«برای بازگشت ایران به میز مذاکرات وین به التماس افتاده‌ایم»؛ این جمله سناتور «تام کاتن» چهره سرشناس جمهوری‌خواه در وصف تمایل دولت آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات برجامی و بازگشت ایران به میز گفت‌وگو در وین هر چند به صورت غیر مستقیم با آمریکاست.

عجله واشنگتن، طمأنینه تهران

توصیف او از واکنش دولت آمریکا به امتناع ایران از بازگشت و ازسرگیری مذاکرات وین، «بهت‌زدگی» بایدن و تیم او است. او معتقد است ضعف آمریکا در افغانستان موجب شده تا ایران تعیین کننده روند گفت‌وگوها باشد و گفته است دولت آمریکا پشت پرده حتی ممکن است بخواهد امتیازاتی به ایران بدهد تا مذاکرات از سر گرفته شود.

تفاوت واژگان در ادبیات دیپلماتیک ایران و غرب

وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک درباره زمان آغاز مذاکرات وین به منظور احیای برجام اظهار کرد: آن‌ها دوست دارند بگویند به‌زودی یعنی چند ساعت و چند هفته. وی با کنایه افزود: البته به طرف‌های اروپایی می‌گویم شما فراموش نکنید که درباره SPV و اینستکس گفتید ظرف چند ماه آینده و به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد، اما تفاوت به‌زودی ایرانی با به‌زودی غربی خیلی زیاد است. به‌زودی از نظر ما یعنی در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود.  SPV  قرار بود یک ساز و کار مالی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران با استفاده از قانون مقابله با تحریم‌های ثانویه ایالات متحده برعلیه کوبا باشد و به ایران و شرکت‌های اروپایی کمک کند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند و از نوعی حمایت و مصونیت در قبال تحریم‌های آمریکا برخوردار شوند. در نهایت اما اروپایی‌ها حاضر نشدند در برابر تهدید واشنگتن بایستند و این تعهد را اجرایی کنند و در عوض اینستکس در چارچوب یک شرکت چند ملیتی برای تهاتر اقلام بشردوستانه با ایران جایگزین آن شد. در اظهارات دکتر امیرعبداللهیان آنچه مشخص است دو نکته مهم و معنادار دیگر هم درباره شرایط از سرگیری مذاکرات وجود داشت؛ نخست اینکه مذاکره صرفاً برای مذاکره قابل قبول نیست و گفت‌وگو لزوماً باید منجر به نتیجه شود که این نتیجه مشخصاً رفع تحریم‌هاست، ثانیاً اینکه تهران باوجود لفاظی‌های واشنگتن اراده جدی و عزمی برای بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی ندیده و به آن‌ها بی‌اعتماد است.

شرایط و زمان مذاکره در تهران تعیین می‌شود

در آن‌سوی این مناقشه اما «ند پرایس» به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان داده و  ساعتی بعد از مصاحبه امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی خود گفت: لازم است از آن‌ها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست. در واقع طرف آمریکایی تأکید دارد که مذاکرات لزوماً ادامه مسیر دولت در ایران و نتیجه آن هم بازگشت دو طرف به برجام بدون لحاظ شرط اصلی ایران یعنی تقدم طرف آمریکایی در جریان نقض تعهد و راستی آزمایی آن باشد.

موضوعی که به گفته عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سبب تأمل و خویشتن‌داری دولت رئیسی و احتمالاً رفتن به سمت تدوین شرایط جدید و اصول روند گفت‌وگوها در ادامه مسیر باشد. رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس در این باره به خبرنگار قدس گفت: از آنجا که اولویت دولت سیزدهم تأمین منافع مردم ایران است، تیم سیاست خارجی دولت در حال بررسی روندهای گذشته و تصمیم‌گیری در مورد چگونگی ازسرگیری مذاکراتی است که هفت دور آن برگزار شده و آمریکایی‌ها باید منتظر بمانند تا ایران زمان لازم را اعلام کند.  وی تصریح کرد: طرف‌های غربی باید بدانند اگر در مقاطعی فرصت‌های قابل توجهی داده شد و آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، مقصر فرصت سوزی، خودشان هستند و حالا ایران است که شرایط را تعیین و زمان مناسب و نقطه مذاکره را مشخص می‌کند. وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال تعامل هستیم، گفت: این تعامل باید چند ویژگی داشته باشد، نخست اینکه گفت‌وگو باید منافع ملت ایران را در بر بگیرد؛ یعنی منجر به رفع تحریم‌ها شود، دوم اینکه طرف مقابل قصد فریب کاری و شانه خالی کردن از مسئولیت نداشته باشد و آخر اینکه مذاکرات در موضعی تداوم پیدا کند که ایران منافع برجام را به صورت کاملاً عینی و قابل راستی آزمایی  دریافت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.