۳۰ مسجد در منطقه هرندی تهران فعال است که با شناسایی نیازمندان و نیازمندی‌های آنان در در این منطقه در یک سال و نیم کرونایی اخیر، در مجموع ۲۰ میلیارد تومان کمک‌رسانی در عرصه‌های مختلف به آنان داشته‌اند.

کمک ۲۰ میلیارد تومانی ۳۰ مسجد هرندی به هزار خانواده نیازمند

به گزارش قدس آنلاین، محله هرندی یا دروازه غار در جنوب تهران را اغلب مردم به توزیع و تزریق مواد مخدر و اعتیاد بعضی از شهروندانش می‌شناسند و برخی هم آن‌جا را با قماربازی شناخته‌اند. این منطقه از ملتهب‌ترین مناطق تهران به شمار می‌آید که متاسفانه مردم ساکن در آن نیز از وضعیت نامناسب معیشتی برخوردارند. محله هرندی از میدان شوش تا میدان قیام و از آنجا تا میدان محمدیه و از میدان محمدیه تا خیابان شوش غربی و از آنجا تا میدان شوش، یک محدوده وسیع را شامل می‌شود. هرندی از محله‌های قدیمی تهران به شمار می‌رود و هنوز می‌شود در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌هایش سردرهای قدیمی دوره قاجار را مشاهده کرد.

محله‌ای که  ۳۰ مسجد در آن وجود دارد

ساکنین منطقه هرندی با آسیب‌های فرهنگی و فقر عاطفی بسیاری روبرو هستند و شاهدیم که کودکان و نوجوانان محروم، یتیم و دارای والدین معتاد در این منطقه بسیار هستند. در این محله ۳۰ مسجد وجود دارد که از قبل شیوع ویروس کرونا کمک‌رسان این خانواده‌ها بودند، اما با گسترش کرونا و فرمان مواسات، همدلی و کمک مومنانه مقام معظم رهبری شور و شوق بیشتری پیدا کردند. حجت‌الاسلام محمدعلی کارخانه، امام جماعت مسجد الهادی(ع) و نماینده امور مساجد در این منطقه می‌گوید: «در دوران قبل از انقلاب، جوانانی همچون شهیدان بخارایی، حاج رضایی، متوسلیان و... بزرگانی همچون رجبعلی خیاط در این منطقه پرورش یافتند و به  جهت آنکه دشمن از این منطقه سیلی خورده به همین دلیل برای انحراف جوانان این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است و ما هم نباید غافل شویم. منطقه هرندی دارای ۱۴۰ شهید است که ۶۰ خانواده شهید در این منطقه ساکن هستند. یکی از رویکردهای ما دیدار با خانواده شهدا و رسیدگی به مشکلات آنها است.»

مواسات فقط توزیع سبد کالا نیست

در دوران مواسات و کمک مومنانه متاسفانه بسیاری صرفاً به سراغ تهیه بسته ارزاق و کمک‌رسانی در این قالب رفتند که نگاه حداقلی به آن است. کارخانه می‌گوید: «مقام معظم رهبری در این فرمان به مواسات و همدلی توصیه کردند اما متاسفانه برخی تنها آن را به تهیه و توزیع سبد کالا تقلیل دادند؛ در حالی که مواسات و همدلی شامل کارهای بسیاری مانند کمک به روند درمان، پرداخت اجاره خانه عقب افتاده، تأمین جهیزیه، فراهم سازی شغل و ... است.»

شناسایی نیازمندان و نیازمندی‌های آنان پایه اولیه کمک‌رسانی

در این منطقه حدود هزار خانواده نیازمند شناسایی شدند که به شیوه‌های مختلف در طول یک سال و نیم کرونایی مورد حمایت این مساجد بوده‌اند. کارخانه می‌گوید: «برای کمک‌رسانی ابتدا به مساجد ابلاغ کردیم تا در سطح منطقه و اطراف خود به شناسایی نیازمندان در گام نخست و در گام دوم به شناسایی نیازمندی‌های آنان بپردازند که این دو وجه آماری، پایه اولیه کمک‌رسانی‌ها خواهد بود. بعد از این شناسایی در این مدت کمک‌های متعددی در عرصه‌های مختلف برای نیازمندان داشتیم.»

