انتخاب رشته، مهم‌ترین مرحله کنکور سراسری است. مرحله‌ای که پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مجاز به انتخاب رشته می‌شوند و باید بر اساس معدل سوابق تحصیلی و رتبه‌ای که در آزمون کسب کرده‌اند، بهترین انتخاب خود را داشته باشند چون با کمترین اشتباه در چینش کد رشته محل‌ها ممکن است شانس پذیرش در رشته یا دانشگاه دلخواهشان را از دست بدهند.

سرگردنه انتخاب رشته!

به عبارت دیگر، انتخاب رشته دقیق و اصولی از جمله برگ‌های برنده آنان برای قبولی در رشته و دانشگاه برتر است. به همین دلیل است هر سال با شروع فرایند انتخاب رشته بسیاری از کسانی که سودای تکیه زدن بر کرسی‌های دانشگاه‌های برتر دولتی و آزاد را در سر می‌پرورانند، در دام تبلیغات مراکز غیرمجاز مشاوره کنکور می‌افتند؛ مراکزی که مشاورانش می‌گویند جادو کردن را خوب بلدند و می‌توانند افراد را حتی با داشتن رتبه‌های نجومی ۲۰ و ۳۰ هزاری به رشته‌های تاپ و دانشگاه‌های دولتی برسانند.

تخفیف می‌دهیم!

مسئول یک مرکز مشاوره انتخاب رشته در محدوده میدان انقلاب تهران به قدس می‌گوید: امسال نرخ مشاوره انتخاب رشته برای کنکور سراسری یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای آزمون دانشگاه آزاد ۸۵۰ هزار تومان است و اگر شخص برای هر دو این‌ها مشاوره بخواهد ما در انتخاب رشته بخش آزاد به او تا ۵۰ درصد تخفیف می‌دهیم.

وی با بیان اینکه این مرکز مشاوره به کسانی که دارای رتبه‌های مناسب نیستند هیچ تضمینی برای قبولی و پذیرش در رشته و دانشگاه مورد دلخواهش نمی‌دهد؛ می‌گوید: البته بعضی از مشاوران کنکور این کار را انجام می‌دهند اما آخر کار اغلب، مشتری پی می‌برد مشاور دروغ گفته چون نشاندن کسی که برای مثال رتبه

۱۲ هزار دارد به جای شخصی که رتبه ۲ هزار دارد در یک رشته و دانشگاه که مورد علاقه آن دو است کار بسیار دشواری است، چراکه عوامل مختلفی در این موضوع نقش دارند. البته احتمال چنین چیزی هم ناممکن نیست چون یکسری رشته‌های نیمه متمرکز وجود دارد که دارای شرایط و ضوابط خاصی هستند و پذیرفته‌شدگان کنکور نمی‌دانند چگونه آن‌ها را انتخاب کنند اما یک مشاور متخصص و با تجربه به خوبی آن را می‌داند و بدین ترتیب احتمال قبولی‌شان افزایش می‌یابد.

مدیر یک مرکز مشاوره دیگر در خیابان جمالزاده جنوبی هم نرخ‌های مشابهی را مطرح  می‌کند و می‌گوید: قیمت مشاوره برای انتخاب رشته در مناطق مختلف تهران متفاوت است. مثلاً در مناطق شمالی پایتخت قیمت‌ها تا حدود

۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد. چون علاوه بر تخصص و تجربه شخص مشاور، گاهی نیاز است تعداد جلسه مشاوره که میانگین ۴۰ دقیقه می‌شود، افزایش پیدا کند.

وی در خصوص بالا و غیرمتعارف بودن نرخ‌های مشاوره انتخاب رشته می‌گوید: قیمت همه اجناس و خدمات در کشور گران و غیرمتعارف است. در این بخش هم قیمت‌ها هر سال معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مرکز مشاوره یاد شده برخلاف بسیاری از مراکز در انتخاب رشته از روش چیدمان دستی استفاده می‌کند نه از سیستم نرم‌افزاری، می‌افزاید: بسیاری از داوطلبان اصلاً دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به خوبی مطالعه نمی‌کنند و با اصطلاحات آن آشنا نیستند به همین دلیل به سراغ مؤسسات و مراکز مشاوره می‌روند و هزینه می‌کنند. البته کسانی که از این‌گونه مراکز مشاوره می‌گیرند حدود ۱۰ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند که رقم قابل توجهی نیست. اظهارات مدیر مرکز یاد شده درحالی است که کارشناسان گردش مالی این مشاوران کنکور را بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان آن هم طی فقط یک هفته ارزیابی می‌کنند.

