دو روز پیش مصادف با ۱۲ جولای سالروز آغاز جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ بود؛ این جنگ همچنین به جنگ تابستان (حرب التموز) نیز معروف است.

 چرا جنگ «تموز» دیگر تکرار نشد؟

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۴ برخلاف توافق‌ با حزب‌الله، سه اسیر لبنانی را آزاد نکرد. حزب‌الله برای آزادی آن‌ها، در جولای ۲۰۰۶، در عملیات «الوعد الصادق» دو نظامی اسرائیلی را اسیر گرفت. رژیم صهیونیستی در مقابل این عملیات، به لبنان اعلام جنگ کرد. محققان معتقدند این رژیم قصد حمله به لبنان را داشت و عملیات حزب‌الله این حمله را جلو انداخت. اسرائیل به صورت رسمی خواستار خلع سلاح حزب‌الله و آزادی دو اسیر خود شد. صهیونیست‌ها با بیش از ۴۰ هزار نظامی وارد این جنگ شدند؛ در حالی که به لحاظ نیروی هوایی، دریایی و سلاح‌های زرهی زمینی بسیار برتر از حزب‌الله بودند و ارتش اسرائیل خود را ششمین ارتش بزرگ جهان می‌خواند اما نتوانست بر آن غلبه کند و به اهداف خود برسد. این جنگ ۳۳ روز طول کشید و صبح روز سی‌وچهارم جنگ، برابر با ۱۴ آگوست ۲۰۰۶ براساس قطعنامه۱۷۰۱ شورای امنیت، آتش‌بس برقرار شد.

اهداف رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ تموز

در این راستا «علی حجازی» نویسنده و تحلیلگر برجسته لبنانی در گفت‌وگو با قدس درزمینه اهداف رژیم صهیونیستی از آغاز این جنگ علیه لبنان و تحقق این اهداف گفت: «یکی از مهم‌ترین اهداف اسرائیل از آغاز این جنگ از بین بردن

حزب الله و خلع سلاح کردن آن بود؛ اما پس از چند روز که خود اسرائیل بانک اهدافش را اعلام کرد، اذعان نمود حزب‌الله پایان نمی‌یابد. موشک و مقابله چریکی حزب‌الله با قدرت ادامه داشت؛ از این رو رؤیاپردازی‌های اسرائیل فروکش کرد».

علی حجازی افزود: «هیچ یک از اهدافی که اسرائیل داشت در این جنگ محقق نشد؛ نه از بین بردن خود حزب‌الله، نه از بین بردن قدرت موشکی آن و نه اشغال مناطق جدید از لبنان یا پس‌گیری مناطق آزاد شده در گذشته. اما این واقعیت جنایتکارانه وجود دارد که در نتیجه بمباران‌های کور و گسترده اسرائیل، مناطق غیرنظامی زیادی ویران شد و تعداد زیادی از شهروندان لبنانی به شهادت رسیدند که البته هدف اسرائیل از این بمباران‌ها و کشتار وحشیانه، کاهش محبوبیت مقاومت و تخریب پایگاه مردمی آن بود، اما در تحقق این هدف نیز موفق نبود».

تحلیلگر برجسته لبنانی تأکید کرد: «در نتیجه می‌توان گفت اسرائیل در تمام هدف‌گذاری‌های خود برای جنگ تموز شکست خورد و این شکست مفهوم جدیدی را در قاموس مقاومت به وجود آورد و انگیزه بزرگی را برای گروه‌های فلسطینی برای الگو قرار دادن حزب‌الله در مقابله با رژیم صهیونیستی ایجاد کرد».

الگوبرداری مقاومت فلسطین از پیروزی مقاومت لبنان

وی توضیح داد: «این چیزی است که نتایج آن را در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و مقابله گروه‌های فلسطینی با آن شاهد بودیم؛ به گونه‌ای که موشک‌های مقاومت به نقطه نقطه سرزمین‌های اشغالی رسید و در واقع مقاومت فلسطین، اسرائیل را با معادله‌ای شبیه معادله‌ای که سیدحسن نصرالله در جنگ تموز طراحی کرده بود، مواجه نمود. همان‌طور که آنجا سیدحسن نصرالله گفت بمباران بیروت با موشکباران تل آویو پاسخ داده خواهد شد، در این جنگ نیز مقاومت فلسطین معادله جدیدی را با عنوان «قدس مقابل تل‌آویو» طراحی و اجرا کرد».

