رئیس دیوان محاسبات کل کشور درباره موضوع یارانه پنهان در گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ نکاتی را بیان کرد.

حدود یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کل کشور در نشست خبری خود با بیان اینکه امروز بخشی از ارقام خاص گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ در نشست غیرعلنی و بخش دیگر گزارش در جلسه علنی ارائه شد، گفت: زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه حدود چهار ماه نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد و به مجلس تقدیم شد.

وی ادامه داد: برای کاهش زمان ارائه گزارش باید تقویم زمانی با تغییراتی مواجه می شد که جای تشکر دارد. اما رسیدگی به تبصره های بودجه صدها ساعت زمان برد.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: رئیس جمهور دیروز بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد و الان تفریغ بودجه در اختیار دولت و همزمان در اختیار مجلس است. قوه مقننه می تواند با چشمانی باز و نگاه واقع بینانه تر بودجه سال بعد را تدوین کند. همچنین اگر لازم باشد احکام را لغو، اصلاح و بررسی کند که این اتفاق شرایط بهتری را برای اصلاح ساختار بودجه کشور به وجود می آورد.

بذرپاش گفت: برای اصلاح واقعی ساختار بودجه، باید بررسی کرد که در این سال‌ها چه اتفاقی برای قانون بودجه افتاده است. دیوان محاسبات همزمان امسال به بودجه ۱۴۰۰ نیز رسیدگی می‌کند و در دو گزارش سه ماهه و یک گزارش شش ماهه گزارش تفریغ را تدوین و تقدیم خواهد کرد. پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱، گزارش دقیق اجرای احکام بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس می‌دهیم. یعنی هم تفریغ بودجه ۹۹ و هم تقریبا رسیدگی کامل به عملکرد شش ماهه بودجه ۱۴۰۰ را نیز در اختیار قوه مقننه قرار خواهیم داد.

وی توضیح داد: موضوع یارانه پنهان در گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفته که اگرچه همیشه به آن اشاره می‌کنند، اما مغفول واقع می‌شود. اطلاع از میزان یارانه پنهان در کشور به برنامه‌ریزی‌های آینده کمک خواهد کرد.

بذرپاش افزود: بالغ بر یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان کشور اعم از گاز، کالاهای اساسی و سایر موارد در کشور وجود دارد. بخش اعظم آن یعنی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان به گاز باز می‌گردد که شامل هدر رفت آب در شبکه یا مصرف ، سوختن و... است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور اضافه کرد: این میزان یارانه یعنی حدود دو برابر منابع عمومی کشور در سال ۹۹ و ۴۵ درصد نقدینگی کشور در همان سال؛ ما با چنین عدد بزرگی مواجه هستیم. وقتی ناترازی در منابع و مصارف وجود دارد، یعنی در جایی هدررفت به وجود آمده است. دستگاه های مجری باید نسبت به این مسئله جهت اصلاح ساختار بودجه توجه کنند.

وی اظهار کرد: در چهار سال قانون برنامه ششم توسعه یعنی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ هدررفت در بخش آب ۷ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان، در بخش برق ۹ هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان، هدررفت در گاز شبکه سال ۹۹، ۶۸ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان، هدررفت کل گاز شبکه ۱۲۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان البته در ۴ سال قانون برنامه بوده است. در سال ۹۹ هدر رفت گاز همراه که می سوزد، با نرخ محاسبه اما ۸۶ هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان بوده است. این عددها نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی جدی برای هدر رفت در بخش‌های بیان شده نداریم.

بذرپاش با بیان اینکه تراز عملیاتی ما در سال ۹۹ منفی بوده است، توضیح داد: تراز عملیاتی ما منفی ۱۸۳ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان و تراز سرمایه ای ما هم منفی ۳۸ هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان بوده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: تراز مالی ما بخشی از ناترازی ها را جبران کرد که مثبت ۲۲۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است. این تراز مالی تقریباً همان اوراق فروخته شده است. در بودجه ۱۴۰۱ هم پیشنهادهای ارائه دادیم و یکی از پیشنهادها این بود که با فروش اوراق نمی‌توان هزینه‌های جاری کشور را پوشش داد و در نتیجه باید به ذخائر معدنی توجه کرد.