مراکز مشاوره کنکور در حالی با تبلیغات گسترده ده‌ها میلیارد تومان از داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها سودجویی می‌کنند که انتخاب رشته در پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است و هزینه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش هم بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان برای داوطلبان تمام می‌شود. ضمن این به گفته مسئولان این حوزه اگر متقاضیان با دقت دفترچه راهنما را بخوانند و به تراز در هر زیرگروه و منطقه بومی خود توجه کنند، در انتخاب رشته مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند و نیازی به تحمل هزینه‌های سنگین ندارند.

مؤسسات کنکور امیدواری کاذب می‌دهند

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با قدس از فعال شدن سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش از دو روز پیش (یازدهم مرداد) خبر می‌دهد و می‌گوید: جامعه آماری که این سامانه استفاده می‌کند کامل است و هیچ یک از مراکز و مؤسسات انتخاب رشته هم به این اطلاعات آماری دسترسی ندارد، به همین دلیل نتایج آن دقیق‌تر است. در واقع این سامانه بر اساس اطلاعات و معدل کارنامه داوطلب و ظرفیت پذیرشی که امسال دانشگاه‌ها دارند و افراد مشابهی که توانستند سال گذشته نمره قبولی بگیرند و وارد یک رشته و دانشگاه خاص شوند مقایسه‌ای انجام می‌دهد و از احتمال قبولی داوطلب از خیلی زیاد تا خیلی کم گزارش می‌دهد. بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود از این سامانه برای انتخاب رشته استفاده کنند. البته داوطلب خودش باید خیر و صلاحش را تشخیص بدهد و ما هیچ اجباری در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اینکه هزینه ورود به سامانه انتخاب رشته مجازی حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان است، می‌افزاید: با اینکه نتیجه‌ای که این سامانه در انتخاب رشته می‌دهد دقیق‌تر است اما چون هزینه آن ناچیز است همه فکر می‌کنند یک سامانه به‌درد نخور است، به همین دلیل حاضر می‌شوند برای انتخاب رشته به مؤسسات و مراکز مشاوره کنکور که بر اساس حدس و گمان عمل می‌کنند، مراجعه کنند و متحمل هزینه‌های سنگین شوند چون فکر می‌کنند جایی که پول بیشتری می‌گیرد حرف درستی هم می‌زند.

بسیاری از این مؤسسه‌ها مجوز ندارند

اما محمد مصطفوی، معاون برنامه ریزی امور مشاوره معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به قدس می‌گوید: بیشتر مراکز و مؤسسات کنکوری بدون مجوز هستند به همین دلیل قبلاً با اماکن ناجا مکاتبه‌ای داشتیم تا به این موضوع ورود کنند و اجازه فعالیت به آن‌ها ندهند.وی نیز از آغاز فعالیت ۷۲۹ پایگاه انتخاب رشته وزارت آموزش و پرورش از چهاردهم مرداد خبر می‌دهد و می‌افزاید: نرم افزاری که ما برای این منظور استفاده می‌کنیم خاص آموزش و پرورش و دارای تمام استانداردهای لازم است به همین دلیل از داوطلبان می‌خواهیم از این فرصت بهتر استفاده کنند. مصطفوی با اشاره به اینکه نرخ ارائه خدمات مشاوره انتخاب رشته به داوطلبان از سوی پایگاه‌های وزارت آموزش و پرورش در مناطق مختلف متفاوت است، می‌افزاید: سقف این خدمات حداکثر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. البته برای متقاضیان شاهد و ایثارگران نزدیک به ۶۰ درصد تخفیف قائل شدیم و افراد زیر پوشش بهزیستی و سازمان بهزیستی هم رایگان از این خدمات بهره می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.