تهیه جهیزیه برای ۳۰ دختر نیازمند

یکی از فعالیت‌های این مساجد به نیازمندان تأمین جهیزیه برای دختران دمه بخت نیازمند است. این امام جماعت می‌گوید: «در این مدت با کمک مردم توانستیم جهیزیه برای ۳۰ دختر نیازمند تهیه کنیم و آنان را راهی خانه بخت کنیم.»

طبخ هفتگی غذای گرم برای توزیع میان نیازمندان

پخت غذا برای نیازمندان نیز در این مدت هرهفته انجام شده است و هرهفته این مساجد، ۱۵۰۰ پرس غذای گرم طبخ میان خانواده‌های نیازمند این منطقه توزیع کرده است. کارخانه می‌گوید: «در این بازه زمانی هرهفته غذا برای نیازمندان طبخ کرده‌ایم. خانواده‌هایی بودند که به نان شب خود نیازمند بودند و الحمدلله توانستیم برای آنان‌ غذا توزیع کنیم. توزیع این غذاها توسط امام جماعت مساجد انجام می‌شد که ارتباط نزدیکی با خانواده‌ها داشتند.»

اشتغال‌زایی برای زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست

تمام کارها و خدمات‌رسانی‌های این مساجد با کمک‌های مردمی و بدون کمک و نیاز نهادها و دستگاه‌های دیگر انجام شده است. این امام جماعت می‌گوید: «با شیوع کرونا دوخت و تولید ماسک مورد نیاز بود که توانستیم کارگاه‌های در مساجد ایجاد کنیم و با آموزش زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست آنان را شاغل کنیم. در این کارگاه‌ها برای زنان چرخ خیاطی تهیه کردیم و در حال حاضر ۲۰ زن شاغل هستند و کسب درآمد می‌کنند.»

آموزش خانواده‌ها برای مقابله با کرونا

ضدعفونی خانه مبتلایان به کرونا و همچنین تهیه ارزاق و سوپ برای کمک به روند درمان آن‌ها از دیگر برنامه‌های مساجد است. کارخانه می‌گوید: «علاوه بر این کمک‌رسانی‌ها برای آموزش خانواده‌ها برای مقابله با این بیماری، آموزش‌هایی را در نظر گرفتیم و همچنین در قالب سامانه پیامکی نیز برای آن‌ها پیامک‌های آموزشی ارسال می‌شود تا آگاهی هرچه بیشتری نسبت به این بیماری کسب کنند و هرچه کمتر مبتلا شوند.»

مسجدی‌ها برای نیازمندان در فصل سرما کفش و لباس تهیه می‌کردند

تهیه لباس، کفش، کاپشن، بخاری در فصل زمستان برای نیازمندان، سرکشی به خانواده‌های زندانیان و همچنین خرید گوشی همراه برای دانش‌آموزان، کمک‌رسانی‌های بعدی این مساجد بوده است. این فعالیت‌ها موجب فعال شدن تمام مساجد این منطقه شده است. کارخانه می‌گوید: «مساجد ما از گذشته کمک‌رسان نیازمندان بودند، اما با فرمان رهبری فعال‌تر از قبل شدند. در مجموع در این یک سال و نیم با کمک مردم، ۲۰ میلیارد تومان در شیوه‌های مختلف به مردم کمک‌رسانی کردیم. این فعالیت‌ها و کمک‌رسانی‌های مساجد این منطقه درست مانند فعالیت مساجد در دهه ۶۰ و زمان جنگ تحمیلی است.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ه ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام آفرین به انسانهای خیر و با احساس عاطفه اگه ی طوریربشه از منابع مختلف حتی خیرین همه کمک شه مشگلات این محله و جاهای دیکه کشور ی بار برای همیشه حی شه ودیگه مشاهده نشه و بسمت خوب شدن وبرطرف شدن بره عالی میشه اگه شماره کارتی اعلام ورسانه ای بشه کار حل سده خواهد بود