مبارزه با فساد در دستگاه فسادخیزِ اجرایی هم از وعده‌های انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بود و هم از مطالبات مردم از دولت منتخب. امروز که قرار است کابینه پیشنهادی رئیس جمهور با رأی نمایندگان مردم نهایی شود، باید دید این شاخص چه مقدار در وزیران پیشنهادی لحاظ شده است

 وزرای پیشنهادی روحیه مبارزه با فساد دارند 

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم که از نمایندگان با سابقه و ادوارِ مجلس است، از چهره‌هایی محسوب می‌شود که دغدغه خاصی در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دارد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است وزیران پیشنهادی از جهت انگیزه مبارزه با فساد نمره خوبی دریافت می‌کنند. گفت‌وگوی ما با نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری را می‌خوانید.

کلیت وزیران پیشنهادی رئیس دولت سیزدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کابینه معرفی شده توسط جناب آقای رئیسی عمدتاً جوان، دارای روحیه انقلابی و متخصص در حوزه کاری خود هستند. سوابق این افراد نشان می‌دهد دارای شایستگی‌های لازم برای وزارتخانه‌های مربوط بوده‌اند. افرادی که معرفی شده‌اند تقریباً بی‌حاشیه و بدون برچسب‌ سیاسی هستند و می‌توان گفت وزیران پیشنهادی ترکیبی معتدل را تشکیل می‌دهند.

به نظر شما مبارزه با فساد در کارنامه افراد معرفی شده دیده می‌شود؟ 

بنده خودم با بعضی از این افراد شخصاً کار کرده‌ام و آن‌ها را می‌شناسم. سایران را هم بررسی کرده‌ام. در همه این افراد، نگاه به مبارزه با فساد به عنوان یک اصل جدی وجود دارد. البته سابقه مبارزه با فساد زمانی به شکل جدی قابل ارزیابی است که فرد در جایگاه کلانی مانند وزارت بنشیند و تجربه مواجهه با فساد اداری و اقتصادی را داشته باشد. افراد معرفی شده غالباً سابقه کاری در سطح وزارت را ندارند. شما می‌دانید نقش وزیر در مدیریت مبارزه با فساد در حوزه اجرایی چقدر اهمیت دارد و چه مقدار تعیین کننده است. وزیری که قرار است با مفاسد مقابله کند باید مدیران و معاونانی به کار گیرد که این مدیران مانند خود او نگاه فسادستیزانه داشته باشند. 

رسم است در ایام بررسی صلاحیت‌ها، بسیاری مطالب به اصطلاح پشت پرده‌ای از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی رو می‌شود. در چند روز اخیر بحث‌های داغی درباره کارآمدی یا تخصص وزیران در مجلس انجام شد اما چندان مصداق خاصی از عملکرد فسادزای وزرای پیشنهاد شده یا اطرافیان و آشنایان آن‌ها مطرح نشد. به نظر شما نفس این مسئله یک حرکت رو به جلو محسوب می‌شود یا خیر؟مسلماً خود این مسئله که وزیران معرفی شده فاقد فساد و پاک دست هستند یک امتیاز برای دولت آقای رئیسی و یک اقدام مثبت است. این نشان می‌دهد افراد پیشنهادی فاقد حاشیه هستند و قبلاً دچار غفلت و خطایی

نشده‌اند.  

آینده مبارزه با فساد در این دولت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

افراد معرفی شده همگی روحیه فسادستیزی را دارند. امیدوارم با تمسک به این روحیه در عمل هم بتوانند برنامه‌های دولت سیزدهم در مبارزه با فساد را جلو ببرند. البته مجلس هم نباید از نظارت غافل بشود تا نه تنها دولت خود دچار فساد نشود، بلکه مدیران عالی دستگاه اجرایی مبارزه با فساد را در زیرمجموعه خود دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.