به مناسبت بیست و ششم مهرماه، «روز تربیت بدنی و ورزش» و آغاز هفته تربیت بدنی، به سراغ مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی رفتیم. «علیرضا تاج‌فیروز» در فضایی صمیمی پاسخگوی پرسشهایمان بود. در ادامه برش‌هایی از گپ و گفت ما با وی را می‌خوانید.

تربیت جسم و روح برای‌خدمت‌رسانی

اصلاً چه ضرورتی داشت آستان قدس رضوی به مقوله ورزش و تربیت بدنی ورود پیدا کند؟

ورزش از نگاه آستان قدس رضوی یک حرکت ارزشی و توجه به فطرت پاک انسانی برای داشتن یک روح و جسم سالم است. در همین راستا تربیت بدنی آستان قدس رضوی با هدف ارتقای ورزش همگانی به منظور ایجاد سلامتی و نشاط در آحاد مردم، تعمیم ورزش در میان عموم مردم و کارکنان این نهاد مقدس، برنامه‌ریزی و هدایت امور اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و غنی‌سازی آن و گسترش فضاهای فرهنگی و ورزشی به منظور ارتقای سرانه ورزشی مجاوران بارگاه مطهر رضوی احداث و به بهره‌برداری رسید. از طرف دیگر مطابق سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «امر به ورزش، امر به خوبی‌ها و معروف است» و انتظاری که ایشان از جوانان در سه زمینه «تحصیل، تهذیب و ورزش» دارند نیز اهمیت توجه و ورود آستان قدس رضوی به مقوله ورزش و تربیت بدنی را روشن‌تر بیان می‌کند.

البته ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه توجه به سلامت و تندرستی افراد جامعه تنها هدف نهایی تأســیس مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس به عنوان نخستین موقوفه ورزشی جهان اسلام نیست، بلکه با توجه به انتساب این مؤسسه به تشکیلات بارگاه مطهر حضرت اباالحسن الرضا(ع)، پیگیری طرح جامع تحول ورزش رضوی، اشاعه فرهنگ ناب رضوی، تربیت نوجوانان و جوانان ورزشکار متخلق به اخلاق اسلامی، افزایش سرانه ورزش، ترویج ورزش همگانی، نگاه انقلابی و جهادی به گســترش ورزش در دورترین نقاط ایران از مســیر کانون‌های خادمیاری و خدمت رضوی، توجه به محرومیت‌زدایی و توسعه زیرساخت‌های مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد، ارائه خدمت به همه اقشار مانند کارکنان و خدام آستان قدس رضوی، زائران و بانوان، کشف و پرورش استعدادها برای درخشش در میدان‌های ملی و بین‌المللی و... از جمله موضوعاتی است که در فعالیت‌ها و اقدام‌های این مؤسسه همواره مورد توجه قرار داشته است.

در حال حاضر برای تحقق این اهداف و موضوعاتی که مطرح کردید، چه برنامه‌هایی دارید؟

 یکی از موضوعاتی که در شورای مدیران بنیاد کرامت رضوی به آن تأکید شده، سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی به عنوان سند بالادستی است که بودجه سال ۱۴۰۰، برنامه‌ها و... براساس این سند بالادستی تنظیم شده و ما مکلف شدیم در سال ۱۴۰۱ نیز این رویه را ادامه دهیم.

بر اساس این سند، اولویت‌هایی برای این مؤسسه تعیین شده که اولویت نخست؛ ورزش کارکنان و خانواده بزرگ رضوی (شامل خدام، کارکنان و خانواده آنان)، اولویت دوم؛ رسیدگی و حضور در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد و مناطق موقوفه‌دار و اولویت سوم؛ اثرگذاری فرهنگی و اشاعه فرهنگ رضوی در ورزش کشور است. بر همین اساس و در سال گذشته یکسری تفاهم‌نامه‌هایی با فدراسیون‌های مختلف ورزشی، وزارت ورزش و جوانان، بسیج ورزشکاران، مدیریت سلامت و ورزش حوزه‌های علمیه کشور و... منعقد کردیم. برای پیاده‌سازی همین سه اولویت در ۳۱ استان کشور، کانون‌های تخصصی خدمت ورزش رضوی با کمک خادمیاران استانی در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف ورزشی خدماتی را ارائه می‌کنند.

از طرف دیگر برنامه سال ۱۴۰۰ این مؤسسه تنظیم شده و به کانون‌های خدمت رضوی (در زمینه خادمیاران ورزشی و عرصه خدمت ورزشی) ابلاغ شده است. این کانون‌ها به کمک هیئت‌های ورزشی در قالب همان تفاهم‌نامه‌هایی که بیان شد، برنامه‌ها و مسابقات ورزشی برای ایجاد نشاط و شور اجتماعی در بین آحاد مردم به خصوص مناطق کم‌برخوردار شهرها و استان‌ها را اجرا می‌کنند. در همین راستا و در راستای تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رونق ورزش‌ها و بازی‌های بومی‌محلی کشور، در آینده نزدیک یکسری مسابقات ورزشی در حاشیه شهر مشهد و در استان خراسان رضوی در ۹ رشته ورزشی مانند: ورزش‌های بومی محلی و سنتی، دوومیدانی (در سه رشته دوی سرعت صدمتر، پرتاب وزنه و پرش طول)، کبدی، هفت سنگ، طناب‌کشی، فوتبال زمین‌های خاکی، والیبال و... به عنوان مناطق آزمایشی برگزار می‌شود و براساس نتایج و تجربه بدست آمده در دیگر استان‌های کشور این موضوع از طریق کانون‌های خدمت رضوی گسترش می‌یابد. در حقیقت با انجام این کار شور و نشاط اجتماعی، استعدادیابی و طبق مذاکره با فدراسیون‌های دوومیدانی و ورزش‌های بومی محلی، شناسایی و معرفی افراد مستعد انجام می‌شود.

