انتشار گزارش‌های اخیر درباره جاسوسی گسترده بدافزار پگاسوس تولید رژیم صهیونیستی به عنوان متحد دیرین آمریکا از برخی مقام‌های سیاسی از جمله رئیس جمهور فرانسه بار دیگر اذهان را به سمت پرونده قدیمی جاسوسی آمریکا از متحدان اروپایی سوق می‌دهد.

آیا پگاسوس تداوم سناریوی قدیمی جاسوسی آمریکا از متحدان اروپایی است؟

به گزارش قدس آنلاین، اخیرا انتشار گزارش هایی درباره بدافزار جاسوسی ساخت رژیم صهیونیستی موسوم به پگاسوس جنجال های زیادی را ایجاد کرده و بار دیگر مسئله جاسوسی آمریکا و هم پیمان اسرائیلی اش از متحدان اروپایی را مطرح کرده است.

البته مسئله جاسوسی آمریکا از متحدانش موضوع تازه ای نیست و با گذشت سال ها مرتبا ابعاد تازه ای از آن فاش می شود.

تیجه یک تحقیق رسانه ای که چند ماه پیش منتشر شد هم نشان می داد که سرویس اطلاعاتی دانمارک به آمریکا کمک کرده بود تا از رهبران اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جاسوسی کند.

بنا به این گزارش ایالات متحده تا سال 2014 از شبکه اطلاعاتی دانمارک برای شنود شماری از رهبران اروپایی از جمله مسئولان آلمان، سوئد، نروژ و فرانسه استفاده می کرد. انتشار این گزارش هشت سال پس از افشای پرونده جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی ابعاد جدیدی به این پرونده بخشید.

هرچند جاسوسی ایالات متحده از رهبران اروپایی از جمله آنگلا مرکل به دنبال افشاگری های ادوارد اسنودن، کارمند سابق اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مشخص شده بود اما افشای کمک یکی از اعضای اتحادیه اروپا به واشنگتن در این امر تازگی داشت.

دانمارک یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا محسوب می شود. این کشور تنها کشور منطقه اسکاندیناوی است که همزمان عضو ناتو و اتحادیه اروپا است.

حالا هم انتشار گزارش ها درباره بدافزار جاسوسی پگاسوس، ساخت رژیم صهیونیستی به عنوان متحد تنگاتنگ آمریکا بار دیگر مسئله جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی و تلاش در این راستا را یادآوری می کند.

جنجال نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس از هفته جاری و پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی در مورد نفوذ این نرم‌افزار جاسوسی به گوشی‌های همراه چندین فعال سیاسی، خبرنگار و مقام سیاسی در جهان آغاز شد.

تحقیقات جامع بیش از 17 سازمان خبری نشان داد که از نرم‌افزار جاسوسی موسوم به "پگاسوس" ساخت شرکت فناوری صهیونیستی "ان اس او" برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمداران در سراسر جهان استفاده شده است.

محققان توانستند بیش از هزار نفر را از طریق تحقیق و مصاحبه در چهار قاره شناسایی کنند: چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل 65 مدیر بازرگانی، 85 فعال حقوق بشر، 189 روزنامه نگار و بیش از 600 سیاستمدار و مقام دولتی، در میان افرادی بودند که گوشی آنها با نرم‌افزار پگاسوس هک شده بود

بارزترین ویژگی این برنامه، فناوری "ZERO click" یا هک گوشی بدون تماس کاربر با لینک مشکوک است و پیشرفته‌ترین تکنیک برای هک گوشی و جاسوسی از کاربران آن بدون آگاهی آنها بوده، زیرا بسیار گران و قیمت آن بیش از سه میلیون دلار است.

در سال 2019، نفوذ این نرم‌افزار به رسانه اجتماعی واتساپ و جاسوسی آن از میلیون‌ها کاربر این برنامه، در رسانه‌ها خبرساز شد.

گزارش ها از شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او نشان می‌دهد که نه تنها کنشگران مدنی و روزنامه‌نگاران در فهرست اهداف بالقوه بدافزار جاسوسی «پگاسوس» بوده‌اند بلکه رؤسا و وزرای کشورهای مختلف نیز در این فهرست قرار داشته‌اند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، برهم صالح رئیس جمهوری عراق، محمد ششم پادشاه مراکش از جمله رهبران کشورهای مختلف هستند که شماره تلفن‌هایشان در فهرست اهداف بالقوه بدافزار جاسوسی «پگاسوس» دیده شده است.

«گابریل اتال» سخنگوی دولت فرانسه روز گذشته اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با شورای دفاعی فرانسه درباره جاسوس افزار صهیونیستی «پگاسوس» و مسئله امنیت سایبری دیدار کند.

در پی جنجالی شدن موضوع جاسوس‌افزارهای رژیم صهیونیستی موسوم به «پگاسوس»، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم در جمع خبرنگاران خواستار محدود شدن استفاده از این جاسوس افزار شد.

مرکل در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص برنامه پگاسوس گفت که حائز اهمیت است که نرم‌افزار هک پگاسوس به دست افراد نااهل نیفتد.

البته با توجه به جاسوسی های گسترده ایالات متحده از رهبران اروپایی مشخص نیست که منظور مرکل از افراد نااهل چیست. مطمئنا کاخ سفید هم به عنوان متحد رژیم صهیونیستی و با توجه به سوابقی که در جاسوسی از رهبران اروپایی دارد می تواند منظور مرکل از نااهلان باشد.

اما این بار گویا رهبران اروپایی هم نمی خواهند خیلی به این پرونده جاسوسی بال و پر بدهند.

گزارش ها حاکی از آن است که در حالی که به نظر می رسد امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه یکی از اهداف بالقوه بدافزار جاسوسی پگاسوس بوده است، وی تصمیم گرفته است تا دستگاه تلفن همراه و شماره اش را تغییر دهد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» هم اخیرا گزارش داده که که یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس در بین بیش از 400 نفری است در بین بازه 2017 تا 2019 هدف حمله جاسوس افزار صهیونیستی موسوم به «پگاسوس» قرار گرفته است.

وی می‌گوید، در صورتی که خبر جاسوسی از اعضای پارلمان انگلیس صحت داشته باشد، این مسئله به مثابه تخطی از اعتماد و نقض حاکمیت محسوب می‌شود.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر معروف عرب هم در سخنانی گفته است: تصادفی نیست که دولت‌های عربی که توافقات سازش آبراهام در ماههای اخیر با رژیم صهیونیستی به امضا رسانده‌اند در رسوایی پگاسوس که دنیا را به لرزه درآورده است، بیشتر دخیل هستند.

برخی گزارش ها نشان می دهد رئیس جمهور عراق، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر مصر، رئیس شورای اروپایی و تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی و خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز هدف احتمالی این بدافزار جاسوسی بوده اند.

بهر حال گذر زمان احتمالا ابعاد تازه ای از جاسوسی ها با پگاسوس را فاش خواهد کرد و احتمالا بر لیست افرادی که هدف این جاسوسی ها قرار گرفته اند افزوده خواهد شد. اینکه آیا علاوه بر ماکرون رهبران دیگری از اروپا هم هدف این جاسوسی ها قرار داشته اند و اینکه دست آمریکا تا چه اندازه در کار است سوالاتی است که با گذر زمان مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.