محققان هیدروژلی ابداع کرده‌اند که با تزریق آن به مویرگ مغز مبتلایان به پارکینسون، علائم این بیماری کاهش می‌یابد.

ساخت هیدروژل برای مبارزه با بیماری پارکینسون

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری فارس به نقل از رویترز نوشت:

محققان استرالیایی هیدروژلی ابداع کرده‌اند که با تزریق آن به مویرگ مغز مبتلایان به پارکینسون، علائم این بیماری کاهش می‌یابد.

محققان دانشگاه ملی استرالیا با همکاری انستیتوی علوم اعصاب و سلامت روان فلوری، ژلی متشکل از اسیدهای آمینه تولید کرده‌اند که می‌تواند به مغز تزریق شود تا به ترمیم آسیب‌های ناشی از بیماری پارکینسون کمک کند.

یکی از اعضای تیم توسعه در مصاحبه با رویترز گفت، از این هیدروژن می‌توان به عنوان یک مداخله برای درمان بیماری پارکینسون و احتمالاً سایر بیماری‌های عصبی استفاده کرد.

این هیدروژل هنگامی که تکان داده می‌شود به مایع تبدیل می‌شود و به همین دلیل راحت تر در یک مویرگ کوچک مغز قرار می‌گیرد. در مرحله بعد ژل به حالت جامد تغییر شکل می‌دهد و فضاهای خالی با اشکال نامنظم را پر می‌کند. به این ترتیب به انتقال ایمن سلول‌های بنیادی به بخش‌های آسیب دیده مغز کمک می‌کند.

دیوید نیسبت، استاد دانشگاه ملی استرالیا درباره هیدروژل ابداعی محققان می‌گوید: چنین مداخله درمانی می‌تواند به طور بالقوه بسیاری از علائم بیماران گرفتار به پارکینسون را طی سال‌های آینده کاهش دهد.

این ژل تا کنون فقط روی حیوانات آزمایش شده و در مبارزه با اختلالات حرکتی بیماری پارکینسون در موش‌ها موثر بوده است. نیسبت امیدوار است آزمایشات بالینی در پنج سال آینده، پس از ثابت شدن کاربرد ژل برای استفاده انسان، آغاز شود.

استاد دانشگاه ملی استرالیا یادآور شد:  تولید هیدروژل  نسبتاً ارزان است و می‌توان پس از تأیید برای استفاده بالینی، نسبتاً آسان به تولید انبوه رسید.

پارکینسون یک اختلال مغزی است که باعث لرزش و مشکل در راه رفتن، تعادل و هماهنگی می‌شود و با گذشت زمان این بیماری شدیدتر می‌شود. این ژل همچنین می‌تواند برای کمک به افرادی که از سایر بیماری‌های عصبی مانند سکته مغزی رنج می‌برند، استفاده شود. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار استرالیایی با بیماری پارکینسون زندگی می‌کنند و بیش از ۱۰ میلیون مبتلا به آن در سراسر جهان وجود دارد؛ ضمن اینکه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.