جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش از کاهش هزینه‌های کشور با بکارگیری پهپادهای رهگیر و عدم نگرانی از بابت اجرای عملیات جنگ الکترونیک و اخلال الکترونیکی از سوی دشمنان خبرداد.

 هزینه‌های کشور را با پهپادهای رهگیر کاهش دادیم/ نگرانی از بابت جنگ الکترونیک دشمن نداریم

به گزارش قدس آنلاین، بدون شک در جنگ‌های امروزی با توجه به گسترش روزافزون فناوری‌ها، تهدیدات هوایی در انواع مختلف یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی هستند که می‌توانند موازنه یک جنگ را تغییر دهند. طیف گسترده تهدیدات اعم از پرنده‌های بدون سرنشین، مهمات هدایت‌شونده، موشک‌های کروز، جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها و ...از جمله عواملی است که امروز تعیین‌کننده بودن آنها در جنگ‌ها به اثبات رسیده و طبیعتا دفاع در برابر این تهدیدات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از همین رو پدافند هوایی طی سال‌های گذشته در کشورمان از اهمیت خاصی برخوردار شده است و با نگاهی به روند طی شده در این حوزه طی ۱۵ سال گذشته، نشان می‌دهد که با دستیابی به دانش و فناوری طراحی و ساخت سامانه‌های مختلف، امروز در این حوزه یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در بعد کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری هستیم.

به مناسبت  سالروز پدافند هوایی در کشورمان، به سراغ امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش رفته‌ایم تا پیرامون اهمیت پدافند هوایی و ضرورت توجه به این موضوع صحبت کنیم.


امیر علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش

مهمترین محورهای این گفتگو به شرح زیر است:

** پدافند هوایی همچنان اولویت اول کشور است
** مخابره پیام اقتدار کشور توسط یک ستوان تازه فارغ‌التحصیل شده
** قاطعیت پدافند هوایی در ماجرای دستگیری ملوانان آمریکایی
** دفاع از مراکز حساس اصلی‌ترین برنامه ما در رزمایش‌ها است
** ماجرای یک هفته‌ای که ما را از وابستگی به خارج بی‌نیاز کرد
** مطلقا نگاه به خرید تجهیزات و سلام از خارج نداریم
** نمره جانشین نیروی پدافند هوایی به تولیدات داخلی
** حس و حال افراد حاضر در دومین تست سامانه باور ۳۷۳
** مطابق با تهدیدات حوزه جنگ الکترونیک پیش می‌رویم
** دشمن حتی اگر قوی‌ترین اخلال الکترونیکی را هم استفاده کند، نگرانی نداریم
** پدافند هوایی باسابقه‌ترین کاربر پهپاد در ایران است
** هزینه‌های کشور را با پهپادهای رهگیر کاهش دادیم

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

** پدافند هوایی همچنان اولویت اول کشور است

 بارها گفته شده و شنیده‌ایم که پدافند هوایی امروز اولویت اول نیروهای مسلح و کشور است و این موضوع به طور مستمر تکرار می‌شود؛ در اولویت بودن پدافند هوایی به چه معناست و چه کارکردی دارد؟

امیر الهامی: بسم الله الرحمن الرحیم- هنگامی که تهدیدات متصور علیه کشورمان عمدتا تهدیدات هوایی به شمار می رود و وقتی المان‌های یک تهدید هوایی را بررسی می کنیم که عمدتا سرعت، دقت و حجم بالا و غافلگیری است، نوع دفاع هم باید متناسب با این تهدید ترسیم بشود و در اولویت قرار بگیرد؛ وقتی حمله، حمله هوایی است و احتمال آن بر اساس برآوردهای اطلاعاتی بیش از بقیه متصور است لذا باید دفاع هوایی هم در اولویت باشد.

فرمانده معظم کل قوا نیز به درستی و شایستگی، سالهاست که این در اولویت بودن پدافند هوایی را متذکر شده اند و از همین حیث هم در سال ۱۳۸۷ با فرمان تاریخی معظم له،‌ پدافند هوایی ماهیت مستقلی پیدا کرد و در یک ساختار کاملا مستقل خودش را ارتقاء داد و متناسب با نیاز کشور، پیشرفت‌های لازم برای یک دفاع منسجم و اطمینان بخش در حوزه هوایی را به دست آورد.

