۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 761361

دره بازخانه باوجودی که از آبادترین و زیباترین دره‌های اطراف بجنورد است اما کمتر مورد توجه طبیعت‌گردان قرار داشته است.

این دره که از روستای «درصوفیان» در ۸ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد آغاز می‌شود، در میان رشته‌کوه‌های آلاداغ جای گرفته و از بکرترین مناطق خراسان شمالی است که مناظر بی‌نظیر، آب‌وهوای معتدل، چشمه‌های متعدد، درختان گردو و باغ‌های میوه فراوان آن، از ظرفیت‌های گردشگری این منطقه است.

روستای دیدنی «درصوفیان» که در ابتدای این دره‌ باصفا و در کنار رودخانه‌ پرآبی که از کوه‌های «آق مشهد» سرچشمه می‌گیرد، قرار گرفته است، قدمتی چند هزارساله دارد و قدمت آن از وجود درختان کهنسال گردو، نارون و اُرس پیداست.

«درصوفیان» در گذشته - که به نام دره صوفیان شناخته می‌شده است- یکی از قطب‌های علمی اهل تشیع در خطه خراسان بود. از اماکن تفریحی و گردشگری این روستا می‌توان بقعه امامزاده علی بن زید بن موسی بن جعفر(ع)، تپه باستانی «قزلر قلعه»، شهر کهن «آق مشهد»، چشمه تغو، کوه جده، چشمه قرمز، چشمه زو، آرموتلی، چهل چشمه و گندو را نام برد.

چشمه ترنو هم که در ضلع شمالی روستا در منطقه‌ای به نام چاهک پایین(چَی) از دل کوه می‌جوشد و دارای چشم‌اندازی زیباست و غارهای آهکی که به‌وسیله آب ایجاد شده، نمای کم‌نظیری به این محل بخشیده است، پس از سیراب کردن باغ‌ها و اراضی روستای آبچور به روستای حمید رسیده و آبشار روستای حمید را به وجود می‌آورد. از دیگر جاذبه‌های این دره می‌توان به مسیرهای کوتاه سنگنوردی و آرامگاه زیارتی معروف به «خاتون قیامت» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.