سال تحصیلی جدید در شرف آغاز شدن است اما والدین همچنان از دریافت پول‌های هنگفت در روزهای آخر شهریور در مدارس گلایه دارند.

 تخلف  نخ‌نما!

همه ساله نام‌نویسی در مدارس دولتی دغدغه‌ای برای خانواده‌هاست به طوری که هنگام نام‌نویسی در این مدارس، مدیران پول‌هایی را از خانواده‌ها در قالب کمک‌های مردمی دریافت می‌کنند، این در حالی است که در سال‌های نه چندان دور کمک‌های مردمی برای اداره این مدارس بر اساس نظر مسئولان آموزش و پرورش، اختیاری و داوطلبانه بود، اما همین کمک‌های اختیاری و داوطلبانه چند سالی است به معضلی برای والدین دانش‌آموزان تبدیل شده است.

این جملات که «دریافت شهریه اجباری از والدین در مدارس دولتی غیرقانونی است» و «مدارس دولتی حق دریافت شهریه اجباری را ندارند» را بارها شنیده‌اید و این تنها کاری است که مسئولان آموزش و پرورش و دست اندرکاران به خود زحمت می‌دهند و بر زبان می‌آورند...

اما از ضمانت اجرای این جملات خبری نیست و مدارس بدون هیچ نظارتی هزینه‌هایی که خود مصوب می‌کنند را دریافت می‌کنند.

مدیران مدارس هم در هنگام ثبت نام موارد مختلفی را در توجیه گرفتن پول عنوان می‌کنند؛ آن‌ها هر سال می‌خواهند میز و نیمکت‌های مدرسه را نوسازی کنند، وسایل گرمایشی و سرمایشی اضافه کنند و مدرسه را تعمیر و بازسازی کنند، اما آخر سال از هیچ کدام این موارد خبری نیست.

اینکه مدارس دولتی فقط موظف به دریافت پول بیمه و کتاب‌های درسی هستند و گرفتن هر گونه وجهی به جز این‌ها، خلاف قانون است، درست؛ اما این مطلب فقط روی کاغذ اعتبار دارد و در عمل والدین هنگام ثبت نام و حتی گاهی در زمان دریافت کارنامه فرزندشان مجبور به پرداخت پول هستند و آموزش و پرورش همچنان بر این امر اصرار دارد که دریافت وجه به صورت اجباری ممنوع است.

در محدوده نیستید باید پول بیشتری بدهید

یکی از والدین در این خصوص با بیان اینکه برای نام‌نویسی فرزندم در چهارم ابتدایی، مدیر مدرسه مشخصات اولیه فرزندم را گرفت و وقتی متوجه شد در محدوده آن مدرسه نیستیم، گفت نمی‌توانیم فرزندتان را ثبت نام کنیم، ولی پس از اصرار و خواهش‌های زیاد راضی شد در فهرست رزروی‌ها ثبت شود.

وی افزود: مدیر مدرسه پس از ثبت موقت اسم فرزندم گفت: مدرسه ما هیئت امنایی اداره می‌شود و هر سال شهریه کمی! از دانش‌آموزان دریافت می‌شود که البته هر سال میزان آن توسط هیئت امنا تعیین می‌شود و برای امسال ۷۰۰ هزار تومان است، اما شما چون در محدوده ما نیستید باید یک میلیون بپردازید؛ چرا که این میزان برای دانش‌آموزان محدوده مدرسه است و معمولاً دانش‌آموزان خارج از محدوده باید شهریه بیشتری بپردازند.

رئیس اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه گرفتن هر گونه وجهی غیر از پول بیمه و کتاب ممنوع است و به شدت با این موضوع برخورد می‌شود، عنوان کرد: بازرسی‌های ما چه هماهنگ شده و چه غیرهماهنگ شده ناظر بر اجرای قانون هستند.

رضا رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بازرسی‌های ما به طور مستمر انجام می‌شود و هر ولی دانش‌آموزی که مطالبه وجه اجبار و زور از وی شده است به ما اعلام کند تا در کمترین زمان در مدرسه حاضر و رسیدگی انجام شود، گفت: ما در بازرسی‌هایمان تاکنون ۱۱مورد تذکر کتبی درج در پرونده، چهار مورد تغییر مدیر مدرسه و در غیردولتی‌ها چند نمونه انحلال مدرسه داشته‌ایم.

شهریه‌ها در تهران تعیین می‌شود

وی در خصوص دریافت مبالغ قابل توجه در مدارس استعدادهای درخشان و شاهد با اشاره به اینکه جدول هزینه‌های این گونه مدارس از تهران ابلاغ می‌شود و استان هیچ دخالتی در این موضوع ندارد، عنوان کرد: در استان چیزی مصوب نمی‌شود و خارج از دستورالعملی که از تهران می‌آید هر موردی بر خلاف این موضوع باشد پیگیری و رسیدگی خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: ما وجوهی داریم در مدارس مثلاً شاهد که دستورالعمل دارند و از وزارتخانه با عنوان مشارکت‌های مردمی یا کمک سرانه که جدول دارند، دریافت می‌شود؛ مدارس استعدادهای درخشان، شاهد و نمونه دولتی دستورالعمل‌های خاص خودشان را بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، دارند، مثلاً برای کلاس‌های فوق‌برنامه و یا در مدارس متوسطه دوره دوم برای کلاس‌های کنکور این وجوه دریافت می‌شود.

وی با تکذیب این موضوع که گفته می‌شود مدیریت مدارس در مناطق برخوردار شهر توسط عده‌ای در ازای پرداخت وجه یا راه‌های دیگر به اشخاص خاصی واگذار می‌شود، گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و این حدس و گمان‌هایی است که زده می‌شود؛ چراکه برای مدیریت در مدارس و نیروی انسانی، کمیته توسعه مدیریت داریم که دارای سازوکار و اصول مشخصی است و این گونه نیست که سرقفلی مدرسه‌ای با مسائل دیگر به شخصی واگذار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.