هدف بعدی از برگزاری این مسابقات، گسترش و ترویج سبک فرهنگ رضوی است؛ به این معنی که در کنار برگزاری این گونه بازی‌ها، با استفاده از مبلغان ورزشی، ترویج سنت و سیره رضوی هم انجام شود که کار فرهنگی تأثیرگذار روی افراد در کنار بازی و شور و نشاط اجتماعی خواهد بود که تجربه قبلی نشان داده این کار مورد استقبال خانواده‌ها و رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان قرار گرفته است.

از دیگر برنامه‌های مورد نظر، توسعه اماکن ورزشی در مناطق کم‌برخوردار حاشیه شهر مشهد در مجموعه ورزشی شهید رجایی این مؤسسه است که در کنار مجموعه آبی، برنامه‌ریزی برای ساخت زمین‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال نیز در حال انجام است و همچنین در منطقه بولوار توس مشهد (منطقه مهدی‌آباد) علاوه بر بازسازی گود کشتی با چوخه مهدی‌آباد که در حال انجام است، قرار شد زمین‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال هم تا پایان سال جاری در این پروژه‌ها افتتاح و مورد بهره‌برداری اهالی این منطقه قرار گیرد که اهمیت این کار با توجه به جمعیت خانواده‌های ساکن در این مناطق که از این مجموعه‌ها استفاده می‌کنند، واضح و روشن است. همچنین راه‌اندازی چند رشته ورزشی در این مؤسسه مانند: اسکیت (همراه با ساخت پیست ویژه آن)، دوومیدانی، بوکس آماتور، بازی و ورزش کودک، آموزش دروازه‌بانی فوتبال، جوجیتسو (دفاع شخصی) و... در سال جاری نشان از توجه این مؤسسه به گسترش رشته‌های ورزشی دارای مخاطب و اهمیت به ذائقه و سلیقه ورزشی مخاطبان دارد.

در کنار تلاش مدیران و کارکنان این مؤسسه، انتساب این مجموعه به تشکیلات بارگاه مطهر رضوی چه تأثیری در فعالیت‌های آن دارد؟

این مجموعه با الطاف خداوند و عنایت‌های امام هشتم(ع) در سال جاری از ظرفیت‌های بالقوه موجود در این مؤسسه در سطح بین‌المللی و کشوری استفاده کرده است. یکی از مهم‌ترین علل این کار انتساب این مجموعه به تشکیلات بارگاه مقدس رضوی و اطمینان و اعتماد شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، مخاطبان و خانواده‌ها به این مجموعه است. در همین زمینه برای نخستین بار مسابقات بین‌المللی دوومیدانی در ۲۲ ماده این رشته با حضور ۱۸۰ ورزشکار مرد از ۱۰ کشور خارجی در فروردین ۱۴۰۰ در ورزشگاه امام رضا(ع) این مؤسسه برگزار شد که مهم‌ترین نکته این است که علاوه بر جنبه ورزشی آن، برای نخستین مرتبه در تقویم فدراسیون جهانی دوومیدانی این مسابقات به نام جام بین‌المللی امام رضا(ع) ثبت و درج شد و قرار است همه ساله این جام در مشهد مقدس و در مجموعه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی برگزار شود.

همچنین برگزاری نخستین دوره مسابقات دوومیدانی کشوری ویژه بانوان با حضور مربیان، ورزشکاران و تیم‌های بانوان از سراسر کشور در ورزشگاه امام رضا(ع) در بهار سال ۱۴۰۰ بوده است که به اصطلاح تمامی مراحل برگزاری، داوری، کارشناسان ورزشی و... از بین بانوان این رشته انتخاب و با حضور حدود ۲۲۰ ورزشکار زن برگزار شد، اهمیت این موضوع حضور صفر تا صد درصدی بانوان در تمامی مراحل فنی و اجرایی این مسابقات بوده است.

همچنین برگزاری مرحله پایانی لیگ قهرمانی مسابقات دوومیدانی باشگاه‌های کشور ویژه آقایان در تمامی مواد شامل: پرش ارتفاع، پرش طول، پرتاب دیسک، پرتاب چکش، دوی سرعت صد متر، دوی امدادی و... که در مهر سال جاری با حضور ۱۱ باشگاه ورزشی از سراسر کشور با حضور ۱۳۰ ورزشکار مرد و با رعایت استانداردها و شاخص‌های ملی و جهانی در این ورزشگاه برگزار شد.

همه این موارد نشان‌دهنده استفاده از بخشی از ظرفیت‌های فنی، عمرانی، ورزشی و ساختاری ورزشگاه امام رضا(ع) وابسته به مجموعه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی در راستای ترویج ورزش قهرمانی و همگانی و اثرگذاری بیش از پیش این مجموعه در بحث خدمات اجتماعی و ترویج فرهنگ ورزشی با نام و یاد امام رضا(ع) در سطح شهر، استان، کشور و بین‌المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.