تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سرکوب»، گفت: با توجه به اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور در شورای عالی سینما حضور دارد بنابراین قدرت اجرایی این شورا اهالی سینما را امیدوار می‌کند.

قدرت اجرایی شورای عالی سینما امیدوار کننده است

به گزارش قدس آنلاین، حبیب اسماعیلی اظهار داشت: شورای عالی سینما برای اینکه بتواند موثر عمل کند باید گوش شنوا و قدرت اجرایی را همزمان داشته باشد و از آنجا که اعضای آن از مدیران بالادستی هستند به نظر می‌رسد،  می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: البته تجربه چندان خوبی از شوراها نداشته‌ایم. بنابراین امیدوارم شورای عالی سینما در عمل نتایج مثمر ثمری داشته باشد.

این بازیگر و تهیه کننده سینما با بیان اینکه سینما مشکلاتی داشت و با شیوع کرونا مشکلات آن چندین برابر شده است، ادامه داد: برای رفع مشکلات سینما نیاز به شورایی با اختیار تام داریم. زیرا گاه دیده‌ایم در برخی شوراها تصمیم‌هایی برای کمک به اهالی هنر گرفته می‌شود اما در نهایت برای تامین اعتبار و تایید مجلس می‌ماند و به هیچ جا نمی‌رسد.

اسماعیلی به شورای ستاد کرونا در سینما نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدای تشکیل این شورا نیز چون به مشکلات سینماگران اشراف نداشتند چندان تاثیری در برطرف شدن معضلات نداشت و البته در ادامه تصمیم‌های خوبی گرفته شد اما کافی نبود.

بازیگر فیلم سینمایی راننده تاکسی، افزود: همواره در جلسات با مدیران کشور از مشکلات گفته‌ایم.  بعضا دلخور هم شده‌اند اما به واقع ما دشمن نیستیم و دنبال راهکاری برای رفع مشکلات صنف خود و همکاران‌مان در سینما هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا تشکیل شورایی با حضور رئیس جمهوری برای رصد مشکلات سینما فی نفسه خوب است، اما اگر نتیجه‌ای در بهتر شدن وضعیت معیشت و رفع مشکلات هنرمندان نداشته باشد در نهایت به یک درد دل مدیریتی تبدیل می‌شود که راهی به جایی نخواهد برد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی دزدان مادربزرگ، خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف شورای عالی سینما حتما حمایت و هدایت سینما در جهت تحقق اهداف کلان فرهنگی انقلاب اسلامی و ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی باید باشد.

 طرح و پیشنهاد ایجاد «شورای عالی سینما» برای نخستین بار مهر سال ۱۳۸۸ توسط جواد شمقدری معاون اسبق سازمان سینمایی مطرح شد. شورایی که بنا بود با حضور رئیس جمهور وقت و با هدف حمایت همه‌جانبه از سینما تشکیل شود. این طرح هرچند به تصویب رسید، نخستین جلسه آن یک سال بعد یعنی دی‌ ۱۳۸۹ با حضور رییس جمهور وقت محموداحمدی نژاد برگزار شد و مصوباتی همچون ضرورت تامین تجهیزات فنی سینما، احداث سالن‌های سینمایی، رفع مشکل بیمه، بازنشستگی و بیکاری هنرمندان و سینماگران و تشکیل سازمان مستقل سینمایی و احداث سالن‌های سینمایی در آن تاکید و موافقت شد.
در آن نشست مقرر شد بود مسائل مربوط به تشکیل سازمان مستقل سینمایی و بیمه هنرمندان و پیشکسوتان پس از بررسی‌های کارشناسی برای تصویب در جلسه بعدی شورای عالی سینما ارائه شود و دولت بر اختصاص اعتبار مستقلی برای رفع مشکلات و ارتقای سطح سینمای کشور تاکید کرده بود. همچنین تامین اعتبار لازم برای تاسیس شهرک‌های سینمایی، ‌حمایت از هنرمندان و فعالیت‌های سینمایی، معافیت سینماگران از پرداخت مالیات نیز از جمله مواردی بود که در جلسه شورای عالی بررسی شد. جلسه دیگری هم دی‌ماه سال ۱۳۹۰ با حضور رییس جمهور وقت برگزار شد.

با روی کار آمدن دولت جدید، جلسه‌های اولیه شورای عالی سینما، صرفا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس وقت سازمان سینمایی (علی جنتی و حجت‌الله ایوبی) تشکیل می‌شد. در سال ۱۳۹۳ حجت الله ایوبی حتی رمضانعلی حیدری‌خلیلی را به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما منصوب کرد. اما وی مهر ۱۳۹۴ گفت که مشخص نیست، رییس جمهوری (حسن روحانی) چه تاریخی بتواند در این شورا حاضر شود و در نهایت چند ماه بعد یعنی فروردین ۱۳۹۵ شورا منحل شد.

اما بار دیگر و روز ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ محمد خزاعی، رییس جدید سازمان سینمایی کشور چند روز پس از انتصابش خبر احیای شورای‌ عالی سینما و تشکیل اولین جلسه آن با حضور رییس جمهور در آذر امسال را داد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.