برخی افراد با معیار قرار دادن نظریه کیهان شناسی بطلمیوس که بیان می‌کند "امکان ندارد افلاک آسمانی از هم جدا شوند یا به هم ملحق شوند" واقعه شق القمر را زیر سوال برده اند.

شکاف ماه؛ خیال یا واقعیت

قدس آنلاین - وحید اکرمی: ۱۴ ذی الحجه سالروز ماجرای تاریخی "شق القمر" یا همان شکافته شدن ماه توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) است.بنا بر روایت های  برخی از منابع  و کتب اسلامی در آغازین سالهای بعثت، حضرت محمد(ص) با انگشت به ماه اشاره کرده و آن را شکافت.

اما برخی از افراد ایرادهایی براین گونه روایات وارد کرده اند و در اصل و صحت وسقم آن تردید داشته اند. اما واقعیت چیست؟ آیا این ماجرا اتفاق افتاده است یا ساخته و پرداخته ذهن برخی از مردمان صدر اسلام است که دهان به دهان گشته و سرانجام در کتب تاریخی درج شده اند؟

نزول آیه برای واقعه شکافت ماه

در آیات ابتدایی سوره مبارکه قمر می خوانیم :" اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ؛ وَ إِنْ یرَوْا آیةً یعْرِضُوا وَ یقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ" بدین معنی که: قیامت نزدیک شد و ماه بشکافت. و اگر معجزه‌ای ببینند، روی بگردانند و گویند سحری دائمی است. این آیه به ماجرای شق القمر خاتم النبیین(ص) اشاره دارد و به وضوح بیان می کند که حضرت محمد(ص) برای اثبات نبوت خود و هدایت مردم به دین الهی، معجزه ای را انجام وماه را با اشاره انگشت خود می شکافند. پس واقعه شکافته شدن ماه، ساخته و پرداخته اذهان مردم نیست و حقیقت دارد.

جزئیات داستان شق القمر چیست؟

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در کتاب تفسیر نمونه و در ذیل این آیات شریفه، داستان شکافته شدن ماه را اینگونه بیان می کنند: " مشرکان نزد رسول خدا آمدند و گفتند: اگر راست می گویی و تو پیامبر خدایی، ماه را برای ما دو پاره کن! فرمود: اگر این کار را کنم ایمان می آورید؟ عرض کردند آری ـ و آن شب، شب چهاردهم ماه بود ـ پیامبر از پیشگاه پروردگار تقاضا کرد، آن چه را خواسته اند به او بدهد، ناگهان ماه به دو پاره شد و رسول الله آن ها را یک یک صدا می زد و می فرمود: ببینید. "

بدین ترتیب در سال پنجم، قبل از هجرت، خداوند متعال چنین معجزه ای را به دست پیامبر اکرم(ص) جاری می کند. که ماه به دو نیم تبدیل شده، مردم آن را می بینند؛ سپس دوباره به حالت اول برمی گردد، هر چند مشرکین، طبق عادت شان، این معجزه را انکار و ادعا کردند که این عمل(معجزه)، سحر است.

پاسخ های علمی به تردیدهای بشری

برخی افراد با معیار قرار دادن نظریه کیهان شناسی بطلمیوس که بیان می‌کند "امکان ندارد افلاک آسمانی از هم جدا شوند یا به هم ملحق شوند" واقعه شق القمر را زیر سوال برده اند. آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه اینگونه پاسخ این شبه را می دهند که براساس مشاهدات کیهان شناسی جدید، بارها خلاف این ادعا و تفکیک اجرام آسمانی از یکدیگر مشاهده شده و این دیدگاه باطل است.

ضمن اینکه پیدایش منظومه شمسی و نیز پیدایش شهاب سنگ‌ها دلیل دیگری بر باطل بودن نظریه کیهان شناسی بطلمیوس است.

یکی دیگر از ایرادهایی که برخی به اصل این واقعه وارد می کنند این است که اگر این واقعه روی داده است، پس چرا در کتاب‌های تاریخی و کتاب های دیگر ملل نقل نشده است؟ برخی اندیشمندان اسلامی در پاسخ به ایراد اینگونه گفته اند که، این واقعه در شب روی داده و احتمال خواب بودن عده‌ای از افراد هست؛ اعراب در آن زمان به دنبال رصد ستارگان و آسمان نبوده‌اند و ممکن است در آن لحظه بسیاری از افراد به آسمان توجه نداشته باشند. همچنین همواره برخی از نقاط کره زمین روز و برخی دیگر از نقاط شب است. لذا در قسمت هایی که نور خورشید بر زمین می تابیده است امکان مشاهده ماه وجود نداشته است تا مردم بتوانند شکافته شدن ماه را رویت کنند.

اثبات شق القمر توسط ناسا

سالها پیش در برنامه‌ای تلویزیونی در آمریکا که با محوریت فقر اجتماعی پخش می شد، سه تن  از فضانوردان ناسا به عنوان مهمان برنامه، مورد هجمه مجری قرار گرفتند.

مجری این برنامه با اشاره به آمار فقر در جامعه از فضانوردان پرسید با وجود این حجم از فقر حاکم بر فضای جامعه، آیا شما با صرف هزینه‌های میلیاردی به فضا سفر کردید تا تنها پرچم کشور را بر سطح ماه برافرازید و بازگردید؟

این فضانوردان در پاسخ به این سوال گفتند آنها برای انجام یک سری تحقیقات و آزمایش‌ها بر روی عمق ماه به فضا رفته‌اند که حین مطالعه و تحقیق متوجه شیار و شکاف عجیبی بر سطح ماه شدند که دور تا دور آن را همچون کمربندی فرا گرفته بود، گویی این کره قبلا یکبار از هم جدا شده و مجددا به هم متصل شده باشد. درک این واقعه برای مسلمانانی که با مطالعه قرآن به خداوند ایمان آورده‌اند، کار سختی نیست، چه بسا ادعای ناسا را هم معجزه دیگری از جانب خداوند برای منکران نبوت عصر حاضر می‌دانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.