مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از عملکرد مطلوب این استان در مقایسه با دیگر استان‌ها در زمینه خرید حمایتی دام عشایر، به علت شرایط ناشی از خشکسالی امسال خبر داد.

خراسان رضوی بیشترین خرید حمایتی دام عشایر کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد افزود: با توجه به خشکسالی بی سابقه امسال و کاهش شدید علوفه مرتعی برای تعلیف دامهای سبک، به منظور حمایت از جامعه عشایری، که ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور، معادل سالانه ۲۰۰ هزار تن را تولید می‌کنند، مقرر شد یک میلیون راس از دام مازاد عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام ایران با نرخ متوسط هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان خریداری و به ازای هرکیلوگرم دام زنده سه کیلوگرم جو دولتی تحویل آنان شود.

وی با بیان اینکه سهمیه خراسان رضوی خرید ۱۰۰ هزار راس دام از عشایر تعیین شده است، ادامه داد: تاکنون ۱۵ هزار راس دام به صورت حمایتی از عشایر انجام شده است که ۱۱ هزار و ۱۷ راس آن به نام خراسان رضوی ثبت شده و رکورد خوبی را برای استان به همراه داشته است که البته باید روند اجرای این طرح شتاب بیشتری بگیرد.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی دام عشایر در این استان از ۲۵ تیرماه آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.

وی‌ افزود: تاکنون در مجموع ۴۴۳ تن گوسفند زنده در این قالب خریداری شده که در این قالب باید هزار و ۳۲۰ تن جو نیز با نرخ دولتی به عشایر استان تحویل شود که امیدواریم هرچه زودتر این پرداخت ها انجام گردد.

نبوی‌فرد همچنین به کاهش شدید حجم بارندگی امسال اشاره و بیان کرد: فقر شدید مراتع از نظر علوفه، مشکلات فراوانی را برای دامداران عشایری فعال در سطح استان ایجاد کرده است.

هفت هزار و ۱۴۵ خانوار عشایری در خراسان رضوی با در اختیار داشتن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۳۰ هزار تن محصولات دامی تولید و روانه بازار می‌کنند.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.