نیروهای آمریکایی در تازه ترین مورد از دزدی منابع و ثروت های ملی سوریه، ستونی از ۳۰ تانکر نفت سرقتی را از مسیر گذرگاه غیرقانونی «الولید» به عراق منتقل کردند.

آمریکایی ها ۳۰ تانکر از نفت سوریه را سرقت کردند

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که نیروهای اشغالگر آمریکایی در ادامه سرقت نفت سوریه یک محموله جدید را از مسیر گذرگاه غیرقانونی الولید به عراق منتقل کردند.

منابع محلی در حومه «الیعربیه» واقع در شمال شرق «الحسکه» گفتند که ۳۰تانکر متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکایی حامل نفت سرقت شده سوریه از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید راهی عراق شد.

این منابع افزودند که خودروهای رزهی و  نظامی اشغالگران آمریکایی این کاروان را همراهی کردند.

نظامیان آمریکا پیشتر نیز کاروانی متشکل از ۸۰ تانکر و نفتکش حامل نفت سرقتی سوریه در منطقه «جزیره» را از مسیر گذرگاه الولید به عراق منتقل کرده بودند.

اشغالگران آمریکایی در ماه های گذشته با هماهنگی شبه نظامیان «قسد» (نیروهای دمکراتیک سوریه)، هزاران تانکر و کامیون حامل نفت، گندم و منابع زیرزمینی دزدیده شده از این کشور را به خاک عراق منتقل کردند.

اقدام آمریکایی‌ها در سرقت نفت و منابع طبیعی سوریه پس از هماهنگی با شبه نظامیان قسد در حالی انجام می‌شود که اوایل تیر ماه گذشته برخی از وزیران شرکت کننده در «نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» به سرکردگی آمریکا در بیانیه‌ای خواستار بازگشایی گذرگاه های مرزی سوریه با ادعای فراهم کردن زمینه ارسال کمک به مردم این کشور شدند.

این بیانیه در حالی صادر شد که نیروهای اشغالگر آمریکایی با همکاری شبه نظامیان موسوم به «قسد» که بیشتر میدان‌های نفتی در منطقه الجزیره سوریه را در کنترل دارند، برای سرقت نفت و سایر منابع این کشور از گذرگاه های غیرقانونی استفاده کرده‌اند و در ماه‌های گذشته هزاران کامیون حامل سلاح، تجهیزات نظامی و تدارکاتی را در حمایت از گروه‌های حامی خود، وارد مناطق نفت خیز سوریه کردند.  

در همین حال وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه در واکنش به این بیانیه تصریح کرد: نیازهای انسانی مردم سوریه را نمی‌توان از طریق برخی گذرگاه‌های مرزی تامین کرد به ویژه اینکه این گذرگاه‌ها از سوی کشورهایی برای قاچاق سلاح، پول و تروریست‌ها به سوریه استفاده می‌شود.  

پیشتر  در اسفند سال گذشته «غسان خلیل» استاندار «الحسکه» سوریه در گفت و گو با روزنامه «الاخبار» لبنان، وجود اطلاعات موثق از وجود تانکر (ذخیره‌سازی نفت) در منطقه  «نطرامیش» در نزدیکی رود دجله در شهر «مالکیه» که از طریق آن قاچاق نفت به سمت سرزمین‌های عراق انجام می‌شود را تایید کرد و گفت: هر روز تعداد زیادی از تانکرهای حمل سوخت از طریق گذرگاه غیرقانونی «محمودیه» به سمت عراق حرکت می‌کنند و توسط تروریست‌ها کنترل می‌شود، در حالی که روزانه حدود ۱۴۰ تانکر حمل سوخت از طریق فروشندگان محلی به مناطق تحت کنترل دولت منتقل می‌شود.  

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها به نیروهای قسد دستور می‌دهند که بر اساس «قانون قیصر»، مشتقات نفت را به مناطق تحت کنترل دولت وارد نکنند.  

سنای آمریکا دسامبر ۲۰۱۹  قانون قیصر را تصویب کرد و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری وقت این کشور نیز آن را در بیستم دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و قرار شد که این قانون از ژوئن سال ۲۰۲۰ اجرا شود.

این قانون علیه افراد و نهادهای مرتبط با درگیری‌ها در سوریه تحریم‌های اضافی و محدودیت‌های مالی اعمال خواهد شد. همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشورهای دوست این کشور فعالیت می کنند نیز ممکن است تحت تحریم‌ها قرار بگیرند.

این تحریم‌ها علیه کسانی که در تولید نفت به سوریه کمک می کنند و یا نیازهای جنگی و فنی نیروهای این کشور را تامین می کنند و به صورت عمدی به آنها دانش و خدمات ارائه می کنند، نیز اعمال خواهد شد.
شبه نظامیان کرد موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) در مرداد سال گذشته با یک شرکت نفتی آمریکایی توافق فروش نفت امضا کردند.  

وزارت خارجه سوریه توافق امضا شده میان شبه ‌نظامیان قسد با شرکت نفتی آمریکایی را دزدی نفت سوریه خواند و آن را سرقتی با نظارت و حمایت دولت آمریکا دانست و تاکید کرد که این توافق باطل و غیرقانونی است.  

نیروهای دمکراتیک سوریه شبه ‌نظامیان وابسته به نظامیان تروریست آمریکایی هستند که در شرق و شمال شرق سوریه حضور دارند.  

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه‌ نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.