امروز همچنان این اولویت باقی است و آن استقلالی که در سال ۱۳۸۷ فرمانده معظم کل قوا ایجاد کردند، امروز دستاوردهای بسیار ارزشمند و ماندگاری را به بار آورده است. آمادگی که امروز نیروهای مسلح در این حوزه دست به دست هم در ارتش،‌ سپاه، نیروی انتظامی و وزرات دفاع کسب کرده‌اند، عاملی برای بازدارندگی است.

 این موضوع در اولویت قرار گرفتن پدافند چقدر توانسته ظرف سال‌های گذشته در پیشرفت پدافند موثر باشد؟

امیر الهامی: موارد زیادی برای اثبات این موضوع داریم که اولویت پدافند هوایی و آمادگی آن باعث ایجاد بازدارندگی شده است.در چند سال اخیر به برکت فرمان تاریخی فرمانده معظم کل قوا بارها برای کشور اقتدار آفرینی کردیم. پدافند هوایی برای انجام ماموریتش ابزارهایی در اختیار دارد که این ابزارها بعضی از پیام‌ها را در فضا منتشر می‌کند.

** مخابره پیام اقتدار کشور توسط یک ستوان تازه فارغ‌التحصیل شده

مثال می‌زنید؟

امیر الهامی: مثلا یک ستوان تازه فارغ‌التحصیل از دانشگاه ما در یک نقطه مرزی دورافتاده ساعت ۲ نیمه شب وقتی پشت یک رادیو VHF یا UHF یک اخطار به یک پرنده که دارد به مرزهای هوایی ما نزدیک می‌شود می‌دهد، این اخطار قاطع روی امواج سوار است و همچنان که آن پرنده مورد نظر دریافت می‌کند، خیلی کشورهای دیگر که در برد این رادیو قرار دارند، این پیام را دریافت می‌کنند.

 خودش یک رسانه‌است!

امیر الهامی: بله- بنابراین ساعت ۲ نیمه شب در یک نقطه مرزی از طرف یک ستوان تازه فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه پدافند هوایی پیام اقتدار کشور به دنیا منتشر می‌شود.

نکته دیگر این است که ما با قاطعیت دیگران را مکلف کرده‌ایم که هر کس به مرزهای هوایی ما نزدیک می‌شود باید در یک فاصله مشخصی قبل از مرزهای هوایی با مرکز کنترل فضای کشور تماس بگیرد و از پدافند هوایی اجازه بگیرد، هر هواپیمایی با هر نوع ماموریتی باید قبل از ورود به فضای کشور تماس بگیرد و از پدافند هوایی کشور اجازه بگیرد. ما بارها نشان دادیم که یکی دو کشور که خیلی ادعای قدرت در جهان دارند، آمدند و میخواستند بدون کسب اجازه وارد فضای کشور شوند، پدافند هوایی با اقتدار اینها را ۲ ساعت بیرون از فضای کشور نگه داشت تا بالاخره مجوزشان را از مبادی مربوطه به ما رساندند و ما اجازه عبور آنها از فضای کشور را دادیم.

** قاطعیت پدافند هوایی در ماجرای دستگیری ملوانان آمریکایی

یا مثلا وقتی که عزیزان ما در نیروی دریایی سپاه آن کار خوب را انجام دادند و ملوانان نیروی دریایی آمریکا را دستگیر کردند، بلافاصله یک فعالیت هوایی سنگین و گسترده از سوی آمریکایی‌ها در آن منطقه جغرافیایی محل دستگیری صورت گرفت و بهانه هم پیدا کردن ملوانان بود؛ اما اقتدار و بازدارندگی که پدافند هوایی با مدیریت صحنه رزم در جنوب کشور انجام داد مانع از بروز یک بحران در ادامه شد و در نهایت طرف مقابل ابتدا با لحن تند اما در زمانی که با قاطعیت پدافند هوایی مواجه شد با لحن ملتمسانه و آرام تقاضای کمک کرد و گفتند که ما دنبال ملوانان‌مان می‌گردیم که ما هم به آنها گفتیم که موضوع از چه قراری است.

مثل این نمونه‌ها زیاد داریم، همه اینها یک چیز را نشان می‌دهد و آن هم این است که ما سربازان رهبر معظم انقلاب در پدافند هوایی ارتش توانسته‌ایم برای کشورمان اقتدار آفرینی کنیم.

