معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی گفت: متاسفانه در سه سال گذشته بودجه زیارت به استان خراسان رضوی تعلق پیدا نکرده است.

خراسان همچنان محروم از بودجه زیارت

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق براتی  با بیان اینکه در قانون بودجه سال جاری نیز بودجه‌ای برای زیارت استان خراسان رضوی در نظر گرفته نشده، اظهار کرد: امیدواریم برای سال ۱۴۰۱ ردیف بودجه زیارت برقرار شود.

وی تصریح کرد: هرچند با توجه به شرایطی که دولت داشت، در ردیف بودجه زیارت امسال اعتباری پیش‌بینی نشده اما تلاش می‌کنیم برای سال آینده ردیف بودجه احیا شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی عنوان کرد: اگر چه طی سه سال بودجه‌ای برای زیارت استان نداشتیم اما توانستیم از اعتبارات دستگاه‌های استان که حوزه کاری آن‌ مرتبط با زیارت بود، در حوزه‌های زیربنایی اعتبارات خوبی جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه زیربناهای لازم برای تسهیل زیارت زائران در استان فراهم است، اولویت اول استان خراسان رضوی را زیارت دانست و گفت: اگر چه در اوایل سال ۹۹ که بیماری کرونا شدت بسیاری گرفت، برای حرم مطهر و زیارت محدودیت و ممنوعیت ایجاد شد اما در تمام بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... نیز اثرات خود را نشان داد.

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه‌های نیمه‌تمام بخش زیارت

براتی با بیان اینکه زائر و زیارت نقش اساسی در تمام بخش‌ها دارد، به وضعیت پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در بخش زیارت اشاره کرد و گفت: ۳۴ پروژه نیمه‌تمام در بخش زیارت داشتیم که طی دو سال گذشته از طریق اعتبارات استانی و دستگاه‌هایی که مرتبط با این بخش بودند اکثر آن‌ها به سرانجام رسیدند و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ویروس کرونا را مهم‌ترین مشکل فعلی زیارت در سطح خراسان رضوی دانست و افزود: امیدواریم با از بین رفتن این ویروس منحوس مانند سال ۹۸ که یک کارنامه با افتخار و خوب در زیارت داشتیم و تعداد کثیری از مشتاقان اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) به بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) مشرف شدند، عملکردی مثبت داشته باشیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ توفیق خدمتگزاری به بیش از ۳۲ میلیون زائر ایرانی و چهار میلیون زائر غیر ایرانی را داشتیم که امیدواریم با افزایش سطح واکسیناسیون و از بین رفتن کرونا، مجددا در خدمت زائران باشیم.

وی در خصوص وضعیت اسکان ارزان قیمت در مشهد گفت: خوشبختانه به موضوع زائرسراهای ارزان قیمت ورود جدی داشته‌ایم. ویروس کرونا نیز برای ساخت‌وساز این زائرسراها فرصت خوبی بود و روند کار تاکنون به خوبی پیش رفته است.

براتی تصریح کرد: در حال حاضر از نظر اسکان و سایر تسهیلاتی که زائران نیاز دارند، مشکلی در استان وجود ندارد. با توجه به اینکه تا رسیدن به ظرفیت ایده‌آل ۳۰ هزار تخت فاصله داریم، اما در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز زائران در مشهد هستیم.  

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی در خصوص وضعیت آزادراه مشهد، نجف و مکه گفت: اگرچه این پروژه در حوزه وزارت راه و شهرسازی است اما برای تسهیل امر زیارت عتبات عالیات، مشهدالرضا و مکه مکرمه نیاز است.

براتی یادآور شد: این پروژه جزو پروژه‌های کلان کشور بوده و داشتن توجیه اقتصادی و تأمین اعتبارات آن در سطح وزارتخانه و دولت بررسی، پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.