تهیه‌کننده فیلم «خبرنگار» معتقد است برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان یک ضرورت است و باید تقویت شود.

سختیِ تولید «خبرنگار» با گرمی مردم بوشهر جبران شد/ ژانر کودک مهجورترین در سینمای ایران

به گزارش قدس آنلاین، سید علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده فیلم «خبرنگار» که در بخش مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی سی و چهارمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان حضور دارد گفت: فیلم «خبرنگار» با ایده زنده‌یاد اصغر عبداللهی آغاز شد. او طرح اولیه فیلم را برای من فرستاد و در جلسات متعددی که با هم داشتیم طرح را گسترده‌تر کردیم و درنهایت با همکاری ابراهیم فروزش به عنوان کارگردان روند شکل گیری و تولید این کار کلید خورد.

او در پاسخ به این پرسش که در ساخت این فیلم با چه مشکلاتی مواجه بوده است، توضیح داد: وقتی کار تولید فیلم در شهرستان به ویژه شهر مرزی بوشهر با شرایط ویژه جغرافیایی آغاز می‌شود شرایط تولید کاملا متفاوت‌تر از شرایط ساخت فیلم در پایتخت خواهد بود. در این شرایط، هزینه‌ها به علت‌های گوناگونی از جمله حمل و نقل و جابه‌جایی بالا می‌رود حال شما کار روی آب و در لنج در هوای شرجی بوشهر را هم به آن اضافه کنید که کاری طاقت فرساست.

این تهیه کننده با تاکید بر اینکه سختی کار با شیرینی حضور بین مردم منطقه جبران شده است، بیان کرد: در کنار تمامی مشکلات، همکاری مردمان مهمان‌نواز بوشهر این سختی‌ها را به شیرینی تبدیل می‌کرد و باعث پیشرفت کار می‌شد.

تهیه‌کننده سریال «بچه‌های ما» ادامه داد: از آنجایی که ژانر کودک و نوجوان ژانر شریفی است، من از مسئولان فرهنگی درخواست دارم تا هرچه بیشتر در این حوزه چه در ساخت فیلم، سریال، برگزاری جشنواره‌های مختلف، تئاتر و… سرمایه گذاری کنند. متاسفانه مثل گذشته دیگر شاهد فعالیت در این حوزه‌ها نیستیم و گویا این کشور کودک و نوجوانی ندارد که برای آنها تولیداتی انجام پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: جهانیان هنرهای نمایشی ما را با آثار زنده یاد عباس کیارستمی، ابوالفضل جلیلی، غلامرضا رمضانی، پوران درخشنده و … خیلی از کارگردان‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان کار تولید کرده‌اند می‌شناسند اما متاسفانه امروزه این ژانر سینمایی به مهجور ترین ژانر سینمایی کشور تبدیل شده است.

سبط احمدی تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی آثار کودکان و نوجوانان در این سال‌ها فعالیت‌های خود را فقط معطوف به برخی از هنرهای تجسمی و چاپ کتاب کرده است و این نهاد به عنوان متولی آثار فرهنگی و هنری در آموزش و پرورش این کشور با این تعداد دانش‌آموز گویا به خواب فرو رفته است و حتی کمترین توجهی نسبت به عرصه موسیقی و تئاتر برای کودک و نوجوان ندارد.

این نویسنده با بیان اینکه جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان از قدیمی‌ترین جشنواره‌های ایران است، تصریح کرد: در تمام دنیا سعی دارند به هر طریقی جشنواره‌ها را برگزار کنند ولی ما برای برگزاری جشنواره ها دچار اما و اگر می شویم. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان همیشه محل تلاقی اندیشه‌ها، سلایق و دیدگاه‌ها بوده که توانسته است برای مخاطب مفید باشد و به عقیده من برگزاری این جشنواره در این شرایط کار درستی بود. سوال اینجاست اگر این جشنواره را هم تعطیل کنیم دیگر چه چیزی برای بچه هایمان خواهیم داشت!

این سینماگر در پایان از قانون‌گذاران عرصه فرهنگ و هنر انتقاد کرد و گفت: مسئولان ذیربط در این حوزه با فراهم نکردن زیرساخت‌های لازم و سیاست‌های غلط سبب شدن الگوهای نامتعارف غربی برای کودکان و نوجوانان ما شکل بگیرید. اگر امروز ما نتوانیم در مقابل این تهاجم فرهنگی مقابله کنیم سال‌های آینده قادر نخواهیم بود با الگوهای نابهنجار ایجاد شده مقابله کنیم.

در خلاصه داستان «خبرنگار» آمده است: شخصیت اصلی این داستان (سام) نوجوانی بوشهری است که تلاش می‌کند در تابستان مهارتی را بیاموزد و مشغول به کار شود. از آنجایی که او علاقه‌مند به فعالیت در حوزه خبرنگاری است با معرفی پدر به یکی از دوستان وارد دفتر روزنامه‌ای محلی می‌شود و…

در این فیلم بازیگرانی چون حسن پورشیرازی، مائده طهماسبی، مهدی فقیه، مرحوم فرهاد چراغ‌زاده، حسین قفلی و علی صداقت به عنوان بازیگر نوجوان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم سینمایی در شهرستان بوشهر و روستاهای اطراف آن فیلمبرداری شده است.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌شود.

منبع: صبا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.