سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی روایتگر یک داستان عاشقانه است که بی توجه به موضوعات محیط زیست نیست.

سریال «افرا»، عاشقانه ای در محیط زیست/ دارابی:قصه عامدانه در شمال کشور می گذرد

به گزارش قدس آنلاین، این روزها تلویزیون خالی از آثار نمایشی است. درست بعد از ماه رمضان به تعداد انگشت شمار سریال هایی درخور و قابل توجه به آنتن تلویزیون رسیدند.

اما گویا قرار است از این هفته به این رکود و بی سریالی تلویزیون خاتمه داده شود و در نیمه محرم و علیرغم نبود سریالی جدید و مناسب با این دهه دو سه سریال روانه آنتن شوند.

یکی از این سریال ها نُهمین سریال «بهرنگ توفیقی» برای تلویزیون است که «افرا» نام دارد. این سریال از امشب ۵ شهریور از شبکه یک سیما بروی آنتن می رود.

** توفیقی؛ کارگردانی با یک دهه تجربه

بهرنگ توفیقی بعد از یک دهه فعالیت در تلویزیون این روزها نُهمین سریال خود را کارگردانی کرده است. این کارگردان که امضای پررنگی پای همه کارهایش دارد بیشتر تمرکزش را روی روابط خانواده ها و زوج های جوان می گذارد و این موضوع در اغلب سریال های تلویزیونی اش به چشم می خورد. 

** تهیه کننده هایی با کارنامه مشخص

سریال افرا را مجید مولایی به همراه محمد کامبیز دارابی تهیه کرده اند. مولایی سریال های هفت سنگ، نابرده رنج، چرخ فلک، بانوی عمارت و ... را برای تلویزیون تهیه کرده است و دارابی پیش از این به عنوان دستیار کارگردان و مجری طرح چند فیلم سینمایی و سریال حاضر شده است.

** روایت قصه ای در خطه شمالی کشور

داستان این سریال درباره چند خانواده است که در شمال کشور و منطقه گیلان زندگی می کنند. مهدی سلطانی در نقش حاج محمود پدر خانواده، نسرین بابایی پروین همسرش و روزبه حصاری مسعود و سارا باقری مائده دو فرزندانشان هستند.

سازندگان به جای خلاصه داستان این متن را ارائه داده‌اند: «در پگاه مه‌آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه‌های پرشکوه افرا، فرزندی زاده می‌شود؛ حاصلِ وصلتِ شومِ اخلاق و منفعت. چشمانِ پیرِ افرا، یگانه شاهدِ این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچکس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است....».

** سریالی از دریچه نگاه مردم گیلان

این که دوربینی به خارج از تهران برود و سریال را از زاویه و دریچه گیلانی ها ببیند کار جدیدی نیست. چراکه بسیاری از کارگردان ها این کار را انجام داده اند و حال نتیجه گرفتند و حال نه. اما به طور کلی بردن دوربین خارج از تهران کار سخت و طاقت فرسایی آنهم در شرایط کرونایی است.

** حصاری از «بچه مهندس» تا «افرا»

روزبه حصاری درست است که سالها بازیگری انجام می دهد اما سال ۹۹ با بازی در نقش جواد جوادی در سریال بچه مهندس به اوج محبوبیت رسید و به دلیل حواشی بوجود آمده دیگر در آن سریال بازی نکرد. او نقش مسعود سریال افرا را دارد که محیط بان بوده و دغدغه محیط زیست و جان حیوانات را دارد و از این طریق قالب دیگری از بازی اش را به تصویر خواهد کشید. مسعود در این سریال لهجه شمالی دارد و این یک محک جدی در جهت توانایی هایش به شمار می رود.

در داستان این سریال، مسعود با همسرش مهتاب که پزشک و جراح هست مشکلاتی دارند. مینا وحید نقش همسر او را بازی می کند که پیش از این در سریال «شهرزاد» حسن فتحی بازی کرده است.

** سلطانی؛ یک مرد با نفوذ و صاحب قدرت

«مهدی سلطانی» را بیشتر با ابهتی که دارد می شناسید. فردی مستبد یا حتی مهربان. مستبد شبیه نقشش در آقازاده و مهربان مثل نقشی که در سریال پدر ایفا کرد. او نیز بعد از سالها بازیگری، در سریال افرا نقش مهمی را ایفا می کند، حاج محمود فردی با نفوذ است.

** معرفی دیگر شخصیت های سریال

اسماعیل محرابی در نقش سیروس ، پیام  دهکردی وکیل دادگستری، پژمان بازغی وحید، فریبا متخصص در نقش اعظم مادر پیمان با بازی محمد صادقی است.

