مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به نام‌گذاری سال، خراسان رضوی یکی از استان‌های شاخص در زمینه تولیدات دامی و صنایع تبدیلی است و سطح قابل توجهی از اشتغال استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه قرار دارد.

دامداری‌های خراسان رضوی با ۳۰درصد ظرفیت اداره می‌شوند!

دکتر جواد اعلمی در جمع خبرنگاران که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد با اشاره به اینکه دامپزشکی به عنوان یک مجموعه تخصصی باید حرکت خود را در مسیر علمی و تخصصی قرار دهد، گفت: حمایت از دامپزشکی باید با تخصیص بودجه باشد ولی وقتی بودجه کافی نداریم مشکلی را هم نمی‌توانیم برطرف کنیم.

وی در خصوص بیماری‌هایی که دام و طیور استان را تهدید می‌کند با اشاره به اینکه دو بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین و طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های سبک وجود دارد که تحت کنترل کامل دامپزشکی قرار دارند، افزود: در بخش طیور آنفلوانزای پرندگان را داریم که به بهترین شکل ممکن کنترل شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از ردپای بیماری جدیدی در بین مرغداران به نام «آنگارا» خبر داد و گفت: دستورالعمل‌های لازم برای پیشگیری از این بیماری به مرغداران داده شده، هرچند این بیماری در اوایل سال مشاهده شد و خوشبختانه جمع‌آوری شده است.

اعلمی در خصوص شایعه خوراندن تریاک به مرغ‌ها با بیان اینکه این شایعه دو سال پیش مطرح و همان موقع هم تکذیب شد، بیان کرد: اینکه چرا هرچند وقت یک‌بار این موضوع مطرح می‌شود نظام دامپزشکی و امور انتظامی و دستگاه قضا به جد پیگیر این موضوع هستند، اما این خبر به هیچ عنوان خبر درستی نیست، چراکه تغذیه طیور در واحدهای مرغداری تحت نظر مسئول فنی بهداشتی است و خوراک این طیور در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

تعارض منافع مسئولان فنی کشتارگاه

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی هم در این نشست در خصوص عملکرد مسئولان فنی بهداشتی که در واحدهای تولیدی کشتارگاهی مشغول به فعالیت هستند، گفت: علت حضور این افراد در واحدهای دامپروری و کشتارگاهی این است که واحدهای دامی از سلامت بهداشتی مناسبی برخوردار باشند.

غلامرضا قنبری با اشاره به اینکه وقتی مسئول فنی بهداشتی واحد کشتارگاهی حقوقش را از کارفرما می‌گیرد در بحث بهداشتی در آن واحد دامی تأثیرگذار نخواهد بود، عنوان کرد: خراسان رضوی در بحث تفکیک و قطع‌رابطه مالی کارفرما و مسئول فنی بهداشتی با اجرای ماده ۱۹ نظام دامپزشکی کشور پیشقدم شده به طوری که طرحی را در مجلس شورای اسلامی در دست اجرا داریم که مسئول فنی بتواند قراردادش را تا حد امکان با نظام دامپزشکی منعقد کند.

وی با بیان اینکه در واحدهای تولیدی خدماتی مسئول فنی بهداشتی نباید دائمی باشد بلکه باید دوره‌ای و گردشی انتخاب شود، بیان کرد: تاکنون کارفرما مسئول فنی را انتخاب می‌کرد اما در حال حاضر با کارگروهی که تشکیل دادیم کارفرما درخواست خود را برای داشتن مسئول فنی ارائه می‌دهد و مسئولان فنی که از دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند درخواست خود را می‌دهند و پس از امتیازگیری به واحدهای دامی معرفی می‌شوند.

وی با انتقاد از اینکه در نظام بودجه سلامت که در مجلس تصویب شد نظام دامپزشکی در کمال تعجب هیچ سهمی ندارد، عنوان کرد: دامداری‌های استان تنها با ۳۰درصد ظرفیت اداره می‌شوند که یکی از دلایل آن عدم بهره‌وری و رعایت نکردن مسائل بهداشتی است.

وی افزود: ما در واحدهای تولیدی مثل مرغداری‌ها تا ۳۰درصد تلفات داریم و به دلیل مسائل بهداشتی توان رقابت با کشورهای همسایه مثل ترکیه را نداریم.

نظارت بر کمتر از نیمی از واحدهای دامی

وی با بیان اینکه نظارت ما در خراسان رضوی به ۵۰درصد در بخش دام‌های صنعتی و غیرصنعتی نمی‌رسد و نظارت مستقیم مقدور نیست، عنوان کرد: در اصلاح ساختار واحدهای تولیدی بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است و دولت باید در این خصوص سرمایه‌گذاری جدی داشته باشد.

کمک مؤمنانه به دامداران

در پایان این نشست مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از اجرای طرح کمک مؤمنانه برای دامداران هشت روستا در ۲۰مهرماه خبر داد و عنوان کرد: در این طرح، کمک به دامداران زیر پوشش کمیته امداد با اقلام و نهاده‌هایی نظیر دارو، واکسن، سموم و در صورت امکان مکمل و خوراک دام به صورت رایگان انجام خواهد شد و در اجرای آن اداره‌کل دامپزشکی استان، نظام دامپزشکی استان، دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال‌شرق به عنوان دستگاه‌های عضو ستاد بزرگداشت روز ملی دامپزشکی، مشارکت خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.