همیشه خادم بودن، منتهای آرزوی هر مرید و دلداده‌ اهل بیت(ع) بوده. چه کسی است که نخواهد به قبای خادمی ملبس شود و زائران و میهمانان امام را خوشامد گوید؟ولی چطور ممکن است، خیل میلیونی عاشقان امام هشتم در فضای محدود حرم مطهر رضوی مشغول خدمت شوند؟

هوای زائر «آقا» را داریم

مگر اینکه معنا و مفهوم خدمت و خادمی گسترش پیدا کند و فقط به خدمت در بارگاه منور رضوی محدود نشود؛ یعنی می‌شود هر فرد با هر توان مالی و هر تخصص و حرفه‌، کاری را برای خشنودی امام هشتم انجام دهد و خادم آقا باشد.

مراقبم زائران آقا را نرنجانم

همه اقشار و گروه‌های اجتماعی مخاطب پویش «همه خادم الرضاییم» هستند. خادمان حرم مطهر رضوی هم برای ترویج این شعار و خدمت، در نخستین گام این پرچم را بین کسبه و بازاریان اطراف حرم توزیع کردند تا همسایگان آقا را به مشارکت در این خدمت دعوت کنند. حالا بسیاری از این مغازه‌ها به پرچم سیاه «همه خادم‌الرضاییم» مزین شده و مفهوم خادمی هم بیشتر از پیش توسعه پیدا کرده است. با تعدادی از این بازاریان اطراف حرم همکلام شده‌ایم.

نخستین مقصدمان، یک لباس‌فروشی است؛ درست روبه‌روی ورودی حرم مطهر رضوی و پرچم پویش همه خادم‌الرضاییم در ورودی مغازه‌ نصب شده است. صاحب فروشگاه از آداب حضور در محضر امام معصوم برایمان می‌گوید: هر روز صبح رو به گنبد و گلدسته مطهر آقا دست به سینه سلام می‌دهیم و عرض ادب می‌کنیم، بعد کرکره مغازه‌ را بالا می‌کشیم، به این امید که از این وجود مقدس، رزق و روزی‌ ما برکت بگیرد.

هر روز مراقبم، کاری نکنم زائر امام هشتم از من رنجیده خاطر شود و یا امام رفتارم را نپسندند، چون رضای خدا در گرو رضایت ایشان است.وقتی هدف پویش «همه خادم‌الرضاییم» را برایش توضیح می‌دهیم و می‌پرسیم که چطور رسم همسایگی را به سهم خود ادا می‌کند، جواب می‌دهد: تکریم زائر و مجاور حضرت رضا(ع) بهترین کاری است که کاسبان مشهدی می‌توانند انجام دهند. خودم وقتی می‌بینم زائری توان مالی چندانی برای یک خرید مناسب ندارد، تا جایی که بتوانم با آن‌ها راه می‌آیم و کرامتشان را هم حفظ می‌کنم.وارد یک آژانس مسافرتی می‏شویم. مسئول دفتر، بیرق پویش را نزدیک پرچم کشورمان جانمایی کرده است؛ دو پرچمی که مایه عزت و افتخار ملت ایران است. آرزویش این است که بتواند زیر سایه حضرت رضا(ع)، سهمی در این خدمت داشته باشد و با تلاش همکارانش میزبان خوبی برای زائران حضرت رضا(ع) باشند.

خوش‌خلقی، مدارا و انصاف

به سراغ یکی دیگر از کاسبان اطراف حرم می‌رویم. از او هم می‌پرسیم که چگونه حق خادمی و مجاورت امام رئوف را به جا می‌آورد، جواب می‌دهد: همین چند دقیقه پیش، دو زائر وارد مغازه شدند و ۲۰ جفت کفش پوشیدند و دست آخر هم رفتند ولی من ذره‌ای اخم به ابرو نیاوردم. همیشه می‌گویم که مدارا و انصاف، دو شرط موفقیت و

وسعت رزق یک کاسب هستند و در حد توانم به آن عمل می‌کنم. زائران آقا هم جای خود دارند و سعی می‌کنم همیشه با آن‌ها خوش‌برخورد باشم.گوشه‌ای از مراکز خرید پیرامون حرم، یکی از فروشندگان لوازم خانگی هم ‎ بیرق پویش را آویزان کرده است و می‌گوید: با افتخار آن را بهترین جای مغازه‌ام نصب کرده‌ام.آقای مرتضوی درباره شعار و پویش «همه خادم‌الرضاییم»، می‌گوید: در مواجهه با مشتریان تا حد امکان مدارا و مراعات را سرلوحه کارم کرده‌ام تا پیرو عملی رفتار امام رضا(ع) باشم. من هم یک آدم هستم و ممکن است گاهی خسته و عصبانی شوم، اما همیشه سعی می‌کنم با زائران آقا تندخویی نکنم. حتی گاهی مشتریان ما که اکثراً زائر هستند، ظرفی را شکسته‌اند اما گله‌ای نکرده‌ام. 

حال خوب

یکی از بیرق‌های متبرک هم سهم یک انگشترفروشی شده. فروشنده می‌گوید: تلاش می‌کنم کمترین سود را در نظر بگیرم. به جز مسائل اقتصادی هم هر کمکی که زائر بخواهد کوتاهی نمی‌کنم. گاهی با راهنمایی کردن، گاهی با کمک برای پیدا کردن محل استراحت، بعضی وقت‌ها هم در حد وسعم از آن‌ها دست‌گیری می‌کنم. از تکرار پرسش‌های آن‌ها هم خسته نمی‌شوم و با روی خوش جوابشان را می‌دهم.

از جمله فروشگاه‌های پرتعداد اطراف حرم، واحدهای صنفی لباس‌فروشی است.

از جوانی که در یکی از همین مغازه‌ها مشغول صحبت با مشتری است می‌پرسم آیا روش کار و کسب و درآمدش با کاسبی که در شهرهای دیگر مشغول است، فرق می‌کند؟ او می‌گوید: قطعاً فرق می‌کند، من هر روز با سلام به آقا کارم را شروع می‌کنم و آخر وقت هم با همین سلام کارم را تمام می‌کنم. حواسم هست که هوای زائر آقا را داشته باشم و با حال خوب روانه‌اش کنم. ‎

او درباره باور قلبی خودش هم می‌گوید: «تا پیش از آمدن کرونا فکر می‌کردم هر چه دارم از سعی و تلاش خودم دارم ولی در این دو ساله با کم شدن زائران، نه فقط من، همه فهمیدیم که هر چه داریم از وجود پربرکت امام هشتم است».

مسلماً کوچکی و بزرگی خدمت، رتبه و عنوان خادم و... ملاک خادمی نیست و به تعداد عاشقان و مریدان این بارگاه، فرصت خدمت فراهم است؛ هم برای کاسبان و بازاریان اطراف، هم برای من، هم برای شما و... .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.