سخنران حرم مطهر رضوی گفت: دعای عرفه، دانشگاه عرفانی اسلامی است که امام حسین(ع) با بیان نظریه های عرفانی خود در این دعا، مبانی نظری عرفان اسلامی را مطرح می کند و بعد برای تکمیل کار خود، کربلا را به عنوان عرفان عملی، به جامعه معرفی می کند.

دعای عرفه عرفان نظری و کربلا عرفان عملی امام حسین(ع) است

حجت الاسلام حسین حلوائیان به مناسبت فرارسیدن روزعرفه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: عرفه روز دعا و نیایش و پل ارتباطی عبد با معبود است. ادعیه ی وارده در این روز هم نشان از اتصال و توجه ویژه خداوند متعال به بندگان دارد.

وی با بیان این حدیث از امام سجاد(ع) که خداوند در روز عرفه به فرزندان در رحم مادر هم عنایت دارد، به بیتی از اشعار سعدی اشاره کرد و اظهار داشت: "بیا تا برآریم دستی ز دل / که نتوان برآورد فردا ز گل" باید در این روز دست گدایی به سوی آفریدگار هستی بلند کنیم. دعا اسلحه انبیا و حلقه اتصال انسان به ملکوت هستی است. انسان نباید از قدرت و مشکل گشایی ادعیه در مسیر زندگی خود غفلت کند.

وی ادامه داد: عرفه نمادی از عرفان و حقیقت اسلامی است. آنهایی که منکر عرفان اسلامی هستند باید دعای عرفه سیدالشهدا(ع) را مورد بررسی قرار دهند. عرفان ناب سیدالشهدا(ع) با عرفان های انحرافی، یک تفاوت مهم دارد. لازم است بدانیم که در عمل، دعای عرفه امام حسین(ع) عرفان نظری آن حضرت و واقعه عاشورا، عرفان عملی امام حسین(ع) است.

این سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: اگر بخواهیم مبانی عرفانی جریان کربلا را مورد بررسی قرار دهیم، مبانی نظری آن را در دعای عرفه سیدالشهدا(ع) می توانیم مشاهده نماییم. به عبارت دیگر، دعای عرفه، دانشگاه عرفانی اسلامی است که امام حسین(ع) با بیان نظریه های عرفانی خود در این دعا، مبانی نظری عرفان اسلامی را مطرح می کند و بعد برای تکمیل کار خود، کربلا را به عنوان عرفان عملی، به جامعه معرفی می کند.

وی با ذکر این موضوع که تفاوت عرفان امام حسین(ع) با دیگر عرفان ها این است که امام حسین(ع) در روز عرفه، عرفان و حماسه را به هم آمیخته است، متذکر شد: همه ساله در روز عرفه، به هنگام خواندن دعای عرفه، باید به شهادت مسلم بن عقیل(ع) که سفیر امام حسین(ع) در کوفه بوده و در این روز به شهادت رسیده است، توجه داشته باشیم. دعای عرفه ما با گریه بر مظلومیت حضرت مسلم(ع) و قربت اباعبدالله(ع) عجین است. عقیده دارم که شهادت حضرت مسلم(ع) در این روز اتفاقی نبوده بلکه انتخابی و با اراده خداوند متعال انجام شده است تا درس بزرگ همراه بودن عرفان اسلامی با حماسه را به عالم بدهد.

حجت الاسلام حوائیان یادآور شد: دعاهای زیادی از امامان معصوم به دست ما رسیده است اما به فرموده مقام معظم رهبری، دعاهای اصلی شیعیان از سه امام صادر و بیان شده است. این سه دعا،   دعاهای کمیل، عرفه و ابوحمزه هستند که از امام علی(ع)، امام حسین(ع) و امام زین العابدین(ع) روایت شده است. درواقع ادعیه اصلی از آن سه امامی که جنبه مبارزاتی و جهادی آنها بیش از دیگر امامان بوده، بیان شده است. درواقع می توان گفت، عرفان اسلامی با روحیه حماسی عجین شده است.

