نرخ بیکاری استان کرمانشاه در چند سال گذشته همچنان در جایگاه‌های نخست کشور قرار داشته و بیشتر خانواده‌های کرمانشاهی با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

زخم کهنه بیکاری بر پیکره استان کرمانشاه/ بارِ وعده‌های‌ بی‌سرانجام "دولت تدبیر" به دوش رئیسی افتاد

به گزارش قدس آنلاین، اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات اساسی اقتصاد هر کشوری است. به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این شاخص‌ در استان کرمانشاه همواره بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته اما در چند سال اخیر افزایش نرخ بیکاری در کرمانشاه و قرار گرفتن این استان در صدر جدول بیش از گذشته محسوس بوده است.

در سال‌های گذشته هرچند وعده‌های بسیاری برای کاهش نرخ بیکاری در استان داده شده اما هر روز به تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار و جوانان در آستانه ورود به بازار کار افزوده می‌شود و علاوه بر این وضعیت نامساعد اقتصادی و تعطیلی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی نیز سبب بیکار شدن تعداد زیادی از شاغلان شده است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ فعالیت اقتصادی که همان نسبت جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار ضربدر ۱۰۰ تعریف می‌شود، نشان می‌دهد که ۴۱.۱ درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال هستند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند و این میزان برای استان کرمانشاه در تابستان سال گذشته ۴۴.۳ درصد بوده که در تابستان امسال به ۴۴.۴ درصد رسیده است.

نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان نسبت به زنان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۷.۲ درصد از جمعیت در سن کار طی تابستان امسال شاغل بوده‌اند و این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

نسبت اشتغال در استان کرمانشاه در تابستان سال گذشته ۳۷.۶ درصد بوده که در تابستان امسال به ۳۸.۲ رسیده است که از این نظر در جایگاه دوازدهم کشور قرار دارد.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۸.۸ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده استو در مراتب بعدی بخش صنعت با ۳۳.۸ و کشاورزی با ۱۷.۴ درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به فصلمشابه سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش و سهم شاغلان در بخش‌های صنعت و خدمات به ترتیب برابر با ۰.۴ درصد و ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند. همچنین نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است و تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در استان کرمانشاه در تابستان سال گذشته ۱۵.۲ درصد بوده که در تابستان امسال به ۱۴ درصد کاهش یافته است و رتبه سوم را در نرخ بیکاری دارد.

در تابستان ۱۴۰۰ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۶ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است و همچنین سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از از کل شاغلان ۲۵.۳ درصد بوده است که این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.