مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی از بهره‌برداری از ۸۵ کارگاه تولیدی با مساحت ۲۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ متر مربع تا پایان سال در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خبر داد.

بهره‌برداری از ۸۵ کارگاه تولیدی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تا پایان سال

به گزارش قدس آنلاین، علی بهرامی‌زاده در نشست خبری که دیشب در هتل امیران واقع در نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: در استان ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی یعنی ۲۹ شهرک صنعتی و ۲۱ ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد و مصوبات قانونی را برای ایجاد ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی را دارا هستیم.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر از این تعداد ۲۶ شهرک و ۱۴ ناحیه فعال هستند» افزود: در حال حاضر واگذاری زمین برای ایجاد صنایع در حال انجام است. از این میان مراحل تملک چهار ناحیه صنعتی انجام شده است و بحث راه‌اندازی آن مطرح است. از این چهار مورد دو  مورد آن در نیشابور قرار دارد. شهرک صنعتی بیزه و زاوه و سرولایت و گرماب از این موارد هستند. پیش بینی می‌کنیم که واگذاری زمین یکی از این ۴ ناحیه  صنعتی یعنی بیزه و زاوه، در پایان سال جاری انجام شود. دو ناحیه صنعتی دیگر نیشابور نیز برای ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ آغاز  به کار خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: در شهرک صنعتی خیام نیز موضوع توسعه در حال پیگیری است. اگر تاییده مربوط به منابع طبیعی را دریافت کنیم،  توسعه شهرک صنعتی خیام را نیز آغاز خواهیم کرد.

بهرامی‌زاده در خصوص تنوع و تعدد شهرک‌ها در شهرستان‌های مختلف عنوان کرد: در همین رابطه مصوباتی به دست ما رسیده است و ما ناگزیر به اجرای آن هستیم. اقداماتی را برای تخصصی شدن شهرک‌های صنعتی بسته به ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای آن در دستور کار قرار داده‌ایم. برای مثال در شهرک صنعتی مشهد یا کلات بحث درودگران و انتقال آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ۸۵ کارگاه تولیدی با مساحت ۲۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ متر مربع ایجاد و واگذاری شده است. پیش‌بینی ما این است که این ۸۵ کارگاه تولیدی تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. واگذاری ۵۱۱ کارگاه تولیدی دیگر در دستور کار قرار دارد که از این تعداد ۴۳ کارگاه مربوط به شهرک صنعتی خیام است. مراحل اخذ مجوز و تاییدیه محیط زیست در خصوص این ۵۱۱ کارگاه در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در خصوص واحدهای صنعتی راکد اظهار کرد: در سال گذشته تعدادی واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده بود. با کمک بسیج سپاه امام رضا پایش واحدهای راکد را با موضوع مسئله محور انجام دادیم.

بهرامی‌زاده مشکل عمده این واحدهای صنعتی راکد را کمبود نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار و حل مشکلات بانکی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۱۰۵ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند و امسال نیز پایش از سه هفته قبل در استان شروع شده است.  

وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان متولی پایش  ۳۰۴ واحد راکد در شهرک‌های صنعتی و۵۲۳ واحد در خارج‌ از شهرک‌های صنعتی است در این زمینه ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم. مرحله بعد این تشکیل جلساتی برای بازگشت این واحدها به چرخه تولید است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در خصوص زیرساخت‌های مخابراتی در نیشابور بیان کرد: به این واسطه یک نامه به کلیه تامین کنندگان اینترنت پرسرعت زده‌ایم و اعلام آمادگی کردیم که ما آماده هستیم  که هرجایی که اپراتورهای مخابراتی نیاز به زمین برای ایجاد دکل مخابراتی دارند، زمین مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.

بهرامی‌زاده در رابطه با تامین برق در ناحیه‌های صنعتی عنوان کرد: در رابطه با تامین برق در برخی از حوزه‌های صنعتی مشکلات حادی داشتیم و نیاز برقی واحدهای تولیدی را نمی‌توانستیم تامین کنیم. از طرفی به عنوان شرکت شهرک‌های صنعتی متولی تامین برق از درب شهرک به داخل شهرک هستیم و هزینه‌هایی که در بیرون شهرک هستند، قانونا امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و به مدل مشارکتی در استان در این زمینه رسیده شده است. در قالب این مدل قرار بر این شد که ۴۰ درصد هزینه‌های انتقال توسط شرکت برق منطقه‌ای استان و ۴۵ درصد را شرکت شهرک‌های صنعتی و ۱۵ درصد از محل تامین اعتبارات استانی توسط سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان نیز تامین شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای در شهرک‌های صنعتی استان که در آن مشکل حاد تامین برق وجود داشت، گفت: در شهرک صنعتی قوچان ۲، شهرک صنعتی مشهد ۵ و شهرک صنعتی کلات، شهرک صنعتی گناباد، ناحیه صنعتی داورزن و ناحیه صنعتی میان جلگه نیشابور مواردی بودند که مشکلات حاد برق در استان داشتند. این تفاهم نامه‌ها ابلاغ شده است و شرکت برق منطقه‌ای استان نسبت به انتخاب پیمانکار و اجرای طرح اقدام خواهد کرد.

بهرامی‌زاده در رابطه با تامین آب برای صنایع آب‌بند گفت: با تشکیل جلساتی با اهالی منطقه به یک مدل تواقفی برای تامین آب شهرک صنعتی خیام رسیده‌ایم. سرمایه‌گذار در این حوزه به ما پیشنهاداتی را ارائه کرد و همکاران در حوزه محیط زیست نیز این مدل را تایید کرده‌اند. این مدل را برای شهرک صنعتی مشهد۵ نیز پیگیری می‌کنیم تا اجرا و راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین زیرساخت‌های آب، برق و گاز و مخابراتی وظیفه خود می‌دانیم که این موارد را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی درخصوص تامین برق به صورت نیروگاه‌های خورشیدی عنوان کرد: مدل توافقی بین وزارت صمت و وزارت نیرو در روز گذشته به امضاء مدیران محترم رسیده است. در حوزه تامین برق با مشارکت بخش خصوصی و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی، حرکتی را با انجمن مدیران صنایع استان و شرکت‌های توانمند در حوزه تامین برق در استان و با برگزاری جلساتی، آغاز کردیم تا  طرح پیشنهادی را توسط یک شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه فردوسی پیاده سازی کنیم و بعد از اینکه این طرح به تایید رسید، در کل شهرک‌های کشور این مدل و طرح مشارکت بخش خصوصی در تامین زیرساخت‌های انرژی به نتیجه برسانیم.

بهرامی‌زاده در رابطه با فعالیت ماینرها و رمزارزها خاطرنشان کرد: اگر فعالیتی در این زمینه وجود دارد، غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود. برای ادامه فعالیت‌های رمزارزها و ماینرهای دارای مجوز، دستورالعملی از مرکز ابلاغ نشده است و تا ابلاغ این دستورالعمل اجازه فعالیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود ندارد. هرگونه فعالیت در نواحی و شهرک‌های صنعتی تخلف است وبرخورد قانونی صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.