مسئولان دولت سابق مدعی بودند که عدم تصویب FATF برای خرید واکسن مشکل ایجاد کرده و امروز این سوال مطرح است که دولت سیزدهم چگونه توانسته بدون تصویب این لوایح، میلیونها دز واکسن را در مدت کوتاهی وارد کند؟

 گروگان گرفتن سلامت مردم برای تصویب FATF/ رکوردی که دولت رئیسی در تامین واکسن شکست

به گزارش قدس آنلاین، یکی از انتقاداتی که در سال های آخر دولت قبل همواره از سوی مردم در شرایط کرونایی مطرح می شد، انتقاداتی بود که روند کند واکسیناسیون وجود داشت و در پاسخ به این انتقادات و مطالبه مردمی برای تهیه واکسن، دولتمردان وقت بهانه های مختلفی را مطرح می کردند. 

* ادعای مسئولان دولت سابق درباره عدم تامین واکسن!

بر همین اساس علی ربیعی سخنگوی دولت سابق در یکی از نشست های خبری وقتی از او درباره عدم تامین واکسن سوال شد، از تاثیرات نپیوستن به FATF برای خرید واکسن سخن گفت و اینکه امکان انتقال پول برای خرید واکسن موانعی را ایجاد کرده است!

سخنگوی وقت دولت همچنین گفته بود که «به طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند».

 علی مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس هم در آن زمان در توییتی نوشت که ایران به دلیل قرار داشتن در فهرست سیاه FATF نتوانسته است ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت را پرداخت کند. او این مسئله را علت باطل شدن سهمیه ایران جهت تأمین واکسن کرونا برای هشت میلیون ایرانی خواند و از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست در این زمینه پاسخگو باشد!

بر همین اساس یکی از بهانه هایی که همواره از سوی مسئولان دولت سابق برای کم کاری در تامین واکسن مطرح می شد بحث تحریم ها و مسئله عدم پذیرش لوایح FATF بود.

اظهارات مسئولان دولتی در این باره در رسانه های معاند هم بازنشر گسترده ای داشت، هدف هم این بود تا به مردم القا کنند برای رهایی از کرونا باید به خواسته های غرب و آمریکا تن بدهیم.

اظهارات نادرست مسئولان دولت سابق و تبلیغات گسترده رسانه های معاند در این باره هم موجب شد تا برخی از مردم در فضای مجازی بحث پیوستن به FATF برای خرید واکسن را مطرح کنند.

* واردات پرسرعت واکسن در دولت سیزدهم

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم یکی از وعده های آیت الله رئیسی به عنوان رئیس دولت، تهیه واکسن معتبر و انجام پرسرعت و گسترده واکسیناسیون مردم برای مقابله با کرونا بود.

با توجه به اینکه در گذشته گفته شده بود تحریم‌ها و عدم تصویب لوایح FATF مانع جدی برای خرید واکسن است، برخی ها تحقق چنین وعده ای از سوی رئیس دولت سیزدهم را غیر عملی می‌ دانستند. 

با همه این مسائل، با روی کار آمدن دولت و تشکیل کابینه مدنظر رئیس جمهور روزانه اخبار بسیار خوبی درباره ورود پرتعداد واکسن به کشور به گوش رسید و هر روز مردم شاهد فرود هواپیماهای حامل واکسن به کشور بودند.


سرعت گرفتن واردات واکسن به کشور موجب شد، تزریق واکسن به مردم هم سرعت بگیرد و مراکز بیشتری برای تزریق واکسن راه اندازی شود، حتی فعالیت برخی مراکز هم شبانه روزی شد.

بعد از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا به امروز، میلیون‌ها دز واکسن به ایران وارد شده، و انصافا تلاش دولت سیزدهم در این مدت کوتاه برای تهیه واکسن و عمل به وعده ای که رئیس جمهور داده بود، قابل تحسین است. 

با این روند صورت گرفته مشخص شد بحث FATF و تحریم ها تاثیری در تامین واکسن کشور نداشته و دولت توانسته با تعامل و مذاکره با کشورهای تولید کننده واکسن گام بزرگی را برای تامین واکسن کشور بردارد.

* کم کاری مسئولان دولت سابق برای تامین واکسن

در این میان امروز برخی معتقدند، مسئولان دولت قبل آنچنان که باید برای خرید و تهیه واکسن تلاش نکرده یا اینکه با کم‌کاری در این مسیر سعی داشتند مسیر تصویب لوایح مربوط به FATF را هموار کنند. 

بسیاری از مردم امروز معتقدند رئیس و مسئولان دولت سیزدهم در یکی از مهمترین وعده هایی که به مردم دادند طی مدت کوتاهی عمل کرده اند، البته اگرچه هنوز همه مردم واکسینه نشده اند اما با سرعتی که واردات واکسن گرفته و افزایش ساعات کاری مراکز واکسیناسیون در کشور این امیدواری وجود دارد که هرچه سریع تر روند واکسیناسیون مردم کامل شود.

امروز این سوال مطرح است که اگر عدم تصویب FATF برای خرید واکسن مشکل ایجاد کرده بود، چگونه است که دولت سیزدهم توانسته بدون تصویب این لوایح این چنین با سرعت واکسن به کشور وارد کند؟

* دولتمردان غربگرای اصلاح‌طلب آیا نباید به خاطر آدرس غلط دادن محاکمه و مجازات شوند؟

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در توییتی در این باره نوشت: « سیاسی بازی تا کجا؟ بازی، بازی، با جان مردم هم بازی؟! دولتمردان غربگرای اصلاح‌طلب واردات واکسن را هم مشروط به پذیرش FATF می‌دانستند! حال که ظرف چند روز بدون پذیرشFATF میلیون‌ها دز واکسن وارد کشور شده چه توضیحی دارند؟ آیا نباید به خاطر آدرس غلط دادن محاکمه و مجازات شوند؟

علی حدادی نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی هم در این باره تاکید می کند: « واردات ‎واکسن در حالی سرعت قابل توجه گرفته است که نه مذاکره‌ای به نتیجه رسیده، نه تحریمی برداشته شده و نه ایران FATF را پذیرفته!

بهانه‌های واهی که هشت سال برای توجیه کاستی‌ها و ترک فعل‌ها مطرح می شد؛ ولی اکنون مشخص شده مشکل اصلی در داخل بود نه خارج مرزها! »

به نظر می رسد این مسئله باید از سوی مجلس و مسئولان قضایی با دقت بررسی شود. اگر واقعا اینگونه  بوده که برخی مسئولان برای تصویب لوایح FATF به دنبال گروکشی بوده اند و جان مردم را بهانه ای برای تصویب این لوایح کرده اند، این موضوعی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. کسانی که در آن زمان مدعی بودند مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگوی عدم تصویب FATF باشد امروز خودشان باید پاسخ بدهند به چه دلیلی آن زمان اظهارات نادرست را مطرح کرده اند!

* تلاش دانشمندان داخلی برای ساخت واکسن

البته در کنار واردات واکسن از بحث تولید واکسن در داخل کشور و تلاش دانشمندان داخلی هم نمی توان گذشت. در این باره هم دانشمندان و جوانان کشورمان در آزمایشگاه ها و مراکز تولید واکسن در تلاش هستند تا تولید واکسن داخلی روز به روز بیشتر شود تا ان شاالله بتوانیم نیاز کشور در بحث واکسن کرونا را تامین کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.