اواخــــر مـاه گذشته بـود که تعدادی از جانبازان دوران دفـاع مقدس در اعتراض به پرداخت نشدن بـرخـی از معوقاتشان مقابل ســاخــتــمــان بــنــیــاد شـهـیـد و امورایثارگران تجمع کردند. اجرا نشدن ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگری و نیز پرداخت نشدن حق پرستاری این عده دلیل این تجمع اعلام شد.

گامهای بنیادی برای رفع مشکلات درمانی ایثارگران

این تجمع با حضور سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و این وعده که حداکثر تا پایان مرداد ماه معوقات ماده ۳۸ به مشمولان این ماده پرداخت خواهد شد پایان یافت.

 اوحــــدی اوایــــل همین مــاه نـیـز در گـفـت‌وگـو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به مطالبه‌اش به عنوان یک مسئول از دولت آینده و مدیریت بعدی در بنیاد شهید گفت: خواست ما از دولـت آینده این است به گونه‌ای فعالیت کنند که بنیاد شهید را بـدون بدهی به دوره‌هــای بعد منتقل نمایند؛ همانطور که ما این کار را انجام می‌دهیم و بنیاد بدون بدهی را تحویل خواهیم داد.

وی یک هفته بعد، در نشست امضای تفاهمنامه ساماندهی اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در یزد با بیان اینکه مطالبه جامعه ایثارگری حق خانواده شهدا و ایثارگران و مهم‌ترین رسالت تشکل‌های ایثارگری در کشور است که باید بیش از پیش به آن توجه شود اعلام کرد: بنا به برنامه‌ریزیهای انجام شـده، تا پایان مردادماه امسال تمام بدهی‌های معوق بنیاد شهید به نهادهای آموزشی کشور تسویه می‌شوند. او در عین حال تأکید کرد: قانون با مصوبه مجلس حقی برای جامعه ایثارگری قائل شده که براساس آن اگــر دسـتـگـاه‌هـای مختلف از بنیاد شهید مطالباتی داشته باشند نباید فشار را به خانواده و فرزندان شهدا وارد کنند.

 رئیس بنیاد شهید و امـور ایثارگران در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولــت در گفت‌وگوی اختصاصی با ما به آخرین تصمیمات در خصوص تسویه بدهی‌های این بنیاد به ایثارگران و بخش درمان اشاره کرد که تقدیم حضورتان می‌کنیم.

* آقای اوحدی، از آخرین وضعیت مطالبات دانشگاههای علوم پزشکی از بنیاد چه خبر؟ قرار بود در دوره جدید این دیون با سرعت بیشتری بازپرداخت شود؟

** من ایـن نوید را هم به جامعه ایثارگری و هم به بخش درمان کشور می‌دهم که با مساعدت ویژه سازمان برنامه و بودجه و توجه ویژه آقای نوبخت، معاون رئیس جمهور اعتبارات بیمه دی کاملاً از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین و دریافت شده و ما شاهد یک اتفاق و تحول مهم در زمینه بازپرداخت دیون بخش درمانی بنیاد هستیم.

امروز حدود ۹ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی هستند که هزینه درمان جانبازان عزیز در این مراکز به صورت رایگان و از طریق بیمه پرداخت می‌شود و اگر هم جانبازان به مراکز خارج از این فهرست مراجعه کنند، تمامی هزینه‌های درمانی آنها طی ۴۸ ساعت پرداخت خواهد شد.

ما همچنین موفق شدیم بدهی‌های معوق گذشته را تا اسفند ماه تسویه کنیم و هزینه‌های مراکز درمانی طرف قرارداد با ما که معمولاً در قالب تسویه و پرداخت سه ماهه است، از ابتدای سال ۱۴۰۰ به طور کامل تأمین و به‌روز شده و امسال دیگر هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

من با قاطعیت عرض می‌کنم امـروز هیچ بدهی معوقی نداریم اگر هم مراکزی وجـــود داشـتـه باشند کـه بـه هـر دلـیـل اسـنـاد و مستندات آنها کامل نشده به محض ارائه اسناد، مطالباتشان پرداخت خواهد شد.

من از مدیران این گروه از مراکز می‌خواهیم به بیمه دی مراجعه کنند. آقای مهندس کشاورز مدیرعامل بیمه دی تعهد و تأکید دارنــد که در مـدت زمان قرارداد حتماً نسبت به تعهداتشان عمل کنند.

* رقمی که سازمان برنامه و بودجه از محل سازمان هدفمندی یارانهها برای بازپرداخت بدهی بنیاد به مراکز درمانی اختصاص داد چقدر بود؟ آیا این رقم جوابگوی همه دیون شما بود؟

** در بودجه امسال مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان برای این منظور دیده شده بود که با وجود دو برابر شدن، در مقابل گرفتاری‌ها و آلامی که جامعه ایثارگری از زمان جنگ دارند و با گذشت زمان نیز این آلام بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود رقم ناچیزی است.

چندی پیش سـالـروز جنایت دولــت صــدام در سردشت با همکاری استکبار جهانی و عوامل آنها را پشت سر گذاشتیم. شماری از عزیزانی که در آن واقعه جانباز شدند نزدیک چهار دهه اسـت کـه درگـیـر مشکالت جسمانی ناشی از بمباران‌های شیمیایی هستند و هزینه درمان آنها هم روز به روز بیشتر می‌شود و با کهولت سن، درمـان آنها سخت‌تر و بیماریهای آنها پیشرفته‌تر می‌شود. جانبازان قطع نخاعی و فلج از گردن به پایین نیز به همین شکل درگیر مشکلات هستند. آزادگان عزیز مـا کـه در دوران اســارت دچــار آسیب‌ها و بیماری‌ها شده‌اند نیز به همین نحو مشکلات خاصی دارند.

 می‌خواهم بگویم رقم ۴ هزار میلیارد تومان در برابر هزینه‌ها و نیازهای درمانی این جانبازان رقم بسیار ناچیزی است و جوابگو نیست. امیدواریم امسال بـا همکاری کـه سـازمـان برنامه و بـودجـه انجام می‌دهد مشکلات درمانی جانبازان برطرف شود.

* شما یکی دو هفته پیش سفری به خراسان رضوی و مشهد مقدس داشتید؛ در این سفر چه تصمیماتی گرفته و چه اقدامی انجام شد؟

**در این سفر توفیق دیـدار و گفت‌وگو با جانبازان قطع نخاعی استان فراهم شد تا مشکالت آنها مورد بررسی قرار گیرد.

یک اتفاق خوب هم که در آن رقم خورد واگذاری ۲هــزار و ۵۰۰ قطعه زمین به ایثارگران عزیزمان بـود که پس از ۱۸ سـال بـرای نخستین بـار اتفاق افتاد. امیدواریم با پشتیبانی خوبی که در بخش تـسـهـیـات تـأمـیـن مسکن داریــــم ســـال ۱۴۰۰ ان شــاءالله سـال نهضت ساخت مسکن بـرای جامعه ایثارگری باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.