با تلاش مأموران پلیس اداره نظارت براماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی، یک انبار بزرگ دارو در حاشیه شهر مشهد کشف شد که در آن افراد سودجو داروهای تاریخ مصرف گذشته مورد استفاده کودکان را با تاریخ تولید و انقضای جعلی راهی بازار مصرف می‌کردند!

 جان هزاران کودک  بازیچه دست یک سودجو

عملیات پلیسی برای کشف یک انبار داروی تاریخ مصرف گذشته

چندی پیش به واسطه منعکس شدن اطلاعات اولیه و گزارش‌های مردمی به اداره نظارت براماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی و بررسی آن‌ها توسط یکی از تیم‌های عملیاتی، مشخص شد برخی افراد دست به نوعی سودجویی زده‌اند که درکنار تهدید علیه بهداشت عمومی، کودکان بی‌گناه هدف اصلی این منفعت‌طلبی شده‌اند. در این گزارش آمده بود فرد و یا افرادی که محل فعالیت آن‌ها در حوالی بولوار آزادی قرار داشت با اجاره یک انبار بزرگ که با دوربین‌های مداربسته تحت کنترل قرار دارد، اقدام به قاچاق دارو می‌کنند و محموله‌های زیادی را در محل دپو کرده‌اند.

با توجه به اینکه موضوع و ماجرای خروج  دارو از مسیر توزیع در شرایط  حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است، تمامی جمع‌بندی‌های صورت گرفته از سوی پلیس در اختیار جانشین دادسرای انقلاب مشهد قرار گرفت. از همین رو قاضی«طباطبایی» بدون فوت وقت دستور رصد ماجرا را صادر کرد و در ادامه از مأموران اداره نظارت بر اماکن‌عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی خواست در صورت اطمینان از وجود سوءجریان در محل، عملیات نهایی و بازرسی محل و دیگر اقدام‌های قانونی را انجام دهند.

جان کودکان بازیچه دست یک سودجو

پیگیری‌های پلیس پس از کسب دستور مقام قضایی وارد فاز جدیدی شد و یک تیم از مأموران زبده پلیس راهی محل شده و در نخستین اقدام، ورود و خروج کالا به انبار را به صورت پوششی و نامحسوس تحت کنترل قرار دادند. بررسی‌های چندروزه از دپوی حجم زیادی دارو در انبار حکایت داشت. استعلام‌های مورد نیاز که نشان دهد نگهداری دارو در محل به صورت قانونی صورت گرفته هم انجام می‌شود که تمامی موضوع‌ها از غیرمجاز بودن اقدام‌های صورت گرفته در محل حکایت داشت. کار به اینجا که می‌رسد از کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان صمت استان خواسته شد در حین بازرسی انبار، پلیس را همراهی کنند.

این اقدام هم صورت می‌گیرد و پس از آنکه مأموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی وارد محل می‌شوند با حجم زیادی از دارو مواجه می‌شوند. وقتی ماجرا به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد نقشه شوم سودجویان برملا می‌شود؛ چرا که در گوشه‌ای از انبار ادواتی کشف می‌شود که برای تغییر تاریخ تولید و انقضای روی داروها مورد استفاده قرار می‌گرفت. واکاوی موضوع همچنین نشان داد حجم زیادی دارو که تاریخ مصرف‌های جعلی روی آن‌ها درج شده بود و در درمان کودکان مورد استفاده قرار می‌گرفت، آماده توزیع در بازار است!

جعل برچسب‌های اصالت

از سوی دیگر وجود تعداد زیادی فاکتور فروش دارو به این واقعیت تلخ اشاره داشت که برخی از این داروها به داروخانه‌های سطح شهر مشهد و حتی شهرهای اطراف فروخته شده است. اقدام‌های پلیسی در محل به این نتیجه رسید که یک نفر عامل اصلی این اقدام سودجویانه است که برای پر کردن جیبش جان هزاران کودک را به خطر انداخته که پس از اطلاع از حضور مأموران، از محل متواری شده است. در حالی این فرد تحت تعقیب قرار گرفت که مشخص شد عامل این اقدام برچسب‌های اصالت داروهای وارداتی را هم جعل و روی بسته‌بندی آن‌ها می چسباند. این موضوع زمانی نمایان شد که بارکد روی بسته‌بندی‌ها از سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت‌محور استعلام شد. در پایان این عملیات پلیسی، اقدام‌های صورت گرفته به اطلاع مقام قضایی در دادسرای انقلاب مشهد رسید و دستور پلمب انبار زیرزمینی نگهداری داروهای تاریخ مصرف گذشته صادر شد. پیش از پلمب هم تعداد داروهای دپوشده در محل شمارش شد و مشخص گردید  رقم آن از ۳۷۰هزاردارو شامل انواع شربت، قرص و... فراتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.