محمدی می‌گوید: به نظرم هنر زمانی ارزشمند است که احساسات هنرمند را روی بوم بیاورد، اتفاقی که در آثار این نمایشگاه افتاد و در حین خلق تابلوها به نوعی قلمم شخصیت پیدا کرد و شبیه درونیات خودم شد.

از دنیای پرهیاهوی خبر تا بازی رنگ‌ها روی بوم/ تابلوهای‌ «راز در عمق» شبیه درونیات خودم است

«زهرا محمدی» نقاش، طراح گرافیک و خبرنگاری است که علاقمندی‌هایش را همسو با هم پیش می‌برد. او با علاقه‌ای که از کودکی به نقاشی و نوشتن داشت راه خود را به سوی دنیای خبرنگاری باز کرد و در کنارش از علائق کودکی‌اش هم دست نکشید و پا به پای آن نقاشی را نیز به طور حرفه ای آموخت. در چندین نمایشگاه گروهی شرکت کرده و حالا نخستین نمایشگاه انفرادی خود را تحت عنوان «راز در عمق» در گالری زرنا برپا کرده است. محمدی درباره «راز در عمق» آب‌ها می‌گوید در این نمایشگاه سعی داشته به بازتاب رموز زیبا و شگفت آور دریا بر بوم نقاشی بپردازد و در میان الوان‌های رنگی، خطوط را با حرکات سیال، نرم، مواج و سماع‌گونه اثری رمزآلود رج زند. در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند را درباره تجربه‌اش از اولین نمایشگاه انفرادی‌اش می‌خوانید.

خانم محمدی شما خبرنگار هستید اما در کنارش نقاشی را هم حرفه‌ای دنبال می‌کنید. کدام یک از اینها برای شما جدی‌تر بود و بهتر است بپرسم اول شوق نقاشی سراغتان آمد سپس خبرنگاری و یا برعکس؟

از دوران کودکی نقاشی کشیدن همیشه جزو لذت‌های درونی و روحی من بود و بعدها که این موضوع برایم جدی تر شد نزد اساتید مطرحی همچون محمود تیمورپور و سیما صلاحی دوره مبانی و آکادمیک هنر را گذراندم. اما در کنارش نوشتن هم از دوران نوجوانی علاقه شخصی‌ام بوده و زمان که گذشت تصمیم گرفتم در حیطه‌های جدی وارد عرصه نوشتن و خبر شوم و به موازات ورودم به حوزه خبر آموزش هم می‌دیدم و حالا هم با خبرگزاری اقتصادی ایران همکاری می‌کنم.

در واقع من در رشته گرافیک تحصیل کردم و پس از دوران دانشگاه، دوره‌ای کارهای طراحی و نقاشی روی پارچه، نقش برجسته روی دیوار انجام می‌دادم و پس از آن از سال ۹۷ به طور جدی نقاشی را پیگیری کردم و در نمایشگاه‌های گروهی متعددی شرکت کردم تا امروز که این اولین نمایشگاه انفرادی من است و در گالری زرنا برپا شده است.

شباهت‌ها و جذابیت‌های دنیای خبرنگاری و نقاشی برای شما چه بوده است؟

دنیای خبر برای من جذابیت بسیاری دارد و وقتی وارد این حیطه کاری شدم بسیار از آن لذت بردم و این آگاهی و شناخت از افراد مختلف باعث شد روی کار نقاشی و گرافیک هم تاثیر بگذارد و من با دید وسیع‌تری به خلق آثارم بپردازم. ضمن این که بودن در دنیای خبر شما را با اطلاعات زیادی از جهان مواجه می کند و گام برداشتن در مسیر آگاهی بسیار لذت بخش است.

به نمایشگاه برگردیم؛ قدری درباره آثار و سبکی که استفاده کردید توضیح دهید.

۱۸ اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده که بیشتر با سایز ۱۰۰.۷۰ با تکنیک رنگ روغن و ترکیب مواد کار شده و تکمیل آنها بیش از یک سال به طول انجامید.

من تکنیک رنگ روغن و رئال کار می کردم اما با توجه به مطالعاتم به این نتیجه رسیدم که باید از سبک‌ها گذر کرد و هنر را در خدمت تصویر کردن درونیات، روحیات  و احساساتم به کار بگیرم. به نظرم هنرمند باید قلم، روحیات و درونیات خاص خود را مطالعه کند و مطالعه در هنرهای تجسمی راهی بی پایان است.

چه رازی در عمق آب بود که به سراغش رفتید؟

دنیای زیرآب برای من همیشه جذاب بوده و از دوران نوجوانی همیشه به این فکر می‌کردم که می‌تواند سوژه خوبی برای نقاشی باشد. ضمن اینکه دنیای زیر آب سرشار از شگفتی و رازهای پنهانی است که هنوز کشف نشده و از دید ما انسان‌ها دور است. بنابراین این سوژه را انتخاب کردم و از زوایای مختلفی آن را به تصویر درآوردم. به نظرم هنر زمانی ارزشمند است که احساسات هنرمند را روی بوم بیاورد، در حین خلق اثر کم کم قلمم تغییر کرد و کارها از سبک رئال خارج شد. در واقع می‌توان گفت به نوعی قلمم شخصیت پیدا کرد و شبیه درونیات خودم شد.

