عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: نگرش در مشاغل خانگی باید از حالت ترحمی به الزامی در سیستم اقتصادی تغییر یابد و همچون ماباقی مشاغل باید جایگاه مطلوبی برای آن تعریف شود چرا که با تحقق این مهم بیکاری در جامعه تعدیل می شود.

مشاغل خانگی باید به سمت اقتصاد کلان سوق داده شود

به گزارش قدس آنلاین، حامد قدرزاده امروز  در وبینار تخصصی اقتصاد و بازار تولیدات مشاغل خانگی که به همت واحد اشتغال جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت های مشاغل خانگی با وجود تولید ارزش در جامعه، در محاصبه درآمد ناخالص ملی وارد نمی شود.

وی افزود: بالا بودن هزینه های ثابت در محیط های رسمی اقتصادی، فاصله زمانی و یا فراغت کسانی که مشغول به کار در منزل هستند، از دلایل اصلی ظهور مشاغل خانگی است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه مشاغل خانگی صرفا برای بانوان نیست، بیان کرد: سرپرست خانوارهایی هستند که هنوز درآمد اقتصادی پایدار و مناسبی ندارد، چرا که در فرهنگ غالب ما وظیفه کسب درآمد بر عهده مرد است، اما در ادبیات اقتصادی، زنان یکی از بنیان های اصلی تولید ارزش و مدیریت اقتصادی خانوار به شمار رفته اند و به همین دلیل تغییر در قوانین امری ضروری در راستای توسعه مشاغل خانگی است.

وی علاقه به شغل با درآمد اندک، محدودیت های اجتماعی کار در محیط آزاد، عدم پرداخت مالیات و بروکراسی اداری و تولید بسیاری از محصولات خانگی همچون لیف های حمام و ملیله دوزی را از منشاهای اصلی تولید مشاغل خانگی ذکر کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان، با اشاره به مزایای مشاغل خانگی عنوان کرد: استفاده از همه استعدادها، کسب درآمد تکمیلی در کنار مشاغل تمام وقت یا فرصت های آزاد معنی دار، تامین نیاز روانی انسان به کار، خلق ارزش افزوده و انتقال مهارت کار در محیط های بسته از مهمترین مزایای مشاغل خانگی است.

به گفته وی، عدم احتساب درآمد مشاغل خانگی، عدم حمایت قانونی مناسب برای صدور پروانه و برخورداری از مزایای کار مانند بیمه و بازنشستگی، عدم توجه مطلوب سیاستگذاران به ساماندهی آن به عنوان یک شغل، نگاه نا مطلوب عموم به مشاغل خانگی علی رغم توجه در حل افزایش دو دهه اخیر، نرخ بالای استثمار از جمله معایب مشاغل خانگی به شمار می رود

قادرزاده، تقویت مزایای موجود و خلق مزایای جدید را از راهکارهای اصلی توسعه مشاغل خاگی ذکر و بیان کرد: با پوشش معایب می توان انتظار داشت مشاغل خانگی، در شرایط کرونایی که بسیاری از فعالیت های فیزیکی بیرون دچار مشکل شده اند، راهگشا باشد و این امر با درونی کردن اقتصاد با تامین امنیت محقق می شود.

وی ادامه داد: هزینه های تولید بسیار بالا است؛ اگر سازمانی باشد که بتواند کار تقسیم هزینه ها را انجام دهد می تواند راهکار مناسبی برای توسعه مشاغل خانگی باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مساعدت مشاغل خانگی در نظام اقتصادی عنوان کرد: توزیع عادلانه بین اقشار در یک فعالیت وجود ندارد و این موجب نابودی فعالیت ها می شود، بر همین اساس در این زمینه نگاه باید فرا کالایی و فرا اصنافی باشد و با تحقق این مهم سهم مساعدت مشاغل خانگی در نظام اقتصادی افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: نگرش در مشاغل خانگی باید از حالت ترحمی به الزامی در سیستم اقتصادی تغییر یابد و همچون ماباقی مشاغل باید جایگاه مطلوبی برای آن تعریف شود چرا که با تحقق این مهم بیکاری در جامعه تعدیل می شود.

به گفته قادرزاده، نگاه اقتصاد کلان و پویا از ضروریات حوزه مشاغل خانگی است؛ بسیاری از کشورهای جهان سوم به این مشاغل بها داده اند و هزینه استفاده از مکان، ترافیک، آلودگی، تبعیض جنسیتی و سایر فاکتورها را کاهش داده و نگاه کلان دارند.

وی با بیان یانکه در مشاغل خانگی باید سرریزهای مثبت فعالیت را مشاهده کرد افزود: پرداخت های انتقالی هرچه در یک جامعه کاهش یابد، آن جامعه به لحاظ اقتصادی پویا تر خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی، مشاغلی نیستند که نباید دیده شود و نتواند به سمت اقتصادی برود، فقط مخصوص بانوان نیستند و بلکه می تواند همچون سایر فعالیت های اقتصادی در خانه ها تقویت شود.

وی یادآور شد: متاسفانه سیاستگذاران آنگونه که باید نگاه درست و دقیقی به مشاغل خانگی ندارند و می خواهند در همان حد خرد باقی بماند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.