سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تا کنون طرح ها و ایده های زیادی در ورند مذاکرات وین مطرح شده به طرح سه مرحله‌ای تروئیکای اروپایی برای برچیده شدن زیرساخت‌های الکترونیکی صنعت هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و گفت: یک کلمه خارج از متن برجام انجام نخواهیم داد.

واکنش خطیب‌زاده به طرح اروپا برای برچیدن زیرساخت‌های سانتریفیوژهای پیشرفته ایران/ هند به تعهداتش در توسعه بندر چابهار عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به آنچه طرح پیشنهادی تروئیکای اروپایی برای برچیده شدن زیرساختهای الکترونیکی سانتریفیوژهای نسل جدید کشور علاوه بر انبار شدن این دستگاه های نغی سازی در رسانه های آمریکایی به نقل از منابع دولتی این کشور اشاره شده در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین گفت: در پذیرش و اجرای تعهدات و محدودیت ها ما یک کلمه بیشتر از برجام را انجام نخواهیم داد.

سعید خطیب زاده با بیان اینکه طرح ها و ایده‌ها و پیشنهادهای مختلفی در طول این مذاکرات مطرح و روی میز قرار داده شده، افزود: ما در خصوص تعهداتمان بر مبنای آنچه قبلا در توافق ۲۰۱۵ مکتوب شده عمل می‌کینم و این مذاکرات صرفا برای احیای آن توافق است. سیاست اصولی ما اینست که هیچ چیزی فراتر از برجام را نپذیریم.

شرکتهای هندی به تعهداتشان برای توسعه بندر چابهار عمل کنند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه های وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره پیشنهاد وزیر خارجه هند برای فعال شدن و قرارگرفتن بندر چابهار در کریدور جنب و به شمال در طرح ایندو پاسیفیک و مسیر ترانزیتی هند تا آسیای میانه هم با اشاره به اینکه چابهار یکی از بنادر مهم جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه تجارت و ترنزیت آبی کشور است، گفت: این بندر نزدیک به دو دهه است که در کریدور جنوب به شمال قرار دارد و به همین دلیل هم توسعه و تجهیز این بندر بخشی به شرکتهای هندی واگذار شده که انتظار داریم به تعهداتشان در شرایط جدید عمل کنند.

وی اضافه کرد: بی شک زیرساختهای ترانزیت ایران می‌تواند در گسترش همکاری‌های منطقه از جمله در کریدور جنوب به شمال تا آسیای میانه بکار گرفته شود، البته در چارچوب های سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران

حتی در مذاکره  غیر مستقیم با آمریکایی‌ها ها هم دچار حیرت می‌شویم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره ناکار توافق تهران-لندن و واشنگتن برای مبادله ۱۰ زندانی هم اظهار داشت: وقتی با آمریکایی ها مذاکره می‌کنیمریال حتی به صورت غیر مستقیم هم که هست همواره به مرز حیرت می‌رسیم.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: ما در کنار گفتگوهای برجامی در وین و موازی با آن اما به صورت جداگانه گفتگوهایی را با آمریکایی ها به صورت با واسطه و با انگلیسی‌ها برای مبادله برخی از زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی داشته‌ایم و همواره نیز گفته‌ایم آزادی برخی ایرانیان که به بهانه های واهی و به خاست آمریکا در نقاط مختلف زندانی شدند اولویت ایران است.

وی افزود: آنچه آمریکا انجام می‌دهد گره زدن یک موضوع انسانی با مسائل سیاسی است. گفتگوها در وین در این مورد به نتیجه رسید و قرار شد همه گروه‌ها به پایتخت هایشان بروند و  مقدمات را انجام دهند اما دیروز وقتی که تهران اعلام کرد دور بعدی مذاکرات وین  در دولت بعدی ادامه خواهد یافت آمریکا تصمیم گرفت این توافق را مبادله به برجام گره بزند

وی تاکید کرد: رویکردی غلطی ست و باعث می شود همه مسیرها دچار سختی شود. همین امروز اگر آمریکا بپذیرد امکان مبادله ۱۰ زندانی قابل انجام است.

آمریکا در دور ششم مذاکرات را بلوکه کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واگذاری ادامه مذاکرات به دولت بهدی تصمیم کدام نهاد در نظام بوده و ایا دولت فعلی با مانعی برای ادماه گفتگوها روبرو بوده است؟ با یادآوری اینکه طرف آمریکایی در ۶ دور قبلی مذاکرات حاضر نشد به تمامی تعهدات خوش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد، تصریح کرد: درباره بخش عمده ای از مسائلی که ممکن بود توافق صورت گرفت و برخی اختلاف نظرها درباره عناوین و موضوعات هم هنوز باقی مانده بود که در دور ششم آمریکایی ها برخی موضواع را بلوکه کردند.