عوامل شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه

علی حجازی در پاسخ به این پرسش که چرا اسرائیل نتوانست اهداف خود را در این جنگ محقق کند، گفت: «زیرا این رژیم در جنگ تموز با مقاومتی قدرتمند، آموزش دیده، آماده، غافلگیرکننده و معتقد به مقاومت به عنوان تنها گزینه برای آزادسازی سرزمین به دور از معامله و فریبکاری مواجه شد؛ وقتی این شاخص‌ها در کنار فرماندهی حکیمانه سید حسن نصرالله و حمایت گسترده جمهوری اسلامی ایران و سوریه فراهم شد، مقاومت توانست پایداری کرده و پیروز شود و در نتیجه توهم «اسرائیل، ارتش شکست ناپذیر» که برخی از سران عرب از آن می‌ترسیدند، دود شد. برتری اسرائیل اکنون فقط در زمینه نیروی هوایی است، اما در نبردهای زمینی نظامیان آن ترسو، کم روحیه و فروپاشیده هستند تا حدی که به پای خود شلیک می‌کنند تا معافیت رزمی بگیرند. همچنین اسطوره تانک‌های مرکاوا هم از بین رفته و در مقابل، قدرت مقاومت و محبوبیت آن مضاعف شده است».

چرا جنگ تموز دیگر تکرار نشد؟

تحلیلگر لبنانی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان وقوع جنگی مشابه جنگ تموز برای بار دیگر وجود دارد و نتایج آن چگونه خواهد بود، تصریح کرد: «وقوع جنگ در هر لحظه قابل انتظار است؛ زیرا ما مقابل یک دشمن ظالم طغیانگر قرار داریم، اما در همین حین از افزایش قدرت مقاومت و چیزهایی که در مورد توانمندی‌های آن نمی‌داند، در هراس است. اسرائیل امروز دیگر جنگ را یک تفریح یا عملیات بزن در رویی یا تصمیمی مرتبط با حال و خواسته نخست‌وزیر یا ابزاری برای تقویت موقعیت داخلی او نمی‌داند، بلکه به‌خوبی می‌داند هر گونه جنگ علیه حزب‌الله گسترده و هزینه‌بر خواهد بود و مقاومت ضربات و حملات بسیار سختی را بر این رژیم غاصب اشغالگر تحمیل خواهد کرد که سبب می‌شود اسرائیلی‌ها این سرزمین را ترک کنند».

وی ادامه داد: «اسرائیل وقتی مقایسه می‌کند مقاومت تحت محاصره فلسطین چگونه توانست در جنگ اخیر ضربات و حملات سختی را به آن تحمیل کند، قطعاً هنگام تصمیم‌گیری در مورد اقدام علیه لبنان هزار بار در حساب و کتاب خود بازنگری خواهد کرد. رسانه‌های اسرائیلی بارها در ایام جنگ اخیر نوشتند اگر جنگ با گروه‌های تحت محاصره غزه این‌گونه است، پس جنگ با حزب‌الله چگونه خواهد بود؟ حزب اللهی که رهبر آن، سید حسن نصرالله به صراحت اعلام می‌کند توان موشکی مقاومت ده‌ها برابر گذشته تقویت شده و روحیه رزمندگان آن در بالاترین سطح قرار دارد».

حجازی در پایان تأکید کرد: «در نتیجه من معتقدم اسرائیلی که از شهروندان فلسطینی که سلاحی ندارند در هراس است، قطعاً ده‌ها برابر از آغاز جنگ علیه کشوری که مقاومت گزینه آن است و اعلام کرده دشمن را غافلگیر خواهد کرد، می‌ترسد. سیدحسن نصرالله در سخنرانی‌های اخیر خود چندین بار تأکید کرده هر جنگی در آینده در بگیرد، جنگی گسترده خواهد بود و تمام گروه‌های مقاومت و محور مقاومت در آن مشارکت خواهند داشت، همان‌طور که رهبر انصارالله یمن، گروه‌های مقاومت فلسطین، مقاومت عراق و سوریه آن را تأیید کردند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.