رییس دانشگاه معین استان و نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خراسان شمالی با بیان اینکه مراکز آموزش عالی استان ۸۰ درصد کمبود خوابگاه دارند گفت: بیشتر این اماکن استیجاری بود که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش تغییر کاربری داده شدند.

دانشگاه‌های خراسان شمالی ۸۰ درصد کمبود خوابگاه دارند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر احمد محقر  با بیان اینکه هم اینک تنها حدود ۲۰ درصد فضای خوابگاه ملکی در اختیار مراکز آموزش عالی استان است اظهار داشت: برای بازگشایی دانشگاه ها نیاز به ۸۰ درصد فضای خوابگاه داریم که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به علت کمبود فضای خوابگاه ملکی، بیشتر دانشگاه های استان در سال های گذشته خوابگاه های دانشجویی را به صورت استیجاری توسط بخش خصوصی تامین می کردند که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این فضاها خالی ماند و برای جلوگیری از زیان به صاحبان آنان بازگردانده شد.

محقر اظهار داشت: اگر بازگشایی دانشگاه ها به صورت ۱۰۰ درصد حضوی باشد باید تمامی فضاهای خوابگاهی دوباره تامین شود که این امر در این مدت کوتاه میسر نیست و به همین منظور دوباره باید از بخش خصوصی برای تامین خوابگاه ها کمک بگیریم که نیاز است فضاهای مناسبی در این خصوص شناسایی شود.  

رییس دانشگاه بجنورد پیش بینی کرد که کلاس های حضوری دانشگاه ها  در نیمه دوم سال تحصیلی خواهد بود و گفت: در دوره کارشناسی به احتمال زیاد کلاس ها نیمه حضوری برگزار خواهد شد اما با توجه به ظرفیت کمتر دانشجویان در تحصیلات تکمیلی می توان کلاس ها را حضوری نیز برگزار کرد.

وی خواستار سرمایه گذاری در بخش ساخت خوابگاه برای دانشگاه ها شد و افزود: باید بخش دولتی در این زمینه کمک کند زیرا برای بخش خصوص ساخت و راه اندازی خوابگاه سود دهی لازم را ندارد.

محقر یکی از دغدغه های حوزه دانشگاه ها را کمبود فضای خوابگاهی دانست و اظهار داشت: بعضا مسایل اجتماعی نیز به فضای خوابگاهی گره می خورد.

رییس دانشگاه معین استان و نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خراسان شمالی گفت: ۲۸ هزار دانشجو دختر و پسر در ۳۳ مرکز شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، فنی و حرفه ای، جامع علمی و کاربردی و فرهنگیان تحصیل می کنند.

محقر افزود: از مجموع زیر نظام های آموزش عالی این استان چهار دانشگاه دولتی، چهار واحد آزاد اسلامی، پنج مرکز فنی و حرفه ای، هفت مرکز علمی و کاربردی، سه مرکز وابسته به دستگاه های اجرایی، هشت واحد پیام نور و ۲ موسسه غیر انتفاعی هم اینک جذب دانشجو دارند.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، فاروج، گرمه، جاجرم در وضعیت قرمز و شهرستان های مانه و سملقان و  رازوجرگلان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.