۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 774121

قراردادهای لیزینگ از پیش‌ فروش وسایل نقلیه توسط شرکت‌های سازنده خودرو، پیش‌فروش ساختمان ها، کالاهای صنعتی و غیره تا تهیه لوازم منزل را در بر می‌گیرد. در این قرارداد عین مال تا پایان مدت در اجاره مستأجر است و پس از پرداخت آخرین قسط به ملکیت مستأجر در می‌آید.

کلاهبرداری در معاملات لیزینگ

برای پیشگیری از متضرر شدن در قرارداد لیزینگ طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر ضمانت اجرایی شرط کنند عمده وصف کیفری بر معاملات لیزینگ، جرم کلاهبرداری است که در آن متقلبانه محسوب شدن‏ وسایلی که مجرم از آن‌ها برای بردن مال غیر بهره می‏برد از اهمیت برخوردار است؛ مانند اینکه شرکت ساختمانی لیزینگ به لحاظ جذب سرمایه مردم و تحریک ذائقه آن‌ها به سرمایه گذاری، خود را وابسته به نهاد های معتبر نشان دهد.

همچنین وقوع این جرم متضمن‏ یک سلسله صحنه‏سازی‏ها و مانورهای متقلبانه از نصب تابلوهای گول زننده و تبلیغات بدون اساس است. البته اثبات توسل به وسایل و صحنه‏سازی‏های متقلبانه‏ برعهده شاکی و مرجع رسیدگی ابتدا دادسرا و متعاقباً بنا به قانون آیین دادرسی کیفری در برخی موارد دادگاه‌های کیفری یک است.

بنابراین عملیات متقلبانه مهم ترین شرط لازم برای تحقق عنوان کلاهبرداری است. نکته مهم این است که اگر بر اثر نیرنگ فروشنده، حقیقت امر پوشیده یا وارونه جلوه ‌داده شود، شرایط به هم زدن معامله یا به اصطلاح حقوقی اعمال حق فسخ فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.