ابتکار «افغانستان، صلح و امنیت پایدار» دیروز به میزبانی کشورمان و همت مجمع جهانی بیداری اسلامی با هدف هم‌افزایی و کمک به پروسه صلح در این همسایه شرقی برگزار شد.

ایران مأمن صلح‌جویان افغانستان

بیش از ۴۰ تن از رهبران و طرف‌های تأثیرگذار در تحولات افغانستان و نمایندگانی از کشورهای همسایه  از جمله حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان و عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان  در این نشست به ایراد سخن پرداختند. 

بیانیه پایانی همایش با ۱۲ بند و با تأکید بر لزوم حل بحران افغانستان از طریق گفت‌وگو صادر شده است. در این بیانیه ناامنی و جنگ داخلی راهبرد آمریکا در منطقه خوانده شده و شرکت‌کنندگان در کنفرانس، هر گونه اقدام برای آتش افروزی را توطئه علیه مردم افغانستان قلمداد کردند. همچنین در بیانیه بر نقش همسایگان در یاری رساندن به پروسه صلح تأکید شده است. 

اما دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی به عنوان نخستین سخنران در نشست مجازی روز گذشته، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت بزرگ افغانستان در مسیر صلح، امنیت و توسعه تأکید کرد. دکتر ولایتی تأکید کرد: ایران همواره خواهان تقویت برادری بین آحاد ملت افغانستان بوده است، تجربه نشان می‌دهد با تحریک بیگانگان، جنگی خونین و فراگیر بین اقوام مختلف روی داده و خسارات بزرگ و غیر قابل جبرانی به دنبال آورده، بنابراین با هوشیاری باید در جهت تقویت برادری و اخوت گام برداشت.

رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به میزبانی تهران از نشست مذکور در حساب کاربری خود نوشت: ایران در جست‌وجوی یک افغانستان امن، با ثبات و صلح‌دوست است و این جز با تضمین جایگاه و حقوق همه اقوام و مذاهب در یک سند میثاق ملی (قانون اساسی) ممکن نیست.

اما نشست «افغانستان صلح و امنیت پایدار» در حالی برگزار شد که تهران ۱۶ و ۱۷تیرماه نیز میزبان اجلاسی بین‌الافغانستانی با حضور هیئتی سیاسی از کابل و طالبان بود، نشستی که دوست و دشمن آن را گامی مثبت در جهت استقرار صلح و ثبات در این همسایه شرقی ارزیابی کردند. حتی «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا میزبانی ایران از مذاکرات صلح را سازنده خواند و بر ضرورت مشارکت همسایگان در برقراری صلح تأکید کرد. از سویی اجلاس مذکور در حالی برگزار می‌شود که نشست دو روزه صلح در دوحه میان طرف‌های افغانستانی بدون نتیجه به پایان رسید. تنها دستاورد این نشست توافق بر سر ادامه گفت‌وگو بود. هرچند انتظار می‌‎رفت برقراری آتش‌بس دست کم سه‌روزه به مناسبت عید قربان یکی از توافقات آنی دو طرف باشد، اما چنین چیزی هم حاصل نشد. در این شرایط بسیاری معتقدند ابتکار تهران به عنوان بدیل نشست آمریکایی دوحه و در ادامه نشست مسکو می‌تواند با دادن نقش جدی‌تر به همسایگان، در صلح پایدار و امنیت افغانستان کمک بزرگی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.