وی افزود: ما جازه دادیم که آنها به واشنگتن بروند تا یک تصمیم سیاسی اتخاذ کنند . همزمان در ایران هم با برگزاری انتخابات و انتقال قدرت باید یکسری جابجایی ها انجام می شد که توسط نهادهای بالادستی به کمیته تطبیق سپرده شد و وزارت خارجه دستور حاکمیت را منتقل  می‌کند

دولت اقای رئیسی باید صدا و نقش خودش را در مذاکرات وین  داشته باشد

خطیب زاده تاکید کرد: کار در دولت سیزدهم ادامه کار در دولت فعلی است و وزارت خارجه در چارچوب سیاست نهادهای حاکمیتی عمل کند و باید اجاه دهیم دولت آقای رئیسی صدا و نقش خودش را داشته باشد. این در همه جهان عادی است البته برخی کشورها که صندوق رای ندیده‌اند شاید اینرا درک نکنند اما برای کشورهای غربی این موضوع باید عادی باشد.

ناآرامی در افغانستان را تحمل نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره موج جدید مهاجران افغانستان به ایران نیز گفت: به دقت در مرزها اوضاع را کنترل و زیر نظر داریم. شرایط را سنجیده و بررسی می‌کنیم و باز هم ادامه خواهیم داد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: امنیت افغانستان امنیت ماست و ناآرامی در افغانستان برای ایران قابل تحمل نخواهد بود. براساس شرایط روز در حال بررسی موضوع و اقدام هستیم.

وی در خصوص امکان برگزاری دور بعدی مذاکرات بین گروه های افغانستانی در تهران هم گفت: ایران مسیری که آغاز کرده تا مسیری طرف‌های افغانی پایبند باشند ادامه خواهد داد با گروه‌های افغانی به صورت فعال در ارتباط هستیم. آمادگی داریم به صورت حضوری بار دیگر این کار را ادامه دهیم. از هر ابتکاری در این مسیر استقبال و به آن کمک می‌کنیم. 

وی افزود: تنها یک گفت وگوی فراگیر و مرضی الطرفین می‌تواند برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک کند.

عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه درباره عادی سازی روابط امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی و افتتاح رسمی سفارت امارات در سرزمین‌های اشغالی بیان کرد: رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت و در حضیض شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود به سر می‌برد و تصور می‌کند با این اقدامات می‌تواند برای خود مشروعیتی دست و پا کند. 

وی اظهار داشت: طبیعی است به عنوان رژیمی که منبع خشونت و گرفتاری‌ها در منطقه و ترور است و دهه‌ها منابع این منطقه را مشغول این شرایطی کرده که خودش را به عنوان رژیم اشغالگر تحمیل کرده است،  این رژیم مشروعیتی از این راه کسب نخواهد کرد.

وی ادامه داد: امارات عربی متحده باید بداند مسئولیت ناآرامی‌ها و آن‌چه مترتب شود در حضور رژیم اشغالگر قدس در این منطقه، متوجه آنهاست.

حکم تبعیض آمیز نهاد قضایی اروپا علیه حجاب 

وی در پاسخ به سؤالی درباره حکم دیوان دادگستری اروپا در خصوص منع حجاب و تصمیم اعلام شده از سوی نهاد قضایی اروپایی گفت که این یک تصمیم شرم آور است و ادامه داد: عجیب است که وقتی حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها و آزادی مذاهب به اسلام و مسلمانان می‌رسد در اروپا معنی مضیق پیدا می‌کند.

وی افزود: این تصمیم اعلام شده یک تصمیم تبعیض آمیز و مهمتر از آن تبعیض ساز است و می‌تواند باعث افزایش گسترش اسلام هراسی و خشونت علیه مسلمانان در دامنه اروپا باشد. از نهادها و مراجع ذیربط اروپایی انتظار داریم این را اصلاح کنند. این نقض اولیه و بدیهی آزادی شریعت و مذاهب در اروپا و نقض حقوق اقلیت‌ها در اروپاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست بین ایران و مصر هم اظهار داشت: همیشه تماس‌ها بین ایران و مصر بوده و هیچ وقت قطع نشده است، ولی سختی‌ها و بالا و  پایینی‌های داشته است. معتقدیم عادی شدن روابط بین کشورهای بزرگ اسلامی به نفع جهان اسلام و منطقه است و از این عادی شدن روابط و گسترش این مراودات همواره استقبال کردیم.

آماده کمک به دولت و همه گروه های لبنانی هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره تحولات لبنان و کناره گبیری سعد حریری از تشکیل دولت و امکان کمک تهران به این کشور برای عبور از بحران نیز گفت: این مردم لبنان هستند که باید ت در مورد آینده خود صمیم بگیرند. ما هنیز یچ وقت از ارائه کمک به همه طرف های لبنانی دریغ نکردیم. در این فشار اقتصادی هم که مردم لبنان تحمل می کنند بارها به دولت این کشور اعلام آمادگی کردیم که به آنها کمک کنیم. مهم است در یک مسیر سیاسی که بازتاب دهنده بلوغ سیاسبیمردم لبنان باشد دولت در این کشور تشکیل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.