۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 761516

یادداشت

هدف عمان از میانجیگری بین تهران و ریاض چیست؟

مصیب نعیمی/کارشناس سیاست خارجی و غرب آسیا

قدس آنلاین: عربستان سعودی با دنباله روی از آمریکا و ایجاد بحران های بزرگ در منطقه نه تنها منفور ملت های یمن، سوریه و عراق است بلکه مورد غضب آزادگان جهان و سایر ملت های جهان اسلامی نیز می باشد. اینک که سعودی‌ها بعد از هشت سال جنگ فرسایشی و کشتن صدها هزار زن و کودگ بیگناه در یمن و حمایت از تروریست‌های داعشی در سوریه و عراق دستاوردی در منطقه نداشته و منابع مالی عظیمی را هدر داده‌اند، تلاش می‌کنند به نوعی خود را از باتلاق‌هایی که بیرون بکشند، در آن فرو رفته‌اند.

ارتباط با جمهوری اسلامی برای کشورهای منطقه موضوع مهی است، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز همواره پیام صلح و دوستی خود را با حاکمیت و دولت ها و ملت های منطقه در میان گذاشته ودر بیش از چهل سال گذشته نشان داده هیچ تجاوزی به حریم همسایگان و ملت‌های مختلف نخواهد داشت.

قطع شدن روابط ایران و عربستان این روزها دستمایه برخی میانجی‌گری‌ها شده است. این روزها عمان تلاش می کند تا با ابزارهایی بین تهران و ریاض ارتباط دوباره ای ایجاد کند، ارتباطاتی که هر چند رسانه ها تا پیش از این پرده از پیام های غیر مستقیمی مبادله شده بین دو کشور برداشتند اما حاکمان عمان تلاش می‌کنند تا به نوعی باعث از سر گیری روابط از دست رفته تهران و ریاض شوند.

حاکمیت عمان و سایر کشورهای اسلامی بارها به صورت آشکار و تلویحی به سعودی ها هشدار داده اند که از مسیر خطرناک برادر کشی باید خارج شود، ضمن اینکه ارتباط با جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش‌های منطقه و حاکمیت مردم در کشورهای منطقه موضوع مهمی است که جمهوری اسلامی ایران تأکید ویژه‌ای بر آن دارد.

بی تردید حفظ ثبات و ایجاد آرامش در منطقه وابسته به تعامل مثبت کشورهای اسلامی با یکدیگر است که ایران در این موضوع می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. مسوولین جمهوری اسلامی ایران به رغم جفاها و خطاهای دولت سعودی در سال های گذشته و همکاری های فراوان سعودی ها با دشمنان اسلام و تأثیر پذیری آنها از صهیونیست‌ها وآمریکا که منجر به جنگ ویرانگر یمن شده باز هم بر آن هستند تا سعودی‌ها از این باتلاق خارج شوند و دوشادوش ایران اسلامی به افزایش وحدت مسلمانان، اعراب و منطقه کمک کنند. به این دلیل است که جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به تعاملات سیاسی با عربستان سعودی شرطی قائل نشده بلکه با کاهش تنش‌ها وضعیت به نفع منطقه و ملت های مسلمان تغییر کند.

متاسفانه سعودی‌ها به رغم اینکه آسیب هایی که از اجرای سیاست های دیکته شده آمریکا به خود دیده اند و علی رغم شکست های متعددی که در جنگ یمن متحمل شده‌اند هنوز به صورت صریح و جدی جرأت تمایل به از سر گیری تعامل و ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را ندارند، در حالی که در ایران همه مسوولین و رئیس جمهور منتخب نسبت به از سرگیری رابطه سیاسی با عربستان ابراز خشنودی کردند.

به هر حال عمان تلاش می‌کند هر چند به تدریج اما باعث کلید زدن ارتباط ایران و عربستان شود تا به واسطه این تعامل بخشی از مشکلات جهان اسلام و ملت های مسلمان جهان کاهش بیابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.