دنیای زیر آب داستان های بسیاری دارد اما چه چیزی در خلق این تابلوها برای شما الهام بخش بود؛ آیا آثار مبتنی بر تخیل بوده یا وامدار واقعیت است؟

حتماً در آنها واقعیت هم وجود دارد. به قدری دنیای زیر آب جذابیت‌های بصری دارد که نمی‌توان از آن الهام نگرفت اما صد در صد تخیل هم با آن آمیخته شده است. بهرحال احساسات درونی من هم در میان همراهی کرده است.

استفاده قابل توجه از دو طیف رنگی گرم و سرد یکی از مهمترین ویژگی‌های آثار شماست. در برخی تابلوها با تنالیته‌های قوی و گرمی سروکار داریم اما در تعدادی دیگر با سراسر سردی مواجه‌ایم. این تفاوت‌ها ناشی از چیست؟

در واقعیت رنگ‌ها در زیر آب خیالی و همراه با وهم است، اما با تحقیقاتی که انجام دادم به تصاویری رسیدم که با این نگاه متفاوت بود و با توجه به اینکه خودم هم رنگ‌های گرم را دوست دارم و از طرفی درون آرامی ندارم هرچه تلاش کردم آثار رنگ ملایمی داشته باشد، نشد و در نهایت به شخصیت درونی خودم بازگشتم. من عاشق رنگ‌های گرم هستم و آثارم معمولاً از یک طیف رنگی خاصی تبعیت نمی‌کند و همه رنگ‌ها در آن دیده می‌شود. این نمایشگاه برای من حکم مطالعه و تجربه کردن داشت و هر بخشی از آن حاوی نکات تازه‌ای بوده اما در نهایت همه به یک حرف مشترک اشاره دارند.

شما از تصویر کردن رازهای درون عمق آب دنبال چه چیزی بودید تا به مخاطبتان بدهید؟

برای من نمایش شگفتی آفرینش مطرح بود و اینکه خداوند خالق هستی است و نقاش و هنرمند به نوعی خلق کننده‌ای است که گوشه‌ای از این کمال و عظمت را از نگاه خودش به تصویر می‌کشد. من همیشه سعی می‌کنم به گونه‌ای آثارم را خلق کنم که به دل مخاطب بنشیند.

استقبال از نمایشگاه چطور بوده، آیا قصد فروش تابلوها را هم دارید؟

با توجه به شیوع کرونا طبیعتاً انتظار نمی‌رود که نمایشگاه‌ها با استقبال زیادی روبرو باشند اما خوشبختانه استقبال خوب بوده است. بحث فروش آثار هم مطرح است البته هنوز آثار را به فروش نگذاشتیم. ضمن اینکه این اولین نمایشگاه انفرادی من است و طبیعتاً همین مسئله روی فروش هم می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در مجموع مقوله فروش چندان برای من مطرح نیست و آنچه برایم اهمیت دارد برپایی نمایشگاه بود و معتقدم یک هنرمند باید فارغ از بحث فروش کار کند.

قصد دارید باز هم نمایشگاه انفرادی برگزار کنید؟

بله حتماً. اتفاقاً سوژه‌ای که در ذهنم است بیشتر متکی بر المان‌های ایرانی مانند نگارگری و تذهیب است که قصد دارم زن را هم به آن اضافه کنم؛ زیرا در اغلب آثار من زن حضور جدی دارد و در فکر این هستم تا این المان‌ها را با هم ترکیب و با نگاه و قلم خودم آثار تازه‌ای را خلق کنم.

و سخن پایانی؟

من در رده‌های مختلف سنی نقاشی را آموزش می‌دهم و نکته‌ای که برایم جالب است و باید به آن توجه شود بحث آموزش کودکان است که متاسفانه در مراکز دولتی و فرهنگسراها اصلاً شیوه آموزشی درستی وجود ندارد و کپی‌برداری را سرفصل آموزش‌های خودشان قرار داده اند که به نظرم بسیار اشتباه است. در حالی که رده سنی زیر۷ سال باید رها باشند و نباید برای آنها قید و بند گذاشت و تخیلشان را محدود کرد. اگر کودکان اصولی آموزش ببینند باعث رشد خلاقیتشان می‌شود و حتماً در آینده ایده‌پردازان خوبی خواهند شد.

علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی می‌توانند تا تاریخ ۱۱ شهریورماه، هر روز ساعت ۱۶ تا ۱۹ با رعایت پروتکل بهداشتی و تعیین وقت قبلی از نمایشگاه «راز در عمق» به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان‌های وصال شیرازی و دانشگاه، کوچه اسکو، پلاک ۱۰ طبقه‌ دوم دیدن کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.