در آستانه عید غدیرخم، اختتامیه جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» با اعلام برگزیدگان نخستین دوره جشنواره برگزار شد.

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» معرفی شدند

به گزارش قدس آنلاین، آیین پایانی نخستین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور شب‌گذشته بدون حضور برگزیدگان در مشهد برگزار و به صورت زنده در بستر فضای مجازی برای مخاطبان پخش شد.

معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم بیان کرد: در دین اسلام شعار «نبوت» در کنار شعار اصیل و بنیادین «توحید» چندین بار در روز در مساجد و مزارات اسلامی سر داده می‌شود و مسلمانان اقصی نقاط دنیا برای نیایش پروردگار خود در مساجد گرد هم جمع می‌شوند.

حجت الاسلام محمد ذوالفقاری افزود: بواسطه پررنگ بودن موضوع توحید و یگانگی خدای متعال در دین اسلام، این کلام و اعتقاد اسلامی است که بر هنر سیطره پیدا کرده و هنرمندان در جهان اسلام، هنر خود را در خطاطی، نقوش هندسی و اسلیمی و... بر کاشی‌ و محراب مساجد و مزارات به منصحه ظهور رساندند به عبارتی هنر اسلامی برخلاف هنر در دیگر ادیان، هنری انتزاعی و برخواسته از نفی هرگونه شرک در کنار وحدانیت خدا است.

وی گفت: در این میان، عکاسان به منزله کسانی که آینه‌دار و تصویرگر هنر هنرمند اسلامی هستند، انعکاس دیگری به هنر اسلامی داده و آن را از قاب لنز دوربین‌های خود ثبت کرده و در نتیجه بر عمق هنر اسلامی می‌افزایند.


دریافت ۸ هزار و ۱۲۷ اثر
در ادامه مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دبیر جشنواره بین‌المللی عکس مزارات اظهار کرد: فراخوان این جشنواره عکس در دو بخش با موضوع «نیایش» و «معماری مزارات اسلامی» در بهمن ۱۳۹۹ اعلام شده بود که به دلیل محدودیت‌های کرونایی امکان میزبانی از برگزیدگان جشنواره در مراسم اختتامیه در مشهد فراهم نشد و مجبور به اجرای آیین پایانی آن در بستر مجازی به صورت زنده شدیم.
امیرمهدی حکیمی افزود: در مجموع ۸ هزار و ۱۲۷ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که شامل ۶ هزار و ۲۹۴ عکس از عکاسان ایرانی و یک هزار و ۸۳۳ عکس از عکاسان ۳۳ کشور مختلف جهان می‌شود.
وی با بیان اینکه در مجموع ۳ هزار و ۹۴۵ عکس در بخش مزارات و ۴ هزار و ۱۸۲ عکس در بخش نیایش به دبیرخانه نخستین جشنواره عکس مزارات رسید، گفت: داوری آثار توسط رها بیلر از ترکیه، محمد ستاری، سیدعباس میرهاشمی، ابراهیم بهرامی و احمد خطیری نیمه اسفند ۹۹ در دو روز انجام شد.
دبیر جشنواره ادامه داد: در مجموع ۱۹۸ اثر به انتخاب هیئت داوران از ۱۴۷ عکاس داخلی و خارجی شامل ۱۰۹ عکاس ایرانی با ۱۴۵ عکس و ۳۸ عکاس خارجی با ۵۳ عکس، به عنوان آثار منتخب این دوره جشنواره مزارات انتخاب شدند که در ادامه برگزیدگان معرفی می‌شوند.


معرفی برگزیدگان داخلی و خارجی
رسول العودی از عراق، علیرضا رحمانی از تاکستان و محمد عطایی محمدی از آزادشهر، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بخش مزارات نخستین دوره این جشنواره بین‌المللی را از آن خود کردند. مجید حجتی از تهران و داوود ایزدپناه از یاسوج نیز در این بخش شایسته دریافت لوح تقدیر هیئت داوران شدند.
در بخش نیایش جشنواره عکس مزارات نیز حسن التیف(Hasan Altaif) از بحرین، مهمت اصلان از ترکیه و مهرداد واحد یوسف‌آباد از تبریز به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم جشنواره را کسب کردند. یاسر محمدخانی از اراک و روح‌الله جوانی از اصفهان نیز شایسته دریافت لوح تقدیر در این بخش شدند. جایزه ویژه دبیر جشنواره نیز به محمدجواد مشهدی از مشهد اهدا شد.

رونمایی از کتاب جشنواره
قرائت بیانیه هیئت داوران توسط ابراهیم بهرامی، نماینده این هیئت، رونمایی از کتاب آثار منتخب جشنواره و تندیس آن، از دیگر برنامه‌های این مراسم زنده مجازی به شمار می‌رود.
کتاب آثار منتخب نخستین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات در ۲۵۲ صفحه در اندازه نیم رحلی، گلاسه تمام رنگی با ۱۹۸ عکس پذیرفته شده در جشنواره به چاپ رسیده است. این کتاب برای تمامی عکاسانی که آثارشان در آن به چاپ رسیده است، ارسال خواهد شد.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره بین‌المللی عکس مزارات می‌توانند به سایت آن به نشانی photo.mazaar.net مراجعه کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.