باوجود تلاش دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی برای القای وجود دوقطبی دروغین میان سپاه و ارتش به عنوان دو بال اقتدار دفاعی – امنیتی کشور و جا انداختن این گزاره که ارتش نسبت به سپاه پاسداران از ارج و قرب کمتری برخوردار است و نقشی حاشیه‌ای دارد، ولی تحولات میدانی اخیر خلاف این ادعا را ثابت کرده و از افزایش بازیگری ارتش در تحولات دفاعی و راهبردی کشورمان حکایت دارد.

 جهش قدرت ارتش

آخرین نمونه که از وسط میدان بودن این نهاد مهم حکایت دارد، برگزاری رزمایش بزرگ «فاتحان خیبر» در مرزهای شمال غربی کشور است که با هدف گوشمالی دادن به دشمنان و اذناب منطقه‌ای آن‌ها که منافع ایران را هدف گرفته‌اند آغاز شده و همچنان در جریان است. به اذعان بسیاری از تحلیلگران نظامی اثرگذاری ارتش جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی و همپوشانی آن با وظایف سپاه پاسداران به‌ویژه در چند سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته که در ادامه به مواردی از آن اشاره می‌شود.

جنگنده‌های ایرانی در صف خدمت

الحاق سه فروند جت جنگنده پیشرفته کوثر در صنایع هوایی وزارت دفاع در اصفهان یکی از اتفاقات خوب سال ۹۹ در نیروی هوایی ارتش بود. این یگان که بعد از پیروزی  انقلاب  با کارشکنی مستشاران خارجی مواجه شده بود، کار طراحی و تولید جنگنده را در دستور کار قرار داد و جنگنده‌های «صاعقه» را در دو مدل تهاجمی و آموزشی و جنگنده «آذرخش» را برای جنگ هوایی طراحی کرد.  اکنون هم به طراحی جنگنده‌های پیشرفته پرداختند که موجب شد جنگنده‌های «شفق» و «قاهر ۳۱۳» طراحی شود و در خط تولید قرار بگیرد.

ساخت نسل جدید ناوشکن‌ها

در حوزه دریایی هم ارتش جمهوری اسلامی ایران که قدرت خود را با ساخت ناوشکن‌هایی چون جماران و دماوند ثابت کرده بود، در سال ۲۰۲۰ توانست با ساخت ۳۹۸ فروند از انواع ناوها، شناورهای تندرو و تجهیزات جدید دریایی، قدرت خود را به رخ جهان بکشاند، البته در این حوزه جوانان ایرانی توانستند ناوشکن «سهند» را با فناوری روز جهان بسازند و سامانه دفاع نقطه‌ای «کمند» را روی ناوشکن‌ها نصب کنند که حریف سامانه فالانکس آمریکاست. البته در این راه دانش ساخت ناوشکن‌های سه بدنه‌ای یا تریماران هم بدست آمده و فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرده نسل جدید ناوشکن‌های نداجا از نوع تریماران خواهد بود که خود کاری بزرگ است.

رکوردزنی تاریخی دریانوردان ارتش

در تشریح پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش بد نیست به اتفاقی که همین چند هفته پیش رخ داد و چشم جهانیان را خیره کرد هم نگاهی بیندازیم. این اتفاق زمانی رقم خورد که ناوگروه رزمی هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش، متشکل از ناوشکن تمام ایرانی «سهند» و ناوبندر «مکران» در اقدامی که از آن به بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین رویداد نظامی در عرصه دریایی جمهوری اسلامی نام برده می‌شود، پس از دریانوردی ۴۵ هزار کیلومتری و عبور از سه پهنه اقیانوسی هند، آرام و اطلس ۱۷شهریورماه به کشور بازگشت؛ اقدامی که کمتر کشوری توانایی عملیاتی کردن آن را دارد.

شکل‌گیری یگان پهپادی ارتش

در کنار موارد ذکر شده شاید بتوان مهم‌ترین رکن پیشرفت ارتش جمهوری اسلامی در ۱۰ سال اخیر را در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین و پهپادی شدن آن دانست. اسفند سال ۱۳۹۳ نیروی هوایی ارتش اقدام به راه‌اندازی گردان‌های رزمی پهپادی در کلیه پایگاه‌های هوایی کرد. ولی این حوزه در سال ۹۹ شاهد پیشرفت‌های بسیاری از جمله رونمایی از «کمان ۲۲» به‌عنوان نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی بود.

جهش قدرت نظامی ایران در یک سال اخیر

ارتش جمهوری اسلامی در چند سال اخیر به دلیل ساخت تجهیزات بومی و سرعت بالا در تولید انبوه آن‌ها از رتبه بیست‌وسوم در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۲۱ جهان دست پیدا کرد و با روند رو به رشد خود در سال ۲۰۲۰ توانسته جایگاه خود را به عنوان چهاردهمین ارتش دنیا تثبیت کند. متخصصان ایرانی توانستند با طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته و مدرن، چون تانک کرار، جنگنده کوثر و سامانه پدافندی باور ۳۷۳ آن هم زمانی که دشمنان تصور نمی‌کردند چنین توفیقی داشته باشیم، به این جایگاه برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.