محدودیت‌های تردد شبانه با هدف سرعت بخشیدن به واکسیناسیون لغو شد.

 بلاتکلیفی‌ها درلغو ممنوعیت تردد شبانه

این خبر را یکشنبه هفته گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد اما دو روز بعد و درحالی که بسیاری از رانندگان با استناد به این خبر در خیابان‌ها تردد می‌کردند

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به خبرگزاری فارس گفت: هیچ ابلاغیه‌ای در مورد لغو طرح منع تردد شبانه به این پلیس ابلاغ نشده و هر زمان ابلاغیه واصل شود قابل اجراست.

از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا از ادامه منع تردد شبانه تا رسیدن به شرایط بهتر و کاهش تعداد بیماران کرونایی خبر داد؛ موضوعی که ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور هم آن را تکرار کرد و گفت: مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد منع تردد شبانه تغییری نکرده است.

بلاتکلیفی مردم در ماجرای اجرا یا اجرا نشدن مصوبه «لغو ممنوعیت تردد شبانه در شهرهایی که در آن‌ها واکسیناسیون شبانه‌ انجام می‌شود» در حالی است که هم وزارت بهداشت، هم وزارت کشور و هم نیروی انتظامی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و در جلسات آن حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌های آن ایفای نقش می‌کنند؛ پس این ناهماهنگی و این همه اصرار برای ادامه طرحی که بسیاری معتقدند تأثیری در کاهش زنجیره انتقال کرونا نداشته برای چیست؟

ستاد کرونا فاقد سازماندهی دقیق است

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به قدس می‌گوید: سیاست‌گذاری در حوزه کرونا در همان ابتدای کار با یک ناهماهنگی همراه بود و هنوز هم ادامه دارد. این درحالی است که وقتی ستاد کرونا تصمیمی می‌گیرد باید برای همه افراد زیرمجموعه قابل اجرا باشد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون متبوعش به وزیر بهداشت توصیه کرده بود با شبانه‌روزی کردن مراکز واکسیناسیون روند واکسیناسیون را شدت بخشد، می‌افزاید: اما مانع اصلی ممنوعیت تردد شبانه مطرح بود چون رانندگان جریمه می‌شدند. از سوی دیگر دسترسی به مراکز واکسیناسیون سخت بود. بنابراین با پیشنهاد ما لغو اجرای طرح به تصویب ستاد مقابله با کرونا رسید اما اینکه حالا وزیر کشور حرف دیگری می‌زند یا پلیس چیز دیگری می‌گوید خلاف مصوبه این ستاد و خلاف قانون است.

وی می‌گوید: وزیر کشور دبیر ستاد کروناست، پس دیگر نیازی به ابلاغ آن نیست چون در خود ستاد پایان ممنوعیت تردد شبانه اعلام شده و اینکه این تصمیم اجرا نمی‌شود نشان می‌دهد ستاد مقابله با کرونا سازماندهی دقیق ندارد.

دلایل وزارت کشور و پلیس قانع‌کننده نیست

محمدعلی محسنی بندپی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز چنین نگاهی به ماجرا دارد و به قدس می‌گوید: ما شاهد ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با این ویروس مهلک هستیم وگرنه رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایشان هم قابل اجراست اما اینکه وزارت کشور می‌گوید تا رسیدن به شرایط بهتر، منع تردد ادامه دارد و یا پلیس عنوان می‌کند این مصوبه هنوز به آن‌ها ابلاغ نشده، قانع‌کننده نیست. این موضوع نشان از ضعف هماهنگی دارد که یا به خود ستاد مقابله با کرونا برمی‌گردد که مصوبه‌اش را به دستگاه‌ها ابلاغ نکرده، یا متوجه پلیس است که پس از اطلاع از خبر از وزارت کشور استعلام نکرده تا تکلیفش را بداند و مصوبه را اجرا کند. از سوی دیگر در ستاد مقابله با کرونا علاوه بر وزارت کشور، پلیس هم عضویت دارد بنابراین پلیس دیگر نیازی به ابلاغ مصوبه این ستاد توسط وزارت کشور ندارد.

حقوق مردم ضایع می‌شود

سردار محمد رضا مهماندار، فرمانده سابق پلیس راهور کشور هم با اشاره به اینکه لغو ممنوعیت تردد شبانه تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست، می‌گوید: فرمانده نیروی انتظامی در این ستاد عضویت دارد بنابراین هر طرحی که به تصویب برسد به مفهوم ابلاغ رسمی آن است و دیگر نیازی به ابلاغ کتبی آن به پلیس نیست و باید اجرا شود، اما نکته‌ای که وجود دارد حقوق مردم است یعنی الان مردم به استناد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تردد می‌کنند و من نمی‌دانم پلیس چگونه می‌تواند این رانندگان را اعمال جریمه کند؟ در میان این تعارض بین‌دستگاهی حقوق مردم ضایع می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرا نشدن مصوبه لغو ممنوعیت تردد شبانه این شائبه را که پلیس تمایلی به اجرای مصوبه ستاد ندارد تقویت نمی‌کند، می‌گوید: اجرای این طرح برای پلیس بسیار سخت است؛ یعنی کنترل و شناسایی خودروهای متخلف و جریمه کردن آن‌ها مشکلاتی به همراه دارد. ضمن اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا، حواشی و استثناهای طرح را به خوبی ندیده که این موضوع در بحث فرهنگ ترافیکی موجب بی‌نظمی در رفتار رانندگان و ترویج بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد پلیس باید راغب باشد منع تردد شبانه هرچه زودتر پایان یابد.

به ما گفته‌اند مصاحبه نکنید

یک مقام مسئول و آگاه پلیس راهور ناجا هم به قدس می‌گوید: به ما گفته‌اند در خصوص محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی مصاحبه نکنید و اگر هم خواستید چنین کنید، بگویید ما مجری قانون و مقررات هستیم و هر قانونی تصویب و ابلاغ شود آن را اجرا می‌کنیم. بنابراین در ماجرای پیش آمده هر سؤالی دارید فقط از وزیر کشور و آقای ذوالفقاری بپرسید چون آن‌ها هستند که در این خصوص سیاست‌گذاری می‌کنند.

او عضویت پلیس در ستاد ملی مقابله با کرونا را به مفهوم ابلاغ مصوبات این ستاد نمی‌داند و می‌گوید: حضور پلیس در ستاد، تخصصی برای اجراست اما نیروی انتظامی زیرمجموعه وزارت کشور است و این وزارتخانه هر چیزی را ابلاغ کند ما آن را اجرا می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.