**  داستانی عاشقانه در دل محیط زیست

در این سریال در کنار موضوع دفاع از محیط زیست، روابط های عاشقانه ای هم وجود دارد. یکی از اینها علاقه مند شدن خواهر مسعود به پسری به نام پیمان است. بازیگرهای نقش مائده (سارا باقری) و پیمان (محمد صادقی) از بازیگرهای جدید تلویزیونی هستند.

مائده در قصه افرا در دانشگاه تحصیل می کند و در زندگی اش اتفاقاتی رخ می دهد که برایش جدید هستند. کوبار،‌ملکاوان و هیولا از جمله کارهای شاخصی است که باقری در این سالها بازی کرده است.

** دارابی: هدفمان آشنایی مردم با محیط بانی است

«کامبیز دارابی» تهیه کننده سریال «افرا» در گفت وگو با خبرنگار فارس، درباره ضرورت تصویربرداری این سریال در شمال کشور، گفت: قصه افرا در شمال اتفاق می افتد و درباره یک محیط بانی است که محل کارش در جنگل است و طبیعتا شمال مناسب این قصه بود. فضای شمال داخل قصه است و چیزی نیست که بگوییم فقط به خاطر تصاویر زیبای شمال و جاذبه های توریستی رفته باشیم و فرهنگ و بحث محیط زیست آن خطه در قصه ما وجود دارد.

وی درباره معرفی شغل محیط بانی در این سریال و اینکه چقدر می تواند آگاهی و دانش مردم را درباره این شغل بالا ببرد؟ گفت:‌ تمام تلاشمان را کردیم تا بحث محیط بانی در حاشیه داستان سریال نباشد و در اصل قصه قرار داشته باشد. اما اتفاق هایی که در قصه افرا می افتد همگی به طبع محیط زیست و معضلات آنها و محیط بان ها است. امیدواریم به هدفمان که آشنایی مردم با این حرفه و معضلات آن است نزدیک شده باشیم.

**  قصه های مختلف به معضلات محیط بان سریال وصل می شود

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: قصه ما چند خط دارد که همه آنها به هم وصل است و جدای از هم نیست و  قصه ها به معضلات محیط بان قصه وصل می شود و ما وارد زندگی های شخصیت های مختلف داستان می شویم. برای اینکه بتوانیم یک معضل اجتماعی را بیان کنیم لازم است که این در درام اتفاق بیفتد که بتواند مخاطب را جذب کند و ما هم به هدفمان برسیم.

وی درباره استفاده از لهجه شمالی در این سریال، نیز گفت: واقعیت این است که ما رفتیم که برای مردم گیلان یک سریال بسازیم. سریالی بسازیم که همه مردم ایران ببینند اما برای مردم گیلان است و بنای ما این نبوده که از لوکیشن ها و لهجه این عزیزان استفاده ابزاری کنیم. البته که سعی کردیم در این بخش مراقبت کنیم و به فرهنگ و آداب و سنت هایشان ورود درستی داشته باشیم.

** استفاده از بازیگران بومی شمال در «افرا»

این تهیه کننده ادامه داد: همچنین از بازیگران بومی آنجا هم بهره بردیم و در کنار کارگردان و بازیگران اصلی مان که همگی اصالت گیلانی دارند و یا اگر گیلانی نیستند مشاوره لهجه به آنها کمک کرده است، از حضور بازیگران بومی هم بهره بردیم. گیلان هنرمندان بسیار خوبی دارد و ما هم خوشحالیم که حضورشان را در این کار داریم.

دارابی درباره انتخاب بازیگران این سریال افزود: سینما و تلویزیون ما به بازیگرهای جدید نیاز دارد و اصولا اگر بتوانیم انتخاب درستی در این باره داشته باشیم و توسط کارگردان بازی خوبی از آنها گرفته شود حتما جواب می دهد. تصورم این است که چند بازیگر خیلی خوب با این سریال به تلویزیون و سینمای ما معرفی می شوند.

گفتنی است؛ دیگر عوامل اصلی سریال «افرا» عبارتند از: نویسنده: فرزاد فرزانه، مدیر فیلمبرداری: مجید گل سفیدی، صدابردار: بابک نیازی، طراح صحنه: محمد صادقی، طراح گریم: زهره سیه پوش، طراح لباس: مهشید صادقی، جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان، مدیران تولید: رحیم بیابانی، مرتضی پیرهادی، مدیر برنامه ریزی: حبیب قلی زاده، دستیار یک کارگردان: میثم بیدقی، منشی صحنه: تهمینه مرتضوی، عکاس: محمد دارایی، مدیر تدارکات: محمد عسکری، فیلمبردار: عطا قنبری، پشت صحنه: مهران بی پروا و مشاور رسانه ای: هادی اعتمادی مجد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.