** دفاع از مراکز حساس اصلی‌ترین برنامه ما در رزمایش‌ها است

من توفیق داشتم در چند رزمایش اخیر پدافند هوایی حضور داشتم، یکی از نکاتی که به شخصه برایم جذاب است، تمرین دفاع از مراکز حساس کشور با رعایت بالاترین سطح شبیه‌سازی است؛ دفاع هوایی از مراکز حساس موضوعی است که عمدتا وقتی ما می‌بینیم در یکی از مراکز کشور اتفاقی می‌افتد، موجی از شایعه شکل می‌گیرد که منشأ این حادثه حمله هوایی بوده؛ وضعیت ما در دفاع از مراکز حساس کشور چگونه است؟

امیر الهامی: مراکز حساس و حیاتی ما مثل مراکز هسته‌ای و صنایع و کارخانجات زیربنایی، یکی از اهداف اصلی دشمن است، بلاخره دشمن اگر بخواهد حمله مقطعی و کوتاهی به ما انجام دهد، به دنبال آسیب اقتصادی به ما خواهد بود، مانند زدن مراکزی که جایگزین‌کردن یا راه‌اندازی مجدد آن برای کشور مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی باشد.

بنابراین چون تهدید، تمرکز بر این مراکز دارد، ما هم ناگزیر هستیم برای دفاع از این مراکز طرح‌ریزی مناسبی داشته باشیم؛ بهترین فرصت برای اینکه طرح‌های دفاعی‌مان را ارزیابی کنیم،‌ رزمایش‌ها است و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در رزمایش‌ها تمرین دفاع از مراکز حساس و حیاتی است که در چند سال گذشته به خوبی انجام دادیم و خلأهای مختصری که داشتیم را شناختیم و اصلاح کردیم.

از همه مهمتر، حوزه پدافند هوایی یکی از بهترین‌ بسترها برای کار هماهنگ و هم‌افزا بین نیروهای مسلح است.با توجه به اینکه همرزمان ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در تولید سامانه‌های پدافندی داشته و تجربه‌های خوبی به دست آوردند و به ما در بحث دفاع هوایی پیوستند، یک تقسیم کار خوبی انجام دادیم و داریم در یک تعامل بسیار سازنده و اقتدار آفرین برای کشور با دوستانمان در نیروی هوافضای سپاه دوشادوش هم در حوزه دفاع هوایی خصوصا دفاع از مراکز حساس کشور کار می‌کنیم.

 قرارگاه پدافند هوایی هم طی ۲ سال اخیر یک جایگاه ویژه در ساختار دفاعی کشور پیدا کرده است، تعاملات شما با این قرارگاه چگونه است؟

امیر الهامی: تدابیر کلان و سیاستگذاری ها و ایجاد هماهنگی بین همه ظرفیت‌های دفاع هوایی در کشور از جمله وظایف قرارگاه پدافند هوایی کشور است که با تدبیر فرماندهی معظم کل قوا برای هماهنگی توان‌های پراکنده در کشور شکل گرفته و نقش خود را به خوبی دارد ایفا می‌کند.

امروز که ظرفیت‌های عظیمی در نیروی پدافند هوایی ارتش، پدافند هوایی سپاه و در سایر نیروهایی مثل نیروی انتظامی و نیروهای هوایی و دریایی و زمینی ارتش و یا ظرفیت‌های اطلاعاتی که وجود دارد، تجمیع همه این ظرفیت‌ها در قرارگاه پدافند هوایی کشور است و هماهنگ کردن همه این ساختارها بر عهده قرارگاه پدافند هوایی است.

** ماجرای یک هفته‌ای که ما را از وابستگی به خارج بی‌نیاز کرد

 پدافند هوایی مجموعه‌ای از همه علوم را در خود جا داده است، از طرفی به طرز غیر قابل مقایسه‌ای با سایر حوزه‌ها، ما در پدافند هوایی خصوصا در حوزه تجهیزات طی سال‌های اخیر رشد داشته‌ایم؛ راز جهش در تجهیزات پدافند هوایی چیست و اینکه آیا احیانا نگاهی به خارج از کشور برای تهیه تجهیزات پدافند هوایی داریم.

