امام جمعه موقت تهران گفت: امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا رسالت‌های مهمی بر دوش داشتند که یکی از آن‌ها افشاگری ایشان بود که موجب ویرانی کاخ بنی امیه و رسوایی آنها شد.

افشاگری امام سجاد(ع) موجب ویرانی کاخ بنی امیه شد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله کاظم صدیقی؛ امام جمعه موقت تهران در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی گفت: آن حضرت با افشاگری‌هایی که در جریان اسارت انجام دادند موجب رسوایی حکومت بنی امیه شدند که این امر مظلومیت سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا را برای همه ثابت کرد.

این کارشناس مذهبی افزود: بخش عمده فعالیت‌های امام سجاد(ع) مربوط به دوران بعد از نهضت عاشورا بود. آن حضرت با وجود اختناقی که در حکومت بنی امیه وجود داشت باز هم دست از هدایت‌گری مردم برنداشتند و تعالیم دینی و اخلاقی خود را در قالب دعا و نیایش به شیعیان آموزش می‌دادند.

وی ادامه داد: امام زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه عالی‌ترین معارف عرفانی و اخلاقی را مطرح می‌کردند و علاوه بر این با تکرار صلوات و دورد بر محمد و آل محمد(ص) در ابتدای هر دعا بذر محبت به اهل بیت(ع) را در دل شیعیان قرار می‌دادند.

امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: در دعاها و مناجات امام سجاد(ع) موضوع التجاء و تضرع به درگاه خداوند در اوج لطافت و در نهایت زیبایی کلام مطرح می‌شود. ایشان در دعای یازدهم به این مساله اشاره می‌کنند که هر کس به دنبال شرف و بزرگی است باید همواره به یاد خدا باشد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این دعا علاوه بر یاد خدا به موضوع شکر در برابر نعمت‌های الهی نیز اشاره کرده‌اند و به این وسیله به پیروان خود آموختند، بهترین عکس العمل در برابر اعطای نعمت از سوی خدا شکر کردن و ضایع نکردن آن نعمت است.

آیت الله صدیقی خاطر نشان کرد: نکته سومی که امام سجاد(ع) در دعای یازدهم صحیفه به ما می‌آموزند این است که تنها راه رهایی از آتش جهنم اطاعت از دستورات خدا است. چرا که خداوند بهترین برنامه‌ها را برای هدایت و رسیدن انسان به سعادت دارد.

وی افزود: دعاهای امام زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه علاوه بر معنویت بار سیاسی نیز دارد و در این کتاب همچنین راهنمایی‌هایی برای دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم نیز بیان شده است.

آیت الله صدیقی بیان کرد: عفو و گذشت، سعه صدر و صبر و کمک به مستمندان از دیگر آموزه‌های امام سجاد(ع) در کتاب صحیفه سجادیه است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.