شاید تا به امروز خیلی از شما در مورد اشعه ماورای بنفش (UV) مطالب زیادی شنیده و خوانده باشید اشعه‌ای که باید برای سلامتی بدن انسان باشد اما نباید از استانداردهایی که برای آن تعریف شده بالاتر رود. بالا رفتن میزان انتشار اشعه ماورای بنفش سلامت ما را با خطر مواجه می‌کند و گاهاً سبب بروز بیماری‌های سخت و خطرناک می‌شود.

آسـمان مشـهد در سنجش بنفش

شاید به همین دلیل باشد که در نقاط مختلف دنیا دانشمندان به فکر سنجش میزان انتشار اشعه ماورای بنفش افتادند تا به این وسیله ضمن آگاهی بخشیدن به مردم درصدد راهکارهایی برای مهار یا پیشگیری از انتشار بیشتر باشند.

در حال حاضر و در بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار دستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا دستگاه‌هایی برای سنجش میزان انتشار اشعه ماورای بنفش در شهرها و آبادی‌هایشان نصب شده تا اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه داشته باشند.

ثبت میزان اشعه فرابنفش در مشهد

چندی پیش برای نخستین بار در ایران ۱۰ دستگاه ویژه سنجش میزان اشعه ماورای بنفش در مشهد نصب شد. دستگاه‌هایی که حدود سه سال از راه‌اندازی آن‌ها می‌گذرد و در این مدت اطلاعات قابل تأملی از میزان انتشار اشعه ماورای بنفش در شهر مشهد بدست آمده که البته بیشتر آن‌ها حکایت از هشدارهای جدی برای ساکنان شهر مشهد در این زمینه دارد.

بی‌شک مقادیر کم‌پرتو فرابنفش برای انسان سودمند است و برای تولید ویتامین D ضروری است و در درمان بیماری‌هایی مانند نرمی استخوان و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تابش فرابنفش ممکن است، اثرات حاد و مزمنی را بر سلامت پوست، چشم و سیستم ایمنی انسان داشته باشد.

اشعه ماورای بنفش و سلامت مشهدی‌ها

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد در خصوص سطح‌بندی میزان انتشار اشعه ماورای بنفش می‌گوید: بر اساس شاخص‌های موجود، میزان اشعه فرابنفش به پنج بخش تقسیم می‌شود که یک تا ۲ آن بی‌خطر، ۳ تا ۵ کم‌خطر، ۶ تا ۷ خطر زیاد، ۸ تا ۱۰ خطر بسیار زیاد و ۱۱ به بالا خطر بسیار شدید است. مقدار این شاخص در زمان‌های مختلف روز متفاوت است.

محمد پذیرا در ادامه می‌افزاید: بنا بر تحلیل آمار و ارقام چندساله متأسفانه در ساعات اوج تابش خورشید به خصوص در دوره گرم سال مقادیر این اشعه با عدد نزدیک به ۷ فراتر از حد سلامت قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که به طور میانگین از ساعت ۱۲ الی ۱۴ شدت اشعه به میزان ۶.۵ می‌رسد که برحسب طبقه‌بندی ارائه شده در سطح زیاد قرار می‌گیرد. این میزان حتی در ماه‌های خرداد و تیر عددی فراتر از ۵/۷ را نشان می‌دهد که در محدوده ۸ قرار می‌گیرد و این یعنی میزان انتشار اشعه ماورای بنفش در این ماه‌های سال در مشهد علاوه بر خطر زیادی که دارد تا محدوده خطر بسیار زیاد هم پیشروی می‌کند!

وی اظهار می‌دارد: حداکثر میزان شاخص ثبت شده در شهر مشهد ۸.۷۳ بوده که در محدوده خیلی زیاد قرار می‌گیرد و نشان‌دهنده این است که مردم مشهد باید این موضوع را جدی بگیرند و برای دور ماندن از گزند بیماری‌های خطرناک ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

چگونه از اشعه فرابنفش در امان بمانیم

پذیرا می‌گوید: آسیب‌پذیری انسان از پرتو فرابنفش تحت تأثیر عوامل محیطی کاهش یا افزایش می‌یابد که برای حفظ سلامت شهروندان پیشنهاد می‌شود برای بخش‌های بدون پوشش پوست خود از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده شود. عینک‌های آفتابی با قدرت حذف پرتو فرابنفش مورد استفاده قرار گیرد. از لباس‌ و کلاه‌های تیره‌رنگ استفاده شود تا از گزند مشکلات تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش به میزان قابل توجهی در امان بمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.