۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 765303

پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان در حالی هفته گذشته با قهرمانی مقتدرانه تیم ایران به پایان رسید که موضوع مهم مربیان سازنده و توجه به این افراد گمنام مطرح شد.

مربیان سازنده کشتی؛ مظلوم اما تاثیرگذار

به گزارش قدس آنلاین، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان روزهای ۲۵ تا ۲۷ مردادماه در شهر اوفا روسیه برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد خلیلی، عرفان الهی، محمد نخودی، امیرحسین فیروزپور و علی اکبرپور در اوزان ۶۱، ۷۰، ۷۹، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، مهدی حاجیلوئیان در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال نقره و علیرضا عبداللهی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. تیم ایران با کسب ۵ مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز و ۱۷۸ امتیاز با اقتدار در کشور روسیه کاپ قهرمانی را از آن خود کرد.

این قهرمانی در حالی به دست آمد که تیم ایران ۲۴ سال پیش و در رقابت‌های جهانی ۱۹۹۷ در کشور فنلاند صاحب ۴ مدال طلا شده بود.

شیرینی این قهرمانی و دلاوری‌های آزادکاران جوان و مبارزه‌های جسورانه و رو به جلو آنان از این مهم بود که تیم ملی کشتی آزاد در بازی‌های المپیک توکیو نتوانست عملکرد نه چندان خوبی را به دست آورد.

بعد از شیوع ویروس کرونا و تعلیق مسابقات ورزشی، مسابقات قاره‌ای و جهانی کشتی در سال ۲۰۲۰ و مسابقات کشتی در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان در این سال به طور کلی برگزار نشد.

پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ در شهر تالین استونی برگزار شده بود که تیم ایران با ۲ مدال طلا و یک نقره و یک برنز عنوان سوم را به دست آورده بود و طی ۲ سال گذشته مسابقات رده جوانان برگزار نشده بود و بسیاری از آزادکاران این رده سنی و یا نوجوانانی که پای در رده سنی ۱۸ و ۱۹ سال گذاشت بودند در شهرهای خود زیر نظر مربیان سازنده تمرین می‌کردند.

تنها مسابقاتی که برخی آزادکاران توانستند در شرایط کرونایی عرض اندام داشته باشند، مسابقات لیگ در سال ۱۳۹۹ بود و بعد از آن پیکارهای انتخابی تیم ملی که فروردین ماه امسال در تهران برگزار شد.

حمیدرضا رضازاده در خلیل‌شهر بهشهر، یاسر طهماسبی مربی سازنده عرفان الهی در تنکابن، سعید احمدی مربی سازنده محمد نخودی در جویبار، بهروز نیک‌نژاد مربی سازنده امیرحسین فیروزپور، ابراهیم اکبرپور پدر و مربی علی اکبرپور دارنده طلای جوانان جهان، فرهاد اسماعیل‌نژاد مربی سازنده مصطفی رضایی دارنده نقره نوجوانان جهان در نوشهر، علی خدایی و حسن اسماعیل‌نژاد، ناصر گیوی مربی سازنده محمدعلی و محمدرضا گرایی در شیراز، نظام حسینی مربی سازنده امیررضا ده‌بزرگی دارنده طلای نوجوانان و جوانان جهان و محمدآذرم دخت دارنده برنز جوانان جهان، محمدصفرزاده مربی سازنده امیرمحمد بیات در شهرری و بسیاری دیگر از مربیان گمنام و زحمتکشی که با وجود زحمات فراوان و تربیت شاگردان هیچگاه نامی از آنان برده نمی‌شود و نقشی از آنان در قهرمانی‌ها دیده نمی‌شود.

بعد از قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد جوانان شاهد آن بودیم که برخی از مربیان تیم‌های ملی در مقاطع مختلف، این قهرمانی‌ها و سازندگی‌ها را به نوعی به خودشان ربط دادند در حالی که قهرمانی تیم کشتی آزاد جوانان در حالی بدست آمد که در ۲ سال گذشته هیچ مسابقه رسمی نداشتند و مانند گذشته کشتی‌گیران نزد مربیان سازنده خود تمرین می‌کردند. به طور حتم بازیگردان و برنده اصلی موفقیت تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان و جوانان در پیکارهایی که چندی پیش در مجارستان و یا هم اکنون در روسیه در جریان است، مربیان سازنده شهرستانی هستند و به همین دلیل پایه و اساس قهرمانی تیم کشتی آزاد جوانان و یا کسب مدال توسط نوجوانان آزادکار و فرنگی‌کار مربیان سازنده در شهرستان‌ها هستند.

یکی از مشکلات فعلی کشتی کشورمان که علیرضا دبیر بارها به آن اشاره کرده کاهش جمعیت ۱/۵ میلیون نفری ۲۰ سال گذشته به ۵۰ هزار نفری است که سبب شده کشتی ملی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد. برای حل این مشکل آموزش و تربیت مربیان در روستاها، شهرستان‌ها و استان‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و این مهم جز با حمایت و توجه به مربیانی که هم اکنون در سراسر کشور فعالیت می‌کنند به دست نخواهد آمد. 

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی جهان روزهای اول تا سوم مرداد در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط سیدمصطفی رضایی و علیرضا عبدولی در اوزان ۶۰ و ۷۱ کیلوگرم صاحب مدال نقره و علی جلالی عبدالوند در وزن ۹۲ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد. علی احمدی وفا در وزن ۴۵ کلوگرم نیز پنجم شد. در پایان این مسابقات تیم های گرجستان، اوکراین و روسیه به ترتیب با ۱۴۱، ۱۲۷ و ۱۲۴ امتیاز اول تا سوم شدند. تیم ایران نیز با کسب ۸۱ امتیاز پنجم شد.

رقابت های کشتی آزاد نوجوانان جهان نیز روزهای ۲۸ تا ۳۰ تیر برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط علی خرم‌دل در وزن ۵۱ کیلوگرم، سیدحسن اسماعیل‌نژاد در وزن ۷۱ کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به مدال طلا و علی رضایی در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. شهداد خسروی و محمدرضا شاکری در اوزان ۵۵ و ۶۰ کیلوگرم نیز پنجم شدند. در رده‌بندی تیمی این مسابقات هند با ۱۴۷ امتیاز قهرمان شد و تیم های آمریکا، روسیه و ایران به ترتیب با ۱۴۳، ۱۴۰ و ۱۱۶ امتیاز دوم تا چهارم شدند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.