فصل جدید رقابت‌های باشگاهی والیبال در قاره سبز در حالی آغاز شد که والیبال ایران با داشتن ۲۶ بازیکن در تیم‌های اروپایی رکورد جدیدی را ثبت کرد.

از ترکیه تا فنلاد با لژیونرهای ایرانی/ مردان والیبال ایران در جهان ۲۰ شدند

به گزارش قدس آنلاین، شاید کلمه لژیونر تا چند سال قبل فقط به فوتبالیست‌هایی خلاصه می‌شد که به لیگ‌های اروپایی و یا کشورهای عربی ترانسفر می‌شدند و برای باشگاه‌های خارجی بازی می‌کردند. اما شاید کسی فکرش را نمی‌کرد در سال پایانی قرن چهاردهم به جایی برسیم که حتی برای رسیدن به یک عدد برای اعلام تعداد دقیق لژیونرهای ایران در رشته‌هایی به جز فوتبال کار سختی داشته باشیم. اتفاقی که امروز برای والیبال پس از درخشش چشمگیر در عرصه آسیایی و جهانی رخ داده است و اینک تعداد قابل توجهی از بازیکنان ایرانی در تیم‌های خارجی توپ می‌زنند.

ماجرا از جایی شنیدنی‌تر می‌شود که نام دختران ایرانی نیز به لیست لژیونرهای رشته والیبال وارد می‌شود. دخترانی که با شرط حجاب در لیگ‌های سطح اول اروپا پا به زمین می‌گذارند. زینب گیوه و مائده برهانی به نوعی به عنوان اولین دختران لژیونر والیبال ایران به لیگ‌های بلغارستان و ترکیه پیوستند تا قدرت و توانایی دختران ایرانی را به رخ دنیا بکشند.

حضور والیبال ایران در مسابقات جهانی و قاره‌ای و قرار گرقتن روی سکو به عنوان فاکتوری مهم موجبات بیشتر دیده شدن بازیکنان را فراهم می‌کند. ستاره‌هایی که در ترکیب تیم‌های ملی هنرنمایی می‌کنند هرگز از نگاه تیزبین تیم‌ها و کارشناسان بین‌المللی دور نمی‌مانند و به سرعت با پیشنهادات جذاب راهی کشورهای خارجی می‌شوند.

بین‌المللی در کمیسیون‌های فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا و با رایزنی‌های متعدد جاده والیبال ایران را به آن سوی مرزها هموار کرده است. نگاه کلان و استراتژیک مدیریت فدراسیون والیبال بر حمایت از بازیکنان باعث شد که رشد والیبالیست‌های ایران در داخل کشور یا تیم ملی محدود نشود و با بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی به رشد و توسعه والیبال ایران هر روز کمک بیشتر شود.

با نگاهی به فهرست لژیونرهای والیبال نکته‌ای که بیشتر به چشم می‌آید آن است که در چند سال گذشته اطلاق عنوان لژیونر بیشتر متمرکز بر ستاره‌هایی همچون سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، مجتبی میرزاجانپور و… بود، اما امروز بسیاری از بازیکنان ایرانی شانس حضور در لیگ‌های خارجی را دارند.

در حال حاضر ۶ والیبالیست دختر ایرانی در لیگ‌های پرتغال، اسپانیا، اسلوونی و ترکیه توپ می‌زنند که پرتغال از حضور این دختران بیشترین سهم را داراست.

مهتاب رحمانی و مونا دریس محمودی در باشگاه بواویستا پرتغال، نگین شیرتری در داس آویس پرتغال، مینا روستا در باشگاه اکستریمادورا باداجز اسپانیا، سودابه باقرپور گوریسای اسلوونی و مائده برهانی در باشگاه نمونه گنچلیک ترکیه؛ دخترانی هستند که چهره والیبال زنان را بین‌المللی کرده‌اند.

در بخش مردان نیز در حال حاضر ۲۰ ایرانی در لیگ‌های خارجی فعالیت دارند که باز هم پرتغال و البته ترکیه مقصد مورد علاقه والیبالیست‌های ایرانی بوده‌اند. از جمله ایرانی‌های شاغل در لیگ‌های خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جواد کریمی – گرین یارد ماسیک – بلژیک

علی شهبازی – اکستریمادورا باداجز – اسپانیا

میثم صالحی – اولشتین – لهستان

میلاد عبادی‌پور – اسکرا بلخاتوف – لهستان

علیرضا ابلوچ – میلاس – ترکیه

امیرحسین خانی – آلتکما – ترکیه

سیدمحمد موسوی – فنرباغچه – ترکیه

عظیم صالح‌زاده – اکستریمادورا باداجز – اسپانیا

علی فضلی – رایسیون لویمو – فنلاند

طیب عینی – رایسیون لویمو – فنلاند

مرتضی شریفی – اسپورت توتو – ترکیه

امیرحسین توخته – اس پی دی رادنیچکی – صربستان

پندار مومنی – تاکوو – صربستان

احسان احمدی – باشگاه ورزشی داسکالداس – پرتغال

محمدرضا بیک – باشگاه ورزشی داسکالداس – پرتغال

امیرعباس مرادی – اسپورتینگ کلاب – پرتغال

بهزاد کهنمونی – نیکسار بلدیه – ترکیه

آرمان کریمی – لیوبلیانا والی – اسلوونی

آکو کریمی – لیوبلیانا والی – اسلوونی

علی طبری – اکستریمادورا باداجز – اسپانیا

لازم به ذکر است اسامی ذکر شده ایرانی‌های شاغل در لیگ‌های اروپایی هستند که ای تی سی آن‌ها تا به امروز در فدراسیون جهانی والیبال ثبت شده و امکان اضافه شدن بازیکنان دیگری به این لیست در روز های آینده وجود دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.