دنیا با انتخابات ایران نقش داشت. از این کارشناس سیاست خارجی دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره نقش مسئله عبور موفق ایران از گردنه فشار حداکثری آمریکا در تغییر نگاه‌ها به تهران می‌پرسم که زارعی در پاسخ می‌گوید: سیاست خارجی آقای رئیسی بنا دارد آورده‌های داخلی را به عنوان یک پشتوانه در فضای بین المللی به کار گیرد. طبیعتاً طرف مقابل هم باید خود را در برابر این تغییر رفتار ایران و شرایط جدیدی که رقم خورده، وفق بدهد.

محمد مرندی: استقبال بین‌المللی، فرصتی برای دولت سیزدهم  است

سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌المللی نیز به این نکته اشاره می‌کند که کشورهای همسو با ایران آماده تعامل گسترده‌تر با دولت جدید ایران هستند و دولت سیزدهم باید از این فرصت استفاده کند. مرندی دراین‌باره می‌گوید: کشورهای شرقی، کشورهای منطقه، کشورهای همسایه و کشورهای به اصطلاح جنوب، رفتار مثبت‌تری با سیاست‌های جمهوری اسلامی داشته اند و مطمئناً در آینده هم همین فضا را ادامه می‌دهند. وی با اشاره به اهمیت استفاده از این فرصت افزود: طبیعی است ما باید از این فرصت و این ظرفیت در دولت جدید استفاده کنیم و خیلی در انتظار کشورهای متخاصم وقت تلف نکنیم تا با ایران خصومت غیرمنطقی‌شان را کنار بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.