وی درخصوص تفاوت عرفان ناب اسلامی با عرفان خانقاهی عنوان کرد: اسلام به دلیل آنکه دین کاملی است با عرفان خانقاهی مخالف است. حافظ می گوید "در خانقه نگنجد اسرار عشق بازی" امام حسین(ع) در دعای عرفه و با عملکرد خود در عاشورا اینطور به بشریت می آموزد، عرفانی که مشوق گوشه نشینی و بی تفاوتی به مشکلات و آسیب های جامعه است، عرفان انحرافی است. عرفان واقعی در کنار اتصال به حضرت حق، به فساد و صلاح جامعه توجه دارد و از دل این عرفان، امر به معروف و نهی از منکر درحد کربلا بیرون می آید.

این کارشناس مسایل مذهبی مدعی شد: خروجی عرفان بدون حماسه، خانقاه است که جایگاهی در اسلام ندارد. اما خروجی حماسه بدون عرفان نیز گروه های تکفیری مانند داعش است. اعضای داعش روحیه حماسی و عشق به جهاد و شهادت دارند اما از شعور دینی و عرفان و معرفت الهی بی بهره اند. به همین دلیل روحیه سلحشوری و جنگاوری تکفیری ها، تبدیل به جسارت و قساوت قلب و خروج از دستورات الهی می شود. مشکل این افراد این است که روحیه حماسی خود را به عرفان متصل نکرده اند.    

وی افزود: به همین دلیل دعای اصلی در روز عرفه که معروف شده است به اراده حضرت حق، دعای عرفه امام حسین(ع) است. یعنی امامی که عرفان و حماسه را باهم آمیخته است. مکه و کربلا و همچنین حج و مبارزه با طاغوت را باهم پیوند می زند و این معجون زیبا، می تواند نوشداروی درد جامعه بشری باشد.

وی با بیان این نکته که باید توجه داشت که در روز عرفه علاوه بر خواندن دعای عرفه امام حسین(ع)، خواندن دعای عرفه صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) نیز وارد شده است، اذعان داشت: به فرموده مقام معظم رهبری، دعای عرفه صحیفه سجادیه درواقع شرحی بر دعای عرفه امام حسین(ع) است. یعنی کسانی که قصد دارند روز عرفه را به خوبی درک کنند، باید پس از خواندن دعای عرفه امام حسین(ع)، برای فهم بهتر فرازهای والا و عرفانی این دعا، دعای عرفه صحیفه سجادیه را قرائت نمایند.

وی در ادامه سخنان خود به عید قربان و عید غدیر نیز اشاره کرده و گفت: پس از روز عرفه، به عید قربان می رسیم. این ترتیب اتفاقی نیست بلکه انتخابی است. چرا ابتدا عرفه و سپس عید قربان و پس از آن هم عید غدیر خواهد شد؟ شاید خداوند متعال می خواهد به بندگان اینگونه بفهماند که تا به معرفت و شناخت من نرسید، نمی توانید به قربان و تقرب خدا برسید. به گفته علامه حسن زاده، جامعه بدون عرفان مانند کالبد بدون روح است. اگر عرفان پیدا کنیم زنده خواهیم شد و به حیات قرب الهی می رسیم.

حجت الاسلام حلوائیان ادامه داد: پس از مرحله شناخت الهی، عبد می تواند مانند اسماعیل(ع)، عرفان و تقرب به خدا پیدا کند و ذبیح الله و تسلیم خدا شود. بعد از ذبح وکشتن نفس است که افراد می توانند به درک غدیر برسند و ولایت را قبول کنند. اگر به کسی که نفس خود را قربانی نکرده باشد بگویند که لازم است پس از اطاعت از خدا و رسول(ع)، مطیع ولی امر باشی "و أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ"، این انسان که نفس خود را قربانی نکرده است نمی تواند ولایت را قبول کند. کسی می تواند بار امانت ولایت را تحمل کند که در عید قربان نفس خود را قربانی کرده باشد. به قول حافظ "در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم / لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی"

وی خاطرنشان ساخت: ترتیب این اتفاقات که ابتدا تقارن شهادت حضرت مسلم(ع) در روز عرفه که عرفان و حماسه را رقم می زند و عید قربانی که بعد از عرفه و غدیری که پس از قربان می آید، سیر تربیتی تقویم شرعی ماست تا انسان سالک را به اعلی درجه ای از کمال یعنی رهروی با ولی خدا قرار دهد.

  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.