وی افزود: ذخایر معدنی شناسایی شده ما تا امروز بالغ بر ۵۲ و نیم میلیارد تن است. اکتشاف ما نیز حدود ۵۰۰ و ۱۱ میلیون تن است، یعنی کمتر از یک درصد ذخایر شناسایی شده اکتشاف انجام شده است. سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ما کمتر از یک درصد است. به راحتی می‌تواند این عدد افزایش پیدا کند و ناترازی ها جبران شود و از سهم اوراق کم شود.

بذرپاش اظهار کرد: ۱۰۱ درصد در سال ۹۹ از سهم مالیات محقق شده و در ارزیابی ۶ ماهه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی تقریبا مطابق برنامه محقق شده است. درباره بسیاری از پایه های مالیاتی که مجلس مصوب می کند در سازمان مالیاتی باید اهتمام بیش از پیش باشد. مانند دریافت مالیات از خانه‌های خودروهای گران قیمت که به دلیل مصوب نشدن آیین‌نامه اجرایی نشده است و البته روزهای گذشته یکی از آیین نامه ها ابلاغ شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: رشد نقدینگی ما از ۴۵ سال قبل به این سمت حدوداً به صورت متوسط سالی ۲۵ درصد بوده و ارتباطی به چهار سال گذشته ندارد. دولت ها هم معمولا برای کسری تراز از منابع بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی استفاده می کنند و یا با ابلاغ تسهیلات تکلیفی به بانک ها دست به جبران می زنند.

وی بیان کرد: اگر حواسمان به صندوق توسعه ملی نباشد، به صندوق ذخیره ارزی گذشته تبدیل خواهد شد. اگر ما برنامه جدا می‌رفتیم در سال ۱۴۰۰ باید ۳۸ درصد از فروش نفت و میعانات به صندوق توسعه می‌رفت، اما امروز در حدود ۲۰ درصد قرار داریم به دلیل کاهش فروش نفت عدد زیادی نمی‌شود.

بذرپاش تصریح کرد: ما باید در حوزه بودجه شرکت‌ها اصلاح ساختاری انجام دهیم و در پیشنهادهای سال گذشته خودمان هم به مجلس بیان کردیم بسیاری از فلسفه وجودی شرکت ها تغییر کرده است. سازمان هایی مانند صدا و سیما یا کانون پرورش فکری امروز به عنوان شرکت دولتی اداره می‌شوند، اما حتماً باید تغییر کند. در نتیجه باید به واگذاری آن ها اهتمام ورزید.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: حدود ۳۰۰ شرکت دولتی در پیوست بودجه می آید که می تواند به نصف تقلیل پیدا کند. خواسته اصلی دیگر ما از مجلس این بود که بودجه شرکت های عمومی ذیل صندوق های بازنشستگی یا بانک ها است و بودجه شهرداری ها، به دلیل دریافت بودجه هایی چون بودجه خدماتی، در قالب پیوست تقدیم مجلس شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر روند رسیدگی این دیوان به تخلفات آب و فاضلاب خوزستان بر اساس اظهارات معاون اقتصادی و زیربنایی این دیوان گفت: ابتدای حضورم در دیوان محاسبات چند تحقیق و تفحص انجام شد که یکی از آنها موضوع واگذاری کشت و صنعت مغان بود و به بیت‌المال بازگشت. همچنین ماجرای نیشکر هفت تپه هم به سرانجام رسید و با تصمیم چند روز قبل دولت ان شاءالله اوضاع بهبود خواهد یافت.

بذرپاش اضافه کرد: تحقیق و تفحص دیگر مربوط به آب و فاضلاب خوزستان بود که از مشکلات اصلی مردم این استان به شمار می‌رود. برای این موضوع و البته شهر اهواز هم از صندوق توسعه ملی و هم از بودجه‌ای منابع قابل توجهی اختصاص داده شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: انحراف های جدی در نتیجه تحقیق و تفحص ما به دست آمد. اجازه دهید تمام موارد تخلف را که بالغ بر ۴۰ مورد بوده، مورد رسیدگی قرار دهیم. فکر می کنم تا پایان سال گزارش نهایی آن را تقدیم مردم کنیم. حسابرسان ما با تشخیص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انحراف، آن را به دادسرای دیوان ارجاع دادند. در نتیجه باید تمامی تخلفات بررسی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.