مراسم تشییع شهدای روز پنجشنبه در بیروت نیز به درگیری مسلحانه انجامید.رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در این مراسم گفت: کشته شدن در راه خدا ما را نمی‌ترساند بلکه برای ما افتخار است، هر قطره خون هر یک از شهدای ما که بر زمین می‌ریزد، قدرت و عزم ما را افزایش می‌دهد. آنچه رخ داد اعتراض مسالمت‌آمیز علیه بی‌عدالتی بود که به نام قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

فتنه قضایی فالانژها

شیخ هاشم صفی‌الدین یادآور شد: این تجمع می‌توانست بدون خشونت به پایان برسد و پیام خود را به صورت مسالمت‌آمیز برساند، اما برای فتنه در این تجمع از پیش برنامه‌ریزی شده بود. ما با جنایتی عمدی روبه‌رو هستیم و حزب القوات اللبنانیه عمداً آن را انجام داد. وی تأکید کرد: به حامی این حوادث در سطح منطقه و بین‌الملل می‌گوییم هرگز به اهدافشان [جنگ داخلی] در لبنان نخواهند رسید، حزب‌الله و امل به وظایف خود عمل می‌کنند اما همه مسئولان باید مسئولیت‌پذیر باشند و ما از خون شهدایمان نخواهیم گذشت.

رئیس جمهور لبنان نیز در واکنش به حوادث بیروت گفت: استفاده مجدد از سلاح قابل پذیرش نیست و حکومت، آزادی بیان را تضمین خواهد کرد. میشل عون افزود: لبنان دیگر تاب تحمل مشکلات خیابانی را ندارد و حل این مشکلات در نهادهای دولتی به‌ویژه هیئت دولت صورت خواهد گرفت. عون با تأکید بر اینکه قانون اساسی تنها راه حل این مشکل است، نه تهدید، خاطرنشان کرد: «رخدادهای امروز از نظر امنیتی و قضایی، پیگیری خواهد شد و تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات، بیدار خواهم ماند».

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان هم مردم را به آرامش دعوت کرد و خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت مرکزی این کشور شد. در همین حال، ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تظاهرات‌کنندگان حین حرکت به سوی کاخ دادگستری هدف حمله قرار گرفته‌اند.

سیاسی عمل کردن بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت صدای بسیاری را در لبنان درآورده و معترضان می‌گویند وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص است. گفتنی است بیطار مورد حمایت علنی کنگره آمریکا بوده است.

رد پای حزب نزدیک به آمریکا و سعودی

در پی تیراندازی در بیروت، جنبش‌های حزب‌الله و امل در بیانیه‌ای مشترک همه را به آرامش و کشیده نشدن به فتنه فراخواندند. حزب‌الله و امل تأکید کردند: تک‌تیراندازان از روی پشت‌بام، شرکت‌کنندگان در این تجمع را هدف گرفتند و پس از آن صدای تیراندازی شنیده شد که در پی آن چندین نفر شهید و زخمی شدند. در این بیانیه تأکید شده تیراندازی به سمت سرهای تظاهرات‌کنندگان بوده است. این دو جنبش در بیانیه دیگری عاملان این جنایت را وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» اعلام کردند. در این بیانیه آمده است: «گروه‌هایی وابسته به حزب مسیحی القوات اللبنانیه (به ریاست سمیر جعجع) عامل تعرض مسلحانه علیه اعتراض مسالمت‌آمیز بوده‌اند. این گروه‌ها در محله‌های مجاور و بر بام ساختمان‌ها مستقر شدند و تیراندازی مستقیم را آغاز کردند». در ادامه این بیانیه تأکید شده:‌ «گروه‌های حزب القوات عامدانه کشتار به راه انداختند و در نتیجه، این تعداد افراد شهید و مجروح شدند. تحریک‌کنندگان، این عملیات عامدانه را از اتاق‌های سیاه مدیریت کردند. آن‌ها باید محاکمه شوند و اشد مجازات‌ علیه آن‌ها اعمال شود».

نکته جالب توجه این است این تیراندازی از سوی عاملان یکی از احزاب غرب‌گرا به تجمع اعتراضی به دخالت‌های آمریکا درست روزی انجام شد که معاون وزیر خارجه ایالات متحده در بیروت حاضر بوده و با رئیس جمهور لبنان دیدار کرده است. در دیدار ویکتوریا نولاند، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا با میشل عون، دورتی شیا سفیر دسیسه‌گر این کشور هم حضور داشته است. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حوادث بیروت اتهامات علیه جنبش حزب‌الله لبنان را تکرار کرد. «ند پرایس» در ادامه با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه حزب‌الله لبنان گفت: «ما همواره به‌روشنی گفته‌ایم فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله امنیت، ثبات و حق حاکمیت لبنان را تضعیف می‌کند». این در حالی است که عاملان تیراندازی، متعلق به حزب القوات اللبنانیه وابسته به آمریکا بوده‌اند.

جنایت در بیروت؛ حربه آمریکا برای ضربه به مقاومت

در همین راستا، یک پایگاه لبنانی به استانداردهای دوگانه مزدوران آمریکا در لبنان پرداخت و تأکید کرد: حوادث بیروت، فتنه آمریکایی دیگری برای ضربه زدن به مقاومت است. پایگاه خبری «العهد» نوشت: در لبنان یک گروه سیاسی و رسانه‌ای وجود دارد که به هر طرفی که آمریکا حرکت کرد، حرکت می‌کند؛ افرادی که می‌توان آنان را «بردگان» آمریکا در لبنان قلمداد کرد و در این راستا، هیچ اهمیتی به قانون نمی‌دهند.

 ضربه زدن به مقاومت، آرزوی چندین ساله آمریکاست که از فتنه سال ۲۰۰۵ تا به امروز در پی آن بوده، ولی هر بار مفتضحانه شکست خورده است. واشنگتن امروز نیز با عَلم کردن بیطار به عنوان یک مهره، قانون را به بازی گرفته و تجاوزهای زیادی را مرتکب شده است، ولی هیچ کس نیز جرئت نمی‌کند بیطار را برکنار کند؛ شخصی که حضورش تهدیدی برای صلح داخلی در لبنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.