۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 764319

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس جزئیات جلسه امروز این کمیسیون درباره برگزاری مجازی جلسات علنی را تشریح کرد.

جلسات مجلس در مواقع خاص مجازی می‌شود

قدس آنلاین: سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، در تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون متبوعش، گفت: رسیدگی به طرح برگزاری مجازی جلسات علنی  در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی با بیان اینکه طرح برگزاری مجازی جلسات علنی  مربوط به اصلاح ماده یک آیین نامه داخلی مجلس است، افزود:موضوع ماده یک قانون آیین نامه درباره محل برگزاری جلسات علنی مجلس است.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس بیان کرد: پس از بررسی و استماع نظرات مخالفان و موافقان طرح برگزاری مجازی جلسات علنی، طرح به رأی گذاشته شد که به تصویب اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه رسید.

محمودی در تشریح بخشی از جزئیات طرح برگزاری مجازی جلسات علنی، بیان کرد: بر اساس این طرح ممکن است هیأت رئیسه تشخیص بدهد در شرایط خاص، جلسه علنی پارلمان به صورت مجازی برگزار شود که این موضوع در جلسه علنی طرح می‌شود و در صورتی که نمایندگان با آن موافقت کنند، جلسات به شکل مجازی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در برگزاری نشست علنی مجازی ضرورتی برای حضور وکلای‌ملت در صحن مجلس وجود ندارد، تصریح کرد: هیأت رئیسه مجلس درباره محل برگزاری تشخیص می دهد و نمایندگان نیز باید به آن رأی دهند از این رو این امکان وجود دارد که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه نیز در جلسه حضور داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه بیان کرد: اینکه نحوه برگزاری این جلسه به چه صورت باشد یعنی اینکه نمایندگان هر استان در یک جا جمع شوند و از یک نقطه با مجلس ارتباط بگیرند و یا اینکه هر یک از نمایندگان به صورت جداگانه با مجلس ارتباط برقرار کند، نیاز به بررسی و تصمیم‌گیری دارد. 

نماینده شهرضا در مجلس ادامه داد: بر اساس این طرح در زمان قرائت تذکرات، یا نطق‌های میان دستور یا قرائت برخی از گزارشات و موارد این چنینی، نیاز به حضور نمایندگان نیست و آنها می‌توانند این بخش از فعالیت‌های مجلس را به صورت غیر حضوری دنبال کنند.

به گفته محمودی اگر در آیین نامه این اجازه به هیئت رئیسه داده شود که برخی از جلسات یا بخشی از یک جلسه را به صورت مجازی برگزار کند در هفته هایی که نمایندگان در حوزه های انتخابیه هم هستند می‌توان جلسات مجلس را برگزار کرد.

وی اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح و دادن اجازه  به هیئت رئیسه برای برگزاری مجازی یک جلسه و یا بخشی از آن، فرصت کافی برای اصلاح و رسیدگی به طرح‌ها و لوایح فراهم می‌شود.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه زیرساخت های برگزاری نشست علنی مجازی نیز فراهم است و در مجلس دهم به دلیل شیوع ویروس کرونا چند جلسه علنی پارلمان به شکل مجازی برگزار شد، گفت:بر اساس زیرساخت‌های موجود امکان رأی گیری و نطق نمایندگان  نیز به صورت مجازی وجود دارد.

انتهای‌ پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.