مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال این پایانه با تردد ۱۳۱ هزار و ۱۷۸ دستگاه کامیون از طریق آن مقام اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

پایانه مرزی بازرگان رتبه نخست کشور را در تردد کامیونی کسب کرد

به گزارش قدس آنلاین، جابر اکبرپور با اشاره به اینکه این مرز یکی از پایانه‌های مهم زمینی کشور است اظهار داشت: همه این ترددها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده که توسط همکاران مرکز بهداشت در نقطه صفر مرزی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این پایانه به ویژه در ایام کرونایی به صورت ۲۴ ساعته فعال است و تمامی همکاران مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستن افزود: هرچند که در این ایام در این برخی از فعالیت‌ها مختل شده، اما فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها، همچنان ادامه دارد.

مدیرپایانه مرزی بازرگان عمده مقاصد ترانزیتی این کامیون‌ها را، مرزهای باشماخ، خسروی و آستارا بیان کرد و افزود: این میزان سهم عمده‌ای در بخش ترانزیت کشورمان دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز ۷۰۵ دستگاه است، ادامه داد: در این مدت ۵۲ هزار و ۴۶۴ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۷۸ هزار و ۷۱۴ دستگاه نیز وارد شده است.

اکبرپور اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شد.

مدیر پایانه مرزی بازرگان همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در بخش زیرساخت‌ها نیز تاکنون نزدیک ۱۷۰ میلیارد ریال در این پایانه هزینه شده که شامل احداث پارکینگ، محوطه سازی و احداث سالن تجاری است که تلاش می‌شود با افزایش جذب اعتبارات بتوان شاهد رونق و افزایش تردد در این مرز بود.  
وی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته از پایانه مرزی بازرگان همچنین ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر تردد کرده اند که تردد مسافر از این پایانه تنها با کارت واکسن و آزمایش منفی پی سی آر صورت می‌گیرد.

با شیوع بیماری کووید ۱۹ و در جهت کنترل این بیماری و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایانه های مرزی ۲ کشور ایران و ترکیه برای تردد مسافران بسته شده و تردد هم اکنون صرفا جهت ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت هر ۲ کشور امکان پذیر است.

آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

کل پایانه‌های مرزی کشور ۲۲ مورد است که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.