با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر شتاب در تشکیل دولت جدید و وعده دکتر رئیسی در روز مراسم تحلیف ریاست جمهوری، قرار است ساعت ۱۰ صبح امروز، لیست کابینه پیشنهادی رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

ریل‌گذاری برای قطار دولت جدید

بر اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهور تا دو هفته پس از مراسم تحلیف فرصت دارد کابینه مورد نظر خود را تقدیم مجلس کند. خانه ملت نیز یک هفته زمان دارد تا پس از بررسی کارنامه و برنامه‌های وزرای پیشنهادی، حضور آن‌ها را در دولت به رأی گذارد و نتیجه را مشخص کند. در شرایط فعلی کشور، تأخیر در این امر می‌تواند خسارت‌های زیادی در پی داشته باشد، به همین دلیل حضرت آیت‌الله خامنه ای در مراسم تنفیذ سید ابراهیم رئیسی اهمیت تسریع در تشکیل کابینه را هم به رئیس‌جمهور و هم مجلس شورا گوشزد کردند.

ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

از هنگامی که وزارت کشور، ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس دولت سیزدهم معرفی کرد، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب اعضای کابینه وی در رسانه‌ها و فضای مجازی آغاز شد و تا همین لحظه نام چهره‌های مختلفی به عنوان معاونان و وزرا مطرح شده است. این در حالی است که بررسی‌های اعضای کابینه مدتی است توسط رئیس‌جمهور آغاز و ۶ مرداد بود که روابط عمومی دفتر رئیسی اعلام کرد: «در ادامه فرایند انتخاب اعضای کابینه، برای تک‌تک نفرات پیشنهادی پرونده‌ای شامل نتیجه بررسی تخصصی کارگروه، نظرات کارشناسان امین به موازات نتیجه کارگروه‌ها و استعلام صلاحیت از نهادهای مربوط تشکیل شده است».

اما روز گذشته متنی در فضای مجازی تحت عنوان «لیست نهایی کابینه سیزدهم» دست به دست می شد که آخرین گمانه‌ها را درباره دولت جدید مطرح کرده بود. طبق این نوشته و آن‌طور که از شواهد برمی‌آید انتخاب محمد مخبر به عناون معاون اول رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امورخارجه تقریباً قطعی به نظر می‌رسد. همچنین نام سیدرضا فاطمی امین به عنوان گزینه وزارت صمت، مرتضی بختیاری رئیس دفتر رئیس‌جمهور، صولت مرتضوی معاون اجرایی، احمد وحیدی وزیر کشور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، عباس علی‌آبادی وزیر نیرو، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، مهرداد بذرپاش وزیر کار و رفاه اجتماعی، امیر حاتمی وزیر دفاع، فرهاد رهبر رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمدرضا فرزین وزیر امور اقتصادی و دارایی، جواد اوجی وزیر نفت، محمد دهقان معاون حقوقی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و ساداتی‌نژاد یا دکتر عبدالملکی هم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مطرح است. از حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب هم به عنوان گزینه اصلی برای منصب وزارت اطلاعات دولت سیزدهم نام برده می‌شود.

 ضرورت تغییر سبک مدیریتی قوه مجریه

اکنون دولت سیزدهم در شرایطی کارش را آغاز می‌کند که مطالبات مردمی به حداکثر خود رسیده و ناکارآمدی و محقق نشدن شعارها در هشت سال اخیر معیشت آن‌ها را سخت کرده و درنتیجه تغییر مسیر در ریل‌گذاری کشور برای تحقق دولت «تحول‌گرا» یک امر مهم به نظر می‌رسد. در همین باره یک عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه کابینه ‌ژنرال‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم شکست خورد، در باره ویژگی‌ها و ضرورت‌های مورد توجه دولت جدید گفته است: رئیسی باید کابینه تحول‌گرا و اهل ریسک معرفی کند که شهامت برداشتن گام‌های بلند برای حل مشکلات را داشته باشند. حسینعلی حاجی دلیگانی تأکید کرده دولت برای اجرای راهکارها نیازمند وزرا و مدیرانی صاحب‌ فکر، ایده، جوان و جهادی است تا بتواند از مشکلات عبور کند. از سوی دیگر جعفر فرجی دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی هم انتقادات از کابینه جدید را ناروا دانسته و در یادداشتی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، آورده:‌ آنان که امروز انتخاب‌های جسورانه و تحول‌آفرین دولت آقای رئیسی را مورد هجمه قرار می‌دهند، خواسته یا ناخواسته، می‌کوشند تا او را به وادی محافظه‌کاری و ناکارآمدی بکشانند تا تحول‌خواهی و شجاعت بر هم زدن قواعد متصلبانه حکمرانی کنونی را عنان زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.