کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: ما امروز در تعریف نظام بانکداری کشور باید به سمتی برویم که شهید دکتر بهشتی آن را مطرح کردند، یعنی نظام بانکداری باید به نفع اقتصاد ملی کار کند، باید در نظام بانکداری کشور اسلامی، بانکداری بدون ربا داشته باشیم تا بانکداری ما در خدمت ارتقای سهم محرومین و مستضعفان در اقتصاد ملی باشد.

طرح اصلاح نظام بانکی مجلس خالی از ایراد و اشکال نیست/ نظام بانکی ایران باید در ذیل اقتصاد ملی تعریف شود نه در تقابل با آن

ساسان شاه ویسی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص چرایی عدم اجرا و به ثمر نشستن طرح تحولات اقتصادی از جمله تحول اساسی در نظام بانکی کشور گفت: قریب به  حدود ۱۵ سال پیش در طرح تحول اقتصادی، قرار شد طرح تحول بانکی هم صورت بدهیم که متاسفانه به دلیل بی عملی های دولت این موضوع مهم انجام نشد. اما در ماه ها و هفته های گذشته شاهد بودیم مجلس شورای اسلامی برای این منظور فعالیت هایی را ئر کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور کار قرار داده است.

وی در خصوص نیاز مبرم اقتصاد ایران به تحولات بانکی گفت: مجلس شورای اسلامی طرحی را به عنوان بازنگری در قانون بانکداری کشور تعریف کرده است که از این نظر که مجلس به فکر ایجاد اصلاحاتی در نظام بانکی کشور افتاده خوب است اما این طرح نیز خود دارای چالش‌ها و ابهامات و مسائل زیادی است که این ها نیز یک به یک باید حل شود.

شاه ویسی در این باره تصریح کرد: اگر چالش های طرح اصلاح نظام بانکی مجلس حل نشود قطعا مشکلات دیگری بر مشکلات قبلی نظام بانکی کشور افزوده می شود که حل این مساله هم زمان بر است وهم اتلاف انرژی و منابع مالی را به دنبال دارد.

شاه ویسی با تاکید بر اینکه مجلس در تدوین طرح های اصلاحی برای نظام بانکی و سایر نظامات موثر در اقتصاد ایران باید مسائل مختلفی از ریز تا درشت را در دستور کار خود قرار دهد گفت: مجلس به دنبال آن بوده تا هر آنچه کارشناسان تاکید کرده اند در طرح بگنجاند اما نکات بسیار ریزی باید مورد توجه قرار بگیرد که منجر به تبعات بعدی دیگری برای اقتصاد نشود. برای تحقق این موضوع مهم باید نظرات کارشناسان دانشگاهی و حوزوی متخصص درعلم اقتصاد به دقت بررسی شود تا در نهایت همفکری با متخصصان این حوزه، بازنگری جدی درطرح تحول در نظام بانکداری کشور به وقوع بپیوندد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی چند راهکار را برای تحقق این موضوع مهم در نظام بانکداری کشور بیان کرد و در این باره گفت: در وهله اول باید چارچوب مشخصی در اقتصاد برای نقش و جایگاه دولت، بانک، اثرگذاری دولت و نظام بانکی در نظام توسعه‌ای کشور طراحی کنیم، ضمن اینکه الگوی مناسب و جانمایی معقولی برای نظام بانکی کشور در توسعه اقتصاد در نظر بگیریم تا مشخص شود در این فرآیند رو به توسعه بانک مرکزی و نظام بانکی کشور چه وظایف ، مسوولیت ها و جایگاهی دارند. اگر اصرار داریم که نظام بانکی کشور مبتنی بر نظامات اقتصاد اسلامی تعریف شود، نه اینکه یک گوشه اش را غربی کنیم و یک گوشه را اسلامی و سلایق و نظرات بی کیفیت را این وسط بگنجانیم، باید به سمت درست حرکت کنیم در غایر این صورت دچار   پارادوکسی در اصلاحات اقتصادی از جمله اصلاح نظام بانکی کشور می شویم که قطع به یقین به اعتراضات و نقدهای بسیاری می انجامد.

 شاه ویسی در ادامه خاطر نشان کرد: ما امروز در تعریف نظام بانکداری کشور باید به سمتی برویم که شهید دکتر بهشتی آن را مطرح کردند، یعنی نظام بانکداری باید به نفع اقتصاد ملی کار کند، باید در نظام بانکداری کشور اسلامی، بانکداری بدون ربا داشته باشیم تا بانکداری ما در خدمت ارتقای سهم محرومین و مستضعفان در اقتصاد ملی باشد. یعنی بانک‌ها در ذیل اقتصاد ایران تعریف شوند نه در رقابت و تفوق یافتگی بر آن یا تبدیل به اختصاصی سازی هایی شوند که از درون مایه آن مفاسد بزرگی ایجاد می شود که به هیچ وجه منافع ملی را تامین نمی کند، بلکه به تامین منافع بزرگی برای عده معدودی و ضرر برای اکثریت جامعه تبدیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.