با وجود اینکه قرار بود قانون مالیات بر خودروهای لوکس از سال گذشته توسط دولت دوازدهم به اجرا دربیاید، اما تاکنون نه تنها محقق نشده بلکه سرنوشت اجرای آن به دلیل فقدان زیرساخت‌های مورد نیاز در وضعیت ابهام قرار دارد.

مالیات لوکس سواری در دست‌انداز قانونی

در همین راستا به تازگی رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اظهار نظری تصریح کرده «با وجودی که در زمان استقرار دولت قبلی بیشتر آیین‌نامه‌های اجرایی احکام بودجه ۱۴۰۰ نوشته شده بود اما برخی از آن‌ها همچون مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس اجرایی نشده و درآمد دولت از محل اخذ مالیات صفر است. دلیل آن هم فراهم نشدن زیرساخت‌هاست به طوری که دولت نمی‌داند چطور می‌تواند مالیات اخذ کند».

به گفته وی، «کمیسیون برنامه و بودجه به تازگی جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد و در این جلسه از سازمان برنامه و بودجه خواست در راستای جبران کسری بودجه و اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ زیرساخت‌های لازم برای اجرای احکام بودجه همچون مالیات از خانه‌ها و ماشین‌های لوکس را عملیاتی و پیاده‌سازی کند که به نظر می‌رسد اجرای برخی از تبصره‌ها موکول به سال ۱۴۰۱ خواهد شد».

درآمد حاصل از اجرای مالیات همچنان صفر است

سخن از به تعویق افتادن اجرای مالیات بر خودروهای لوکس در حالی است که چندی پیش دیوان محاسبات نیز در گزارش منتشره خود درباره نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰، اعلام کرده بود اجرای مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

اقدام دولت دوازدهم در عدم تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای لوکس در شرایطی صورت گرفته که به گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، پیش‌نویس آن در موعد مقرر از سوی این سازمان تنظیم و از طریق وزارت اقتصاد به دولت تقدیم شده اما دولت آن را به تصویب نرسانده است.

اجرای قانون بلافاصله پس از تصویب در هیئت دولت

با این حال؛ محمود علیزاده، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه‌ای درباره آخرین وضعیت مالیات خودروهای لوکس گفته است: «درباره مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس برای سال‌ جاری نیز باز هم در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مربوطه توسط سازمان تنظیم و تقدیم دولت شد و در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شد که ان‌شاءالله پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، سازوکار اخذ این مالیات آماده است و بلافاصله این قانون اجرا خواهد شد».

بدین ترتیب مالیات بر خودروهای لوکس که به عنوان یکی از ردیف‌های درآمدی دولت در بودجه امسال در نظر گرفته شده، قرار است به صورت پلکانی دریافت شود و براساس آن افراد دارای خودروهای بالاتر از یک میلیارد تومان مشمول این نوع مالیات شوند. البته طبق این قانون بناست اگر خانوار یا شخص حقیقی و حقوقی که مالک بیش از یک خودرو بوده و مجموع ارزش روز خودروها نیز بیش از یک میلیارد تومان باشد، جزو مشمولان مالیات خودروهای لوکس محسوب شوند.

پشتوانه علمی اجرای مالیات بر خودروهای لوکس موجود است

در همین باره؛ پیمان قصری، تحلیلگر اقتصادی حوزه نظام مالیاتی در گفت‌وگو با قدس درباره مالیات خودروهای لوکس و سازوکار اجرای آن، اظهار کرد: برای سال دوم است که بحث دریافت مالیات از خودروها و املاک لوکس در قانون بودجه مطرح می‌شود. سال گذشته نیز مالیات خودروهای لوکس به مرحله آیین‌نامه رسید و طراحی شد اما هیچ گاه به مرحله ابلاغ و اجرا نرسید. امسال هم بدین صورت بود که دوباره این قانون در تبصره ۶ لایحه مطرح شد اما با بروز تغییراتی همچون درصد و نحوه دریافت پلکانی مالیات‌ها، کماکان به اجرا درنیامده است.

قصری ادامه داد: البته همزمانی اجرای این مالیات با دیگر موضوعات داغ همانند مالیات بر خانه‌های خالی یا سایر مسائل اقتصادی موجب شد تا اجرای مالیات خودروهای لوکس به حاشیه رفته و با تأخیر مواجه شود. امیدواریم دولت برای سال آینده دستورالعمل اجرای این قانون را با روش‌های علمی مد نظر قرار دهد، زیرا پشتوانه چنین اقدامی نیز موجود است.

درآمد ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومانی دولت در ابتدای اجرای قانون

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: از آنجایی که درآمدهای کشور بسیار پایین است، دولت می‌تواند برای جبران کسری بودجه بر وصول درآمدهای مالیاتی همچون مالیات بر خودروهای لوکس متمرکز شود. این در حالی است که وقتی میزان درآمدهای مالیاتی کشور را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم درآمدهای مالیاتی کشورمان از تمامی کشورهای منطقه کمتر است. البته در زمان دریافت مالیات باید مراقب بود جامعه هدف به درستی انتخاب شود، بنابراین در چنین شرایطی بعد تنظیمی مالیات بر خودروهای لوکس نیز به میان کشیده می‌شود. در واقع طبق گزارش مرکز تجارت جهانی، پس از اجرای برخی مالیات‌های تنظیمی و جهت‌دار، ضریب جینی به شدت کاهش پیدا کرده و شکاف طبقاتی پایین آمده است.

وی افزود: بدین ترتیب هدف مالیات بر خودروهای لوکس، در ابتدای امر جنبه درآمدی دارد و باید دید آیا این موضوع جذابیتی برای دولت خواهد داشت که آن را به اجرا دربیاورد یا نه. قاعدتاً اگر میزان مالیات دریافتی از خودروهای لوکس با رقم‌های بسیار بالا بسته و اجرایی شود، امکان موفقیت طرح و اهداف ترسیم شده آن پایین می‌آید. هر چند دولت در سال اول اجرای قانون، درآمد مالیاتی چندانی نخواهد داشت و نهایتاً حدود ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود منتها در آینده می‌تواند زمینه اصلاح را ایجاد کند و پیگیری دریافت چنین مالیاتی را برای خود جذاب‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.