امیر الهامی: ما یک تجربه داشتیم از سال‌های دفاع مقدس، این تجربه را در کنار نیاز امروزمان و تهدیداتی که پیرامون کشور بود قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید شب و روز نشناسیم تا آنچه که نیاز ایران بزرگ ایجاب می‌کند را فراهم کنیم.

تلاش کنیم نیاز دفاعی کشور را در حوزه هوا، به اندازه بزرگی نام ایران آماده کنیم؛ عنایت خداوند متعال هم شامل حال ما شد؛ این را که می‌گویم شعار نیست، یک جایی به ظاهر به بن‌بست علمی رسیدیم و باید به یک کشور خارجی مراجعه می‌کردیم چون به هرکس در کشور مراجعه می‌کردیم راه حلی برای مشکل ما نداشت؛ اما از غیرت ایرانی مثال‌هایی دارم که حتی وقتی درباره آن بخواهم حرف بزنم هم بغض گلوی مرا می‌گیرد.

 مثال می‌زنید؟

امیر الهامی: مثال من مربوط به یک رادار تاکتیکی کوچک است؛ یک هفته جوانان ما در کنار این رادار زندگی کردند! با وجودی که در همین تهران بود و تا منزل‌شان هم یک ربع بیشتر راه نبود، اما اینها می‌گفتند یک هفته به ما وقت بدهید بعد بروید سراغ فلان کشور خارجی که از آن کشور مشورت علمی بگیرید، بعد از یک هفته یک خبر غرورآفرین به ما دادند که ما را بدون وابستگی به یک کشور خارجی صاحب سامانه‌ای کردند که امروز یکی از ابزارهای اقتدار ما است.

** مطلقا نگاه به خرید تجهیزات و سلام از خارج نداریم

 من یک سوالی دارم که اغلب در پدافند هوایی آن را می‌پرسم چون میزان تجهیزات ایرانی در پدافند بیشتر از دیگر جاها است؛ از کیفیت تجهیزات ایرانی بعنوان کسی که کاربر آن هستید، رضایت دارید؟

امیر الهامی: من اگر الان بگویم ۱۰۰، ممکن است هم شما و هم کسانی که این گفتگو را می‌خوانند، احساس کنند که دارم شعار می‌دهم! بگذارید من چند جمله بگویم تا معلوم شود اینکه می‌گویم، ۱۰۰ پایه و اساسش چیست.

شاید جنس خارجی در یک مقطع کوتاه، برای من یک کارایی خوب داشته باشد، اما برای من پدافندی که دارم بی وقفه، به طور مستمر و ۲۴ ساعته در تمام طول سال برای امنیت مرزهای هوایی کشور تلاش می‌کنم، برای انجام این ماموریت مستمر به یک پشتیبانی مستمر هم نیاز دارم. امروز یک سامانه و تجهیزات خارجی ممکن است به من برسد و برای یک مقطع زمانی ۱ تا ۵ ساله خوب باشد، اما بعد از ۵ سال باید آن را چه کنم؟

امروز تجربه‌ای که پدافند هوایی ارتش از دوران دفاع مقدس دارد و آن در کنار دانش کارکنانش و دانشمندان وزارت دفاع و دانشمندان سایر مراکز علمی و پژوهشی کشور قرار گرفته، تبدیل شده به سامانه‌هایی مثل باور۳۷۳، تلاش، ۱۵ خرداد، رادار مراقب و رادار معراج که ارزش این استفاده برای ما بعنوان کاربر تداوم آن است.

من امروز احساس نیاز می‌کنم که یک ارتقاء متناسب با نیاز نفر عملیاتی ما در صحنه نبرد در سامانه مد نظرم ایجاد کنم، به چه کسی باید بگویم؟ اگر خودمان آن را تولید کرده باشیم، سریع یک جلسه برگزار می‌کنیم و خواسته‌مان را تبدیل به یک طرح علمی-صنعتی می‌کنیم و ظرف یک مدت زمان بسیار کوتاه خواسته عملیاتی-فنی من تبدیل به محصول می‌شود.

بنابراین با افتخار اعلام می‌کنم که تولیدات ملی، اولویت استفاده ما هستند؛ امروز ما مطلقا نگاه به خرید از خارج و نگاه به وابستگی به هیچ سلاحی از خارج از کشور نداریم. اگر هم گاهی حرفی زده می‌شود که مثلا یک تیم از نیروهای مسلح رفته است به فلان کشور برای مذاکره، بالاخره ما امروز برای اینکه تولیداتمان را ارتقاء دهیم، نیازمند تبادل فکری هستیم و اینکه با کشورهای پیشرفته دنیا اطلاعاتمان را به اشتراک بگذاریم. این هم تعالیم اسلامی است و هم آموزه قرآنی و هم روال جاری دنیا است و حتی پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم از مطالعه و بررسی تولیدات در دیگر کشورها غافل نیستند.

** نمره ۱۰۰ به تولیدات داخلی

مثلا ما یک سامانه سال‌ها پیش خریداری کردیم، سامانه‌های نظامی به ویژه در حوزه پدافند هوایی باید در کنارش یک شبیه ساز داشته باشد؛ آن شبیه‌سازی که ما در کنار این سامانه خریداری کردیم، سناریوهای بسیار محدودی داشت، به کشور سازنده اعلام کردیم که این سناریوها پاسخگوی نیاز ما نیست؛ گفتند که باید یک قرارداد جداگانه بنویسید! در عرض یک سال ما یک تکلیف عملیاتی را تبدیل کردیم به محصول و دانشمندان خودمان در نیروی پدافند هوایی ارتش یک شبیه ساز طراحی کردند بر اساس جدیدترین تهدیدات روز، ظرف یک سال با تکیه صددرصدی بر توان داخلی این شبیه ساز را طراحی کردند و امروز در اختیار دانشگاه است.

نمره‌ای که من به تولیدات داخلی می‌دهم، ۱۰۰ است.

** حس و حال افراد حاضر در دومین تست سامانه باور ۳۷۳

 در مثال‌هایتان از باور ۳۷۳ نام بردید که حقیقتا یک دستاورد بزرگ ملی غرورانگیز است و من هیچوقت حس غرور و شعفی که صحنه شلیک این سامانه در یکی از رزمایش‌ها برایم ایجاد کرد را از یاد نخواهم برد؛ حقیقتا افتخار آفرین بود.

امیر الهامی: وقتی شما به این موضوع اشاره کردید من یک مقداری سخت خودم را کنترل کردم! یاد یکی از تست‌های باور۳۷۳ افتادم؛ آن تاریخی که شما اشاره کردید شلیک باور را دیده‌اید، فکر میکنم سومین یا چهارمین شلیک باور بود، خاطره من مربوط به دومین شلیک باور است که تحت ارزیابی‌های سختگیرانه‌تری انجام شد، صدای غرش موشک وقتی از زمین بلند شد، ظاهرش گوشخراش بود اما به قدری برای ما دلنواز و غرورآفرین بود که آنجا دیگر کسی نگاه نمی‌کرد بغل دستی‌اش کیست! نظامی است؟ شخصی است؟ درجه‌اش چیست؟ سرباز است؟ سردار است؟ امیر است؟ و .... آنجا وقتی موشک رفت و بعد از چند دقیقه خبر موفقیت اصابتش به هدف را به ما دادند اشک شوق بود که ریخته می‌شد و دیگر نگاه نمی‌کردی چه کسی جلوی تو قرار دارد! همه همدیگر را در آغوش گرفته بودند، از این خوشحالی و شعف ملی و احساس غروری که برای کشور ایجاد شده بود.

** مطابق با تهدیدات حوزه جنگ الکترونیک پیش می‌رویم

 موضوع جنگ الکترونیک امروز از اهمیت بسیار ویژه‌ای در جنگ‌ها برخوردار است و یکی از مهمترین عرصه‌های آن هم، پدافند هوایی است چراکه میزان درگیری این حوزه با بحث‌های الکترونیکی و مخابراتی بسیار بیشتر از دیگران است؛ بعضا از جنگ الکترونیک بعنوان یک تهدید جدی برای کشورمان و به ویژه پدافند هوایی یاد می‌شود، وضعیت سامانه‌های پدافندی و مصونیت آنها در برابر جنگ الکترونیک چگونه است؟

امیر الهامی: ما امروز در بحث جنگ الکترونیک وضعیت بسیار خوبی داریم و دقیقا مطابق پیشرفت دنیا و تهدیداتی که وجود دارد در حال جلو رفتن هستیم. شاید سال‌ها پیش در این حوزه ما عقب بودیم، اما با تذکری که فرمانده معظم کل قوا در این حوزه دادند، همه به معنای واقعی بسیج شدند و این عقب افتادگی خیلی خوب جبران شد و در حال حاضر دقیقا مطابق تهدید داریم پیش می‌رویم.

این ادعا پشتوانه اش، تست‌ها و ارزیابی‌های سختگیرانه‌ای است که ما در صحنه‌های رزم داریم به صورت کنترل شده اما شدید داریم خودمان را محک می‌زنیم. یعنی صنعت سازنده مثلا به یک سامانه دفاعی در حوزه جنگ الکترونیک دست پیدا کرده اند، سختگیرانه‌ترین ارزیابی های ممکن و متصور را ما روی این سامانه انجام می‌دهیم تا از صحت عملکردش اطمینان حاصل کنیم.

جنگ الکترونیک امروز یکی از پارامترهای اصلی همه جنگ ها است و در جنگ‌های اخیر اطرافمان هم در عراق، افغانستان و خلیج فارس و ... دیدیم که یکی از اولین سناریوهای متجاوز، استفاده از اخلال الکترونیکی است.ایجاد یک میدان اشباع شده از جنگ الکترونیک که در پس پرده آن بتواند سناریوهای بعدی را اجرا کند؛ ما با شناخت دقیق و تحلیل سازنده از این جنگ‌ها و بررسی‌های توانمندی دشمن در حوزه جنگ الکترونیک امروز هم در پدافند هوایی ارتش و هم دیگر نیروهای مسلح محصولات بسیار خوب و اثرگذاری در این حوزه دارد استفاده می‌شود که پاسخگوی هرگونه تهدیدی که بخواهد سامانه‌های ما را از کار بیاندازد هست.

** دشمن حتی اگر قوی‌ترین اخلال الکترونیکی را هم استفاده کند، نگرانی نداریم

به موازات بحث آفند الکترونیکی از سوی دشمن، ما هم در بحث پاسخ الکترونیکی برای خنثی‌سازی آن قدم برداشتیم و هم در حوزه دفاع هوایی، پدافند هوایی ارتش سامانه‌ها و سلاح‌هایی را تولید کرده که مطلقا وابسته به سیگنال،‌ موج و اخلال الکترونیکی نیست، پس اصلا نگران نیستیم، دشمن اصلا بیاید قوی‌ترین اخلال الکترونیکی را هم در این فضا استفاده کند، من وقتی که از سامانه‌های کشف اپتیکی استفاده می‌کنم، اخلال الکترونیکی دیگر بر آن کارساز نیست.

ما هم در حوزه کشف و هم در حوزه شناسایی و هم در حوزه درگیری و انهدام و هدایت موشک، همه را از دو مسیر دنبال می‌کنیم، اول مسیر شناخته شده Active و به موازات آن مسیر Passive و سامانه‌های کشف، رهگیری و جنگ و انهدام غیرفعال که مطلقا اخلال الکترونیکی بر آن اثرگذار نیست.

** پدافند هوایی باسابقه‌ترین کاربر پهپاد در ایران است

 در حوزه پهپاد هم کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه استفاده از این ظرفیت برای ماموریت پدافند هوایی صورت گرفته؛ مانند پهپادهای رهگیر که شاهکار پهپاد کرار رهگیر در فراری دادن سه هواگرد آمریکایی را سال گذشته به شخصه در جاسک دیدم و اقدام بسیار ارزشمندی بود، در این حوزه میزان فعالیت‌ها و وضعیت پدافند هوایی چگونه است؟

امیر الهامی: پهپاد یکی از عرصه‌هایی است که محل بروز و ظهور علوم مختلف است، هوش مصنوعی، مکاترونیک، مخابرات، سازه،‌ آیرودینامیک، مواد،‌ سوخت و ... بروز و ظهور این علوم اخیرا در حوزه پهپاد به گونه‌ای است که تنوع خیلی زیادی را در معرض استفاده عموم قرار داده؛ امروز شما پهپادی را می‌بینید با دهانه بال بیش از ۴۰ متر و وزن ۶ متر، یک پهپاد را هم می‌بینید با وزن ۱۸ گرم که در کف دست هم جا می‌گیرد.

ما در نیروی پدافند هوایی ارتش، نگاهمان به پهپاد بعنوان یک ابزار دفاعی است. ما در پدافند هوایی ارتش بر اساس اسناد موجود باسابقه ترین و قدیمی‌ترین سازمان استفاده کننده و دارنده پهپاد در کشور هستیم. بر اساس اسناد در سال ۱۳۴۸ در سمنان پهپادی به اسم KD را تست و تحویل‌گیری می‌کردیم. در سال ۱۳۵۵ پهپاد VSTT اساسا مختص سامانه پدافندی هاگ تحویل پدافند هوایی شده بعنوان تست و شلیک و ارزیابی. در سال‌های دفاع مقدس با تدبیر خلاقانه شهید ستاری و شهید بابایی از پهپاد VSTT برای فریب رادارهای دشمن استفاده شده است؛ شاید در آن زمان ما جزو اولین کشورهای دنیا بودیم که استفاده از پهپاد را برای ماموریت فریب رادارهای دشمن انجام دادیم.

** هزینه‌های کشور را با پهپادهای رهگیر کاهش دادیم

ما چند سال پیش یک طرح خلاقانه‌ای را به اجرا گذاشتیم و اول چند ارزیابی خیلی دقیق و موشکافانه انجام دادیم و بعد رفتیم برای انجام عملی و واقعی آنچه که شما تعریف کردید در جاسک دیده‌اید، سومین مرحله از انجام این تمرین بود. وقتی دیدیم که میتوانیم هزینه‌های کشور را کم کنیم و همان اقتدار را با هزینه کمتر و کارایی بیشتر برای کشور انجام دهیم، بنابراین یک طراحی خلاقانه را به اجرا گذاشتیم و نتیجه‌اش را هم بحمدالله که شما از نزدیک دیده‌اید.

امروز با پلتفرم‌های مستقل و متعددی که در پدافند هوایی تولید و ایجاد می‌کنیم و ماموریتی که به این پهپادها می‌دهیم، ماموریت کشف و شناسایی، ماموریت رله ارتباطی و مخابراتی،‌ رزم هوایی مسلح به تیربار و موشک هوا به هوا، همه اینها ابزارهایی است که برای ماموریت پدافند هوایی بر بستر پهپاد ما به آن فکر کرده‌ایم و به اجرا گذاشتیم.

از وقتی که در اختیارمان قرار دادید، بی‌نهایت سپاسگزارم، در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده در خدمت شما هستیم.

امیر الهامی: حسن ختام عرایضم یاد شهدا باشد؛ یاد و خاطره همه شهدای بزرگ و ماندگار کشور عزیزمان که تا دنیا و دنیا است یاد و خاطره و غیرتشان در ذهن ما و تاریخ پرافتخار کشور وجود دارد.از خدا میخواهیم به ما توفیق دهد ادامه دهنده راه آنها باشیم و برای نسل های بعدی هم بتوانیم این سنت را حفظ کنیم.

یاد میکنم از شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای رادار سوباشی چون آنها شهادت را انتخاب کردند! یعنی می‌دانستند چون از صبح آن روز دشمن بعثی چند مرتبه به رادار سوباشی حمله کرده بود و اینها تقریبا مطمئن بودند که این حمله ادامه دارد، مثلا شاید شما بپرسید که چرا اینها ۱۹ یا ۲۰ نفر در اتاق عملیات رادار بودند، در حالت عادی که پوزیشن‌های رادار اینقدر نیست؟ چرا این همه؟ این همان سوالی است که ما را به این جواب می‌رساند که همه می‌دانستند چه اتفاقی قرار است بیفتد، کنار هم قرار گرفتند که اولا تا آخرین لحظه ما مکالمه چند ثانیه قبل از اصابت موشک به اتاق عملیات رادار سوباشی را داریم که شهید دستنبو دارد اعلام خطر می‌کند به مبادی کشوری برای امنیت مردم، یعنی تا آخرین لحظه و ثانیه از رسالت پدافند هوایی غافل نشدند در حالی که در این روزهای آخری حتی قطعنامه هم پذیرفته شده بود اما ماندند تا امنیت را برای مردم این سرزمین فراهم کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.