سرانجام اتفاقی که نباید، در افغانستان در شرف وقوع است؛ طالبان تغییر تاکتیک داده و به تصرف شهرهای بزرگ یا همان مرکز ولایت‌ها رو آورده است.

فرصت‌سوزی «غنی»

حالا دو ولایت نیمروز در غرب افغانستان و جوزجان در شمال به‌طور کامل به‌دست طالبان افتاده، هرچند تغییرات در کشور همسایه به‌شکل ساعتی است. مرکز ایالت نیمروز شهر زرنج در چند کیلومتری مرز کشورمان قرار دارد و عده زیادی از مردم و مسئولان این شهر دو روز پیش به پاسگاه‌های مرزی کشورمان در سیستان و بلوچستان پناه آوردند. شبرغان هم مرکز ولایت جوزجان در شمال است. شبرغان زادگاه ژنرال عبدالرشید دوستم است. با سقوط شهر، خانه دوستم نیز به‌دست طالبان افتاد. تا پیش از دیروز، این شهر توسط سه گروه نیروهای امنیتی، نیروهای ژنرال عبدالرشید دوستم و همچنین نیروهای ایشچی محافظت می‌شد. اوضاع در هرات باستان (مرکز ولایت هرات) و لشکرگاه (مرکز ولایت هلمند) همچندان بر وفق دولت کابل نیست.

تاکنون ارگ کابل با سوزاندن فرصت مذاکرات صلح، در این تغییر تاکتیک طالبان نقش جدی داشته است. ابتدای همین ماه بود که یک هیئت عالی‌رتبه از سوی ارگ عازم مذاکره با طالبان در قطر بود اما تصمیمات یک‌جانبه غنی موجب شد مقامات اصلی هیئت از سفر انصراف دهند. اشرف‌غنی و مشاورانش تا پیش از این، با این تحلیل که طالبان قدرت تصرف و اداره شهرهای بزرگ را ندارد، تصمیم داشتند در ازای واگذاری ولسوالی‌ها، مقداری زمان بخرند؛ گذشت زمان و فرارسیدن ایام سرد سال در فرسایشی شدن جنگ برای طالبان و به‌شکست کشاندن این گروه نقش جدی بازی خواهد کرد. اما اتفاقاتی که در یکی دو هفته گذشته رخ داده، این تحلیل رئیس‌جمهور افغانستان را به‌چالش کشیده است.

حتی بمب‌افکن‌های بی۵۲ آمریکا و جنگنده‌های هندی هم تاکنون نتوانسته‌اند مانع پیشروی‌های طالبان شوند. حالا دیگر سفارت آمریکا در کابل از شهروندان این کشور خواسته زودتر افغانستان را ترک کنند. در بیانیه سفارت آمریکا آمده: از شهروندان آمریکایی درخواست می‌شود فوراً از طریق پروازهای تجاری موجود از افغانستان خارج شوند. باتوجه به‌شرایط امنیتی و کاهش کارمندان، توانایی این سفارتخانه برای کمک‌به شهروندان آمریکایی حاضر در افغانستان حتی داخل کابل به‌شدت محدود است.

انگلیس نیز چنین درخواستی از شهروندان خود داشته است. وزارت خارجه انگلیس در صفحه اینترنتی خود خطاب به اتباع خود در افغانستان گفت: اگر شما هنوز در افغانستان هستید، به دلیل تشدید وخامت اوضاع امنیتی، هم‌اکنون این کشور را ترک کنید.

اینکه چرا آمریکا و انگلیس چنین بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند هنوز معلوم نیست اما هر دو کشور از بروز حملات احتمالی از سوی گروه‌های تروریست در آینده خبر داده‌اند. در این بیانیه‌ها حتی اسمی